Naslovna | Moda | Aksesoari | Da li se moda okreće i odlazi od visokih potpetica?

Da li se moda okreće i odlazi od visokih potpetica?

foto: Imaxtree

Vreme će nam neizostavno reći da li živimo u trenutku ključne smene u trendovima obuće, ili smo prosto u tački kad modno klatno počinje da se vraća na drugu stranu.

Postoji scena u kultnom filmu Lov na zeleni dijamant iz 1984. godine u kojoj Michael Douglas, koji glumi grubog pustolova, i Kathleen Turner, zagubljena spisateljica ljubavnih romana koja traži svoju kidnapovanu sestru, trče kroz džunglu Kolumbije. Douglas uzima njenu, sada već blatom umazanu, sivu cipelu na visoku štiklu i odseca potpeticu mačetom. „To su bile italijanske cipele“, kaže Turner u očajanju držeći sada već ravnu cipelu u ruci. „Sad su praktične“, odgovara Douglas.

Danas se postavlja pitanje da li žene same stavljaju svoje štikle na panj?

Ukus za cipele je nešto što se menja u toku života žene. U jednom trenutku cipela Nicholasa Kirkwooda na štiklu od 12 cm jeste najvažniji imetak jedne žene, a posle je to otkačeni par koreanskog brenda Yuul Yue čije su kratke blok-štikle daleko od visina.

Sveto trojstvo sveta obuće Blahnik, Choo i Louboutin nekada je suvereno vladalo svetom mode i ženskim srcima zahvaljujući svojim ekstravagantnim dizajnima. Sada, novi brendovi poput Gray Matters, Maryam Nassir Zadeh i Mansur Gavriel tresu tržište svojim svedenim dizajnom koji je vrlo blizu zemlje i to u svakom smislu.

U filmu Đavo nosi Pradu, transformacija Anne Hathaway od musave autsajderke do šik štićenice počinje onog trenutka kada ona prihvata svoj prvi par vrtoglavih Jimmy Choo cipela.

Danas bi se njen lik pre opredelio za čuvene Gucci papuče, koje su bila druga najprodavanija obuća prošle godine. Na prvom mestu bile su, naravno, patike. Sve je više žena i na luksuznim koktel zabavama koje izgledaju vrlo samouvereno noseći Alexander Wang papuče.

Što se više gleda ka 2019. godini, visoke štikle prestaju da budu jedan od glavnih junaka modnog filma. Ulicom sve češće dominira athleisure (nošenje sportske opreme van sportskih aktivnosti), tj. patike, niske kitten štikle, debele jake štikle, dok se broj stiletto cipela smanjuje. Visoke, tanke potpetice nosiće se i dalje, samo mnogo ređe i samo u posebnim prilikama. Svakodnevni život postaje toliko opušten i ležeran, a preovladava gore pomenuta praktičnost. A i štikle koje se pojavljuju izgledaju sve udobnije (npr. Gucci Resort 2018. koje podsećaju na plesne. Njihova osnovna svrha je ples, tj. maksimalan pokret, fleksibilnost i udobnost). Takođe, sveži talas feminizma spušta žene na muževniju, jednostavniju, udobniju obuću. Rušenje stereotipa između muškaraca i žena i ulazak žena u „svet dečaka“ u svim porama rezultira time da je vrlo teško marširati u Louboutinkama. 

Nije ovo prvi put u istoriji da je silazak sa štikala metafora za slobodu.

Veza između visokih potpetica ide do XVII veka kada su fragilnost, ranjivost i delikatnost bili ženin najveći imetak. Nepraktična obuća toliko je vezana za muške poglede da su čak i najraniji zabeleženi primeri erotike iz 1850. godine bile žene koje na sebi nisu imale ništa osim - pogodili ste - visokih potpetica. „Potpetica je postala znak želje, seksualne manipulacije i iracionalnosti - toliko da je masovno napuštana krajem devetnaestog veka, kad su žene počele da zahtevaju pravo glasa“, naglasio je Semmelhack.

Moda nije ništa ako nije ciklična.

Dovoljno je preskočiti sto godina i videti kako Christian Louboutin predstavlja njegovu sada ikoničnu Pigalle, napucano iracionalnu cipelu, ako je takva ikad postojala. Poput oštrice tanka visoka potpetica premerava svaki od svojih 12 centimetara i nudi bleštavi crveni glamur po ceni bola do ivice oduzimanja noge. (Deo za prste ekstremno je uzak kako bi naglasio pojavnost ultravisokog luka.) Gospodin Louboutin bio je veoma svestan ovog kompromisa. Godine 2011. izjavio je u The New Yorkeru da mrzi reč „udobno“. Jao.

Bila je potrebna Celinéina Phoebe Philo da se prizemljimo sa tih rizičnih visina. Philo je potresla modni svet predstaviviši zloglasno sumanute Birkenstocks za proleće/leto 2013. Pufnaste, ravne cipele bile su ismejane od javnosti kad su se prvi put prošetale pistom na Pariskoj nedelji mode. Sada je obuća nalik „furkenstocku“ svuda, od nezavisnog brenda Brother Vellies, do Rihanninih rasprodatih Fenty Puma „klizaljki“.

Philo je takođe uticala na naše izbore cipela sopstvenim stilom. Kad se dizajnerka poklonila na pisti 2011, prouzrokovala je kolektivnu groznicu za patikama. Čak je i Victoria Beckham, čija je ljubav prema vrtoglavoj obući jednako dokumentovana kao i njena averzija prema osmehu, zamenila svoje Louboutin platforme za bele patike, objašnjavajući 2016. Telegraphu: „Stvarno više ne mogu ove štikle...“

Drugi dizajneri pratili su Philo u korak.

„Činjenica da štikla boli nikad nije ozbiljno shvaćena“, rekla je model i dizajner Mari Giudicelli, čija je linija retro-muških cipela retko prelazila dva i po centimetra. „Moja svakodnevica uključuje dosta hodanja, podzemnu železnicu i vožnju bicikla, pa ne vidim smisao potpetica“, kaže, dodajući da ponekad čak žrtvuje dizajn u korist udobnosti. Etika Giudicellijeve slična je onoj njene koleginice iz New Yorkera, Rachel Comey, čije cipele služe da pomognu ženi da „jurca kroz grad bez propadanja u procepe“. 

Ipak, ne vidi svaka žena ravnu obuću kao osnaživanje. Dolly Singh, koja je provela šest godina kao glavna osoba za pronalaženje talenata u Elon Muskovoj kompaniji SpaceX, obožava moć koju oseća zahvaljujući „bodežima“. „Kad uđem na sastanak, osećam se sposobnijom“, kaže, „izvlačim snagu iz svojih cipela i to diktira tok sastanka.“ Pre tri godine, Dolly je iskoristila mrežu svojih najboljih konstruktora da razvije projekat zaista udobne cipele sa visokom potpeticom. Rezultat je Thesis Couture, etiketa koja spaja italijanski luksuz sa naprednim tehnologijama Silicijumske doline i koristi principe koji stoje iza protetičkih udova i kosmičkog inžinjeringa. „Uslovljeni smo time da nas lepota povređuje. Mislim da sada ljudi konačno počinju da gledaju šta je iza te fasade“, kaže Singh koja svoje linije proizvodi u ograničenim serijama dok razvija brend i forsira inovacije. Planira da pusti u prodaju prvu generaciju luksuzne obuće dizajna koji će biti zaštićen patentom. „Tehnologija je uticala na svaku industriju na licu Zemlje, a moda je do sad ostala daleko iza“, sanjari ona, „ali uvek će biti mesta za šiljatu štiklu.“

Vreme će nam neizostavno reći da li živimo u trenutku ključne smene u trendovima obuće, ili smo prosto u tački kad modno klatno počinje da se vraća na drugu stranu. Važno je ovo: Ako napustimo štikle zauvek, kao nesrećna junakinja u tumačenju Kathleen Turner, to će biti stvar našeg izbora.

Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>> https://www.instagram.com/elleserbia/


KOMENTARI
Inicijalizacija u toku...

NAJČITANJE