Otkrivanje kreativne mađarske fashion zajednice jedno je od najintrigantnijih i najinspirativnijih saznanja koje sam doživela na profesionalnom polju. Pored nadahnuća koje sam osetila šetajući ulicama Budimpešte koju sam posetila sigurno desetak puta, ove godine osetila sam novi vajb grada koji je staru sofisticiranu damu pretvorio u jedan mlad cool grad. Određeni delovi puni su hand-made i second-hand radnjica, te lokalnih alternativnih barova koji podsećaju na Berlin, dok su neki kvartovi impresivno glamurozni sa izuzetno sređenim enterijerima poput onih u Parizu, a tu je i dašak Kopenhagen mantre koja govori o tome koliko se sustainability princip duboko ukorenio u DNK-a ove metropole.

Fashion-stajliš-kreativan touch zaista se oslikava na svakom ćošku i ne mogu a da se ne zapitam kada se ovo desilo i zašto to ranije nisam primećivala? A onda sam otkrila nesporive činjenice u vezi sa ovim sistemskim napretkom i sve mi je postalo kristalno jasno. Naime, za sve je odgovorna organizacijaThe Hungarian Fashion & Design Agency, tj. Mađarska agencija za modu i dizajn pri Ministarstvu turizma (možemo reći da je ona nešto poput 'ministarstva mode') koja je pažljivo osmislila strategiju kako da Budimpešta opet postane regionalni cool epicentar trenutno najprofitabilnijeg i internacionalno najzanimljivijeg premijum tržišta - tržišta mode. Moramo priznati da je ovaj mađarski inovativni pristup zaista genijalan. Pa da vam otkrijemo celu priču.

Šta je zapravo HFDA?

The Hungarian Fashion & Design Agency dva puta godišnje organizuje manifestaciju pod nazivom Budapest Central European Fashion Week, a mi smo posetili BCEFW AW22/23 - Pre-Fall Collection koji se smatra vodećim modnim događajem u regionu centralne Evrope.

Agencija je osnovana 2018. godine da na efikasan i strukturiran način podrži svakog aktera u modnoj i dizajnerskoj industriji prateći unapred određene strateške stubove kroz profesionalnu koordinaciju, povećanje dostupnosti mađarskih brendova i mogućnosti trgovine, razvoj obrazovanja i razvoj proizvodnje. Takođe HFDA pruža mogućnost mađarskim dizajnerima da izlažu i prikažu svoj rad na profesionalnim događajima u inostranstvu, kao što su Milan Fashion Week i Maison&Objet sajam dizajna.

O ovom novom fenomenu u regionu sam više saznala u razgovoru sa inspirativnom Zsófijom Bata-Jakab.

Kako je izgledao vaš razvojni poslovni put do današnje vodeće funkcije HFDA?

Završila sam marketing na Ekonomskom fakultetu, a počela sam da radim pre 14 godina. Interesantno je da mi je prvi posao bio upravo za lokalnu mađarski modnu dizajnerku Katti Zoób kod koje sam radila šest godina, što je bilo divno iskustvo jer je ona predivna žena koja te pušta u svoj svet. I dalje imamo divan odnos. U to vreme imala je samo custom made, a danas ima svoju konfekciju. Još interesantnije je da sam posle radila u Zari za grupu Inditex i taj posao mi je za godinu dana, koliko sam tamo provela, podario ozbiljno iskustvo. U Zari sam posle dva meseca u Vaci street flagship prodavnici postala pomoćnik menadžera i shvatila da je njihova prodajna filozofija usmerena na postavku asortimana i na to koliko ga brzo menjaš, a ne na to kako sama odeća izgleda. Ipak, ja sam čitav život osećala posebnu privrženost prema luksuznom tržištu, ali na fakultetu nisam ni slutila da će me ovaj put odvesti direktno na fashion tržište koje je prepoznatljivo po luksuznom segmentu. Dok sam bila stažista učestvovala sam na jednom hihg-end partiju luksuznih automobila i shvatila kako želim da se zadržim na premijum tržištu. Čak i tema mog diplomskog rada bavila se razlikom između premijum proizvoda i luksuznog sektora i time kako da se za ova tržišta osmisli adekvatan marketinški plan. Onda sam postala deo Turističke agencije Budimpešte koja je počela interesantan liderski projekat sa željom da lokalnu modu i dizajn industriju pozicionira na isti nivo na kom je, na primer, vino u Mađarskoj. Ovde sam počela da radim sa koleginicom Anitom Forintos-Szűcs koja je danas moj zamenik i fashion director, i uradile smo detaljno istraživanje o tome kako funkcioniše modna industrija u velikim metropolama. Zatim smo postavile strategiju za period do 2030. godine. Godinu i po dana od plasiranja naše strategije, 2018. godine, HFDA agencija počela je sa radom i evo nas danas tu gde jesmo.

Glamour2_Kredit Zsolyomi NorbertGLAMOUR.jpg
Zsolyomi Norbert 

Posle desetak poseta Budimpešti, moram priznati da ovaj put stvarno osećam napredak grada kad je reč o kreativnosti, mladosti i high standardu. Mada, sada sam prvi put čula za ovakav pristup da se preko mode i dizajna dolazi do razvoja grada. Kako funkcioniše realizacija vaše strategije? Na primer kad je reč o proizvodnji…

Kada sam postala deo Turističke agencije Budimpešte koja je započela projekat, postavili smo četiri različita stuba koji obuhvataju i lokalne dizajnere, ali manufakture za koje smo imali programe kako da dođu do dobrih ugovora sa velikim svetskim brendovima. Veoma brinemo o lokalnoj manufakturi, osim pomaganja u proizvodnji imamo i funkciju prodaje za ovaj sektor. Stvorili smo našu unikatnu platformu Spot koja je i prodajno orijentisana. Ona radi popu Linkedin mreže koja sadrži profile svih učesnika gde lako možete da saznate sve o proizvođačima, količini proizvoda, ceni… Ovakva vrsta mreže ne postoji nigde u svetu, i veoma smo posni što je reč o našoj lokalnoj ideji.

Mađarska gastronomija i arhitektura u skladu su sa luksuznim aspektom mode. Koliko su vam bitne lokacije gde se održavaju manifestacije i revije, kao i činjenica da Budimpešta zaista postaje cool grad u regionu?
Veoma je bitno gde organizujemo evente. Ne treba zaboraviti da imamo i sektor za dizajn nameštaja, kao i kućnih fashion aksesoara poput lampi ili vaza od keramike… Jednom godišnje preko HFDA u Mađarskoj pravimo izložbe nameštaja, a dva puta godišnje u inostranstvu. Uvek nam dolazi veliki broj internacionalnih gostiju kako bismo im prikazali lokalni kvalitet pa tako i na ovaj način pokazujemo da je Budimpešta više od mode, modu imaju svi, ali Budimpešta ima mnogo više od toga, ona poseduje kreativnost u svakom ćošku, mi smo friendly narod, a ovo jeste cool mesto.

164728391490711.jpg
Privatna arhiva 

Vidim da se grad podmladio, ima dosta studenta. Kakvo obrazovanje vam je u modi?

Poznati smo po studijama medicine, ali imamo i sjajno ekonomsko obrazovanje, dok moda još nije u fokusu na našem Univerzitetu. Ipak, restrukturiranje je toku i imamo novu strategiju da budemo više internacionalni jer posedujemo jedan od najlepših i od najinovativnijih campusa u regiji. Prvi korak je biznis kurs iz mode na jednom semestru mastera, ali imamo plan da master iz modnog biznisa traje celu godinu.

Sustainability vam je u osnovi razmišljanja i poslovanja…

Naravno da je to zvezda vodilja naše strategije, ali nije lako reći da smo potpuno sustainable jer se pravila održivosti stalno menjaju. Ipak, bitno je da smo počeli. To je i te kako važno za sve manufakture koje danas zbog opstanka planete moraju da budu održive. Imamo dobru bazu jer i dizajneri prvenstveno ovako razmišljaju. Najbitnije je pitanje kože, kada vegan leather nije blant base koža, reč je o plastici, što je još gore. Tu je i diskutabilna tema oko fake fur principa. Danas mnogi izbacuju veštačko krzno jer nije lako biorazgradivo. Čekamo da EU do kraja godine publikuje agendu kako biti više sustainable jer je od pre tri godine moda u prvih pet industrija koje najviše zagađuju sredinu.

1647283913913818.jpg
Privatna arhiva 

Ali, radi se i o stavu i ponašanju ljudi. Kad je reč o odgovornosti bitan je svaki pojedinac.

Da, apsolutno se slažem, ako svako od nas ne istražuje i ne zna osnovna pravila ponašanja održivosti u modi, ni industrija neće funkcionisati.

Koja su tvoja lična fashion sustainable pravila?

Ja još uvek imam baby steps, odvajam otpad za početak, volim da nosim staru odeću, a kad kupujem novu, uvek razmišljam dugoročno - jedan komad treba dugo da mi traje. Ne zaboravite da sam vam rekla na početku intervjua, radila sam za Zaru i videla drugu stranu priče i koliku količinu odeće ljudi olako kupuju. Za mene je bio šok kad sam shvatila da je za mnoge reč samo o jednokratnoj fancy košulji… od kada sam otišla iz te firme, ne kupujem više tamo. Danas znam da je najbitnije da budete odevni u komad boljeg kvaliteta. To je ono što je najvažnije, kupujem manje ali kvalitetnije i uvek razmislim. Volim i kupujem dizajnersku odeću, ne samo od mađarskih dizajnera, ali uvek pravim analizu isplativosti troška za svaki komad. I kako kažem, biti u trendu, znači imati lični stil.

Glamour1_Kredit Zsolyomi NorbertGLAMOUR.jpg
Zsolyomi Norbert