Naslovna | Moda | Aksesoari | Detoksikacija mode: Kako smo počeli da nosimo brendove, a ne oni nas?

Detoksikacija mode: Kako smo počeli da nosimo brendove, a ne oni nas?

foto: Instagram / boontheshop_cheongdam

Kada se tranzicija početkom i krajem 90-ih u Istočnoj Evropi podigla poput cunamija i potopila prodavnice, prvenstveno Milana, a tek onda Pariza, bilo je sasvim jasno da su „luksuzna dobra“ bila simbol društvenog statusa. Bila je to „novo pravilo novog novca“. Moda se u tom kontekstu percipirala samo i isključivo kroz „logomaniju“ odnosno direktno i ponekad vulgarno isticanje brenda koji nosite ili koji nosi vas.

Sve zavisi od ugla gledanja.

Proces te spomenute tranzicije na našim prostorima još traje, ali ta estetska evolucija jeste nešto poput sumorne birokratije: postoji, ali jedva da se pomiče. Da bismo shvatili šta moda danas predstavlja „nekim novim klincima“ prvo treba razumeti fenomen novog novca, odnosno sumanuto trošenje na sve moguće pokretnine i nekretnine. Kad je reč o odeći, vlada(o) je Versace, Roberto Cavalli i kultni Louis Vuitton uzorak koji se nalazio na svemu, od kaiša do torbica pa sve do priveska za ključeve. Zveckalo se svim i svačim kako bi se primetio logotip neke od italijanskih modnih kuća.

S obzirom na blizinu, ali i estetski potpis Italija, nije čudo što se naš „stil“ tada uspešno sudario sa ulicama Milana. Više je više, bila je to mantra kraja 90-ih ali i početka novog milenijuma kada je svaka devojka u svakoj ulici u svakom ulazu morala da ima Louis Vuitton torbicu.

Dodajte uz to Cavalli leopard uzorak i imate „dobitnu kombinaciju“. Poplava lažnjaka samo je dodatno iskrivljivala viziju mode. Na ulicama Beograda i Zagreba bilo je više Hermès Birkin torbi nego u Parizu. Situacija se, kad je reč o Hermèsu, ni dan-danas nije promenila. Pevačice, starlete i razne druge medijske devojke ili devojčice mahale su kroz televizijske ekrane svojom markiranom odećom, bila ona originalna ili ne. I tako je ženski deo mlade, mode gladne publike doživljavao modu. Kroz taj bolno jeftini glamur. Nisu ni balkanski alfa-mužjaci bolje „edukovali“.

Svaki fudbaler imao je Louis Vuitton torbicu i Dsquared2 tenis patike ili farmerke. Iako jednačina u kojoj se nalazi balkanski muškarac i torbica zvuči neprihvatljivo - ipak je istinito. Što je gore, frajeri se po tom pitanju još nisu promenili. Njihova evolucija stala je na torbicama i Hermès kaiševima koji dominiraju kao glavni modni dodatak svakog petka i subote. Ali, može i preko nedelje, zašto da ne? Generacije rođene posle novog milenijuma izrasle su na toj definiciji mode.

Još ako uz to dodate deset Nedelja mode koje se održavaju svake sezone i domaće dizajnere oko kojih leti perje prilikom medijskog prepucavanja, nije ni čudo što moda nosi negativnu društvenu konotaciju. Povezana je sa visokim društvom koje je zapravo nisko, glamurom koji ne postoji i zvezdama koje mogu da budu jedino one morske. To koliko je Balkan štete napravio jednoj istorijskoj kući kao sto je Hermès jednostavno je neverovatno. Lakše je pronaći Hermès u Beogradu nego dobre Levis farmerke. 

A post shared by Street.inspo (@st.inspo) on Jul 11, 2017 at 12:37pm PDT

Ovi novi klinci znatno su pametniji jer su odrasli na internetu pa im je sve automatski dostupno. Njihovu percepciju mode nije samo promenilo surfovanje modnim blogovima već niz high street brendova koji su počeli da osvajaju svet. Polako ali sigurno, postalo je vidljivo da logomanija pripada nekim smešnim likovima, ali zato se u prodavnicama visoke ulične mode bez problema može pronaći vrhunska modna kombinacija.

Ta nova generacija još je na detoksikaciji od bleštavila lažne mode. Problem i dalje predstavljaju mediji koji u prvi plan guraju „morske zvezde“ u lažnim Balmain komadima za koje ni dizajner nije znao da postoje. Iako će mnogi reći da moda i dalje služi za iskazivanje društvenog statusa, u realnosti kod novih tinejdžera to pravilo sve više bledi. Kako? Pre svega tu su saradnje modnog diva H&M sa najlegendarnijim kućama Pariza i Milana.

Medijska pompa oko takvih projekata prilično je glasna i privlači one koji shvataju da je Hermès kaiš zapravo „džiberska“ furka. Tu je i nezaobilazna Zara koja je svet modnih pista zgodno prevela za mase. Više nije toliko nužno izgledati „brendirano“ kao nekad iako se zaraze dizajnerskih torbica nikad nećemo rešiti.

Novi novac je, dakle, pogrešno edukovao sve one koji su upijali nekadašnju društvenu scenu, ali kad pogledate ostatke ostataka nekih zvezda iz tog doba, onda je jasno da su zaostali u kamenom dobu mode i stila. Ko su najbolje obučene devojke danas? Mlade blogerke. Cure koje istražuju internet, trče za popustima ili štede za koji dobar komad odeće. Kombinuju one i staro i novo. Mamin orman spajaju sa svojim i stvaraju neodoljivu stilsku kombinaciju koju ne možete da definišete novcem. Ta nova modna evolucija poslednjih godina ubrzala se zahvaljujući globalizaciji jer danas se i nemoguće čini mogućim.

Ništa se neće promeniti preko noći i potrebno je još puno filtera da shvatimo šta je zapravo stil, ali pojava nove, samosvesne generacije koja trendove stvara umesto da ih vežba na ekranima opskurnih reality emisija izvrsna je lekcija. Moda, treba pratiti svoj lični identitet, biti individualan jer inače torbicu ne nosite vi, već ona nosi vas, a niko ne treba da bude toliko glup da ga definiše tamo neka torbica. Valjda. 

Tekst: Grgo Zečić

Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>> https://www.instagram.com/elleserbia/


KOMENTARI
Inicijalizacija u toku...

NAJČITANJE