Od 87 devojaka reviju je nosilo osam crnih modela. Sve ostalo bili su modeli porcelanski bele puti koji na neki sumanuti način simbolizuju Valentinovu „divlju Afriku“. Ne radi se ovde o skandalu koliko o bezobzirnom ponašanju onih koji sebe nazivaju „vladarima mode”. Ako ovaj rasistički ispad Valentina stavimo na stranu, zanimljivo je primetiti koliko je taj modni snobizam apsurdan i infantilno kontradiktoran. Znamo da je tempo savremenog modnog sveta brz, što ide u prilog činjenici kako se sve zaboravlja fascinantnom brzinom kao da se nikada nije ni dogodilo.

Modni radnici vole da zaboravljaju. Što brže, to bolje. Kada je 2009. u prvom redu Dolce & Gabbana revije u Milanu zaseo bloger Bryan Boy sa svojim laptopom odmah do Annae Wintour, glavne urednice američkog Voguea, i najeminentnije modne kritičarke na svetu, Suzy Menkes, svi su se ironično smejali kao da se radi o cirkuskom triku. Stariji mudraci „sveta odeće, cipela i torbica” doživeli su taj potez kao egzistencijalni napad, kao da se čitav svet urušava pred njihovim očima. Te godine je „blogomanija“ udarila sa svih strana. Neki novi klinci otvarali su blogove o svemu i svačemu, ali prvenstveno o modi kao glavnoj preokupaciji. Što ne treba da čudi jer, spolja gledano, moda i dalje izgleda kao Disneyland za odrasle. Nema te osobe koja ne želi da sedi u prvom redu, i bude pozivana na večere sa dizajnerom ili da jednostavno svake nedelje dobija luksuzne dizajnerske komade na poklon.

Stoga je „blogomanija” prerasla u egomaniju. Modne kuće većinom su odlučile da iskoriste prilično (ne)znanje većeg dela blogera o tome šta zapravo pišu pa su sumanuto počeli da mi šalju poklone i avionske karte za revije. Nova generacija potencijalnih konzumenata luksuza pregledala je desetine blogova koji su vremenom prerasli u digitalne platforme moćnije od stranica modnih magazina. Trik kod tih blogova bio je neposredan, živ i iskren pristup prema inače zaštićenim protokolima mode.

Dobar deo modnih kritičara fanatično je skakao i vrištao o ivici propasti na kojoj se nalaze štampani mediji koji ne mogu da se bore sa svim tim laptopovima, mini kamerama i „pametnim“ telefonima. Danas je situacija, kad je reč o blogerima, izrazito drugačija. Bryan Boy i Chiara Ferragni postali su milioneri. Ferragni je navodno „teška“ osam miliona dolara sa timom radnika u svojoj „redakciji“.

To su Imena koja su postala svojevrsne institucije parkirane u prvim redovima revija. Oni koji su poželeli da ih slede završili su u jednom sasvim drugom svetu, a to je street style fotografija. Ti „novi blogeri“ danas su postali modni paparazzi koji pobožno ali agresivno fotografišu modele dok izlaze sa revije. 

Modna zajednica preživela je nekako te „proklete blogere“ koji više nisu nadobudni klinci, već lukavi preduzetnici. Ali, ono što modna zajednica nije očekivala jeste čudesna aplikacija nazvana Instagram koja se prvi put pojavila 2010, ali je počela radikalno da menja modni svet tek pre dve godine.

Nastavak na drugoj stranici >>>

PageBreak


Bez obzira na vatromete reakcija, blogeri nisu promenili modu. Istina je da su naterali magazine da se dodatno fokusiraju na svoje web stranice, ali nisu izazvali tektonske promene u industriji. Instagram je počistio sve pred sobom. U ruke ga 2012. preuzima Mark Zuckerberg, glavno lice Facebooka, koji je za Instagram platio gotovo milijardu dolara. Svi su mu govorili da je potpuno poludeo, ali kralj „silicijumske doline” nanjušio je pad moći Twittera, Tumblra pa čak i hendikepe svog Facebooka mnogo pre svih.

Instagram je tada započeo kao zanimljiva igračka za modne pustolove koji su u početku pažljivo počeli da objavljuju svoje glamurozne fotografije. Znatiželja je sastavni deo ljudske prirode jer svi uvek volimo da znamo sve, pogotovo ako se radi o nečemu što strastveno pratimo ili o poslu kojim se bavimo. Voajerizam je erotika Instagrama koji danas drži modu u šaci. Sećam se da je do pre dve godine bilo pomalo sramotno izvaditi mobilni i fotografisati sve oko sebe pre, posle i za vreme revije.

Okruženi neprijatnim pogledima često bi onako skrivački beležili trenutke koje bi onda samouvereno opalili preko Instagrama da ih svi vide. Glavnim urednicima nije padalo na pamet da sede u prvom redu i da sami fotografišu za svoj Instagram profil koji, usput rečeno, većina nije ni imala. Vidite, kada ste u prvom redu revije, onda ste u ledenom carstvu ispunjenom „pokeraškim licima”. Pravite se da je sve ok, ali svesni ste da ste drugačiji od svih smrtnika u drugom ili trećem redu.

Prvi red je kompleksan svet za sebe gde se sudaraju nesigurnost i velika moć. Spolja ste hladnog pogleda sa sunčanim naočarima, a iznutra nesigurna devojčica ili dečak koji se pita zašto upošte sedi tu. Generalni problem mode jeste u tome što nju čine većinom traumatizovani ljudi. Ili dolaze iz bogatih ali hladnih porodica ili su čitavo detinjstvo proveli kao „čudaci“ i u školi redovno bili ugnjetavani od kul ekipe. U modi je emocionalna inteligencija na vrlo niskom nivou. Zato su tu predrasude i jeftini snobizam. Do sada nisam upoznao niti sam čitao o ijednom pripadniku visokog modnog sveta koji je imao „normalno detinjstvo”, naravo, što god to „normalno detinjstvo“ značilo. U modu ulazite kako biste pobegli od stvarnosti. I sada zamislite da dođe trenutak kada jednostavno morate da se spustite na zemlju jer se svet menja i više nije prihvatljivo izigravati divu samo kako biste, eto, izigravali divu. Iza svakog urednika nalazi se dvadesetak mlađih i ambicioznijih pretendenata na presto, a isto važi za stiliste, fotografe i naročito modele. Instagram je promenio igru i naterao sve umišljene „bogove prvog reda“ da izvade te svoje „pametne“ telefone i fotkaju kao ludi. Zato ćete danas na revijama videti stotine podignutih telefona od prvog do poslednjeg reda. Ko je uhvatio najbolju fotku? Iz kog ugla je fotografisana? Da li je iz prvog reda? Koja će biti ekskluzivnija? Ko će se fotografisati sa dizajnerom u backstageu?

Sezona lova je otvorena, a cilj je sakupiti što više vernih sledbenika. Još neprikosnovena vladarka mode, Anna Wintour, za vrijeme Nedelje mode u Parizu organizovala je „intimnu“ večeru za osnivača Instagrama Kevina Systroma. Wintour nije samo organizirala večeru već je bila na funkciji domaćice koja je održala govor. Oni koji je malo bolje poznaju, znaju da Anna retko kad drži bilo kakve govore. Mrzi ih. Ali, zdravicu za Kevina odradila je sa velikim smiješkom na licu. Na večeri su se pojavili svi: iz Milana su doleteli Donatella Versace i Guccijev Alessandro Michele, dok su svoj atelje usred priprema za revije napustili Stella McCartney i Phoebe Philo. Prisustvo Celinove kreativne direktorke bilo je najznačajniji indikator toga dokle je Instagram zapravo došao jer Philo odbija sve što ima veze sa digitalnom eksponacijom svog brenda.

Na Celine revijama blogeri su bili zabranjeni, a Instagram fotografisanje ravno svetogrđu. U samom kutku pariskog Le Reserve restorana mirno je sedela Kendall Jenner, pripadnica notornog Kardashian klana koja je ujedno  glasnogovornica  modne moći Instagrama. Kendall je na temelju svog Instagrama postala mainstream ime modnog svijeta iako se radi o apsolutno prosečnom modelu. Na svom Instagram profilu Kendall ima više sledbenika nego svi zajedno na toj ekskluzivnoj večeri gde se Instagram slavio kao Božić u Beču. Čak 39 miliona ljudi prati Kendall. Radi se uglavnom o klincima što joj daje neosporan uticaj. Zapravo toliki da je kultna i nekad elitno konzervativna beauty kuća Estee Lauder potpisala ekskluzivni ugovor sa Jenner navodno vrijedan tri miliona dolara. Oni pametni ljudi iz marketinga koji znaju sve o brojkama logično su zaključili kako su Lauderu hitno potrebni novi kupci kako brend ne bi postao ono što je već postajao: arhaičan. Jenner je za manje od godinu dana revitalizovala percepciju Laudera. Ne smemo da zaboravimo Caru Delavigne koja „poseduje“ 21 milion fanova i zaradu od šest miliona dolara godišnje. Vrckasta Cara koja je isto tako daleko od zamamnog top modela postala je obožavana muza Karla Lagerfelda.

A tek Gigi Hadid?

Zar je moguće da tipična američka „devojka iz susedstva” plave kose i ponosnih oblina završi kao model na naslovnici W magazina? I te kako. Gigi je omiljeno lice Balmaina i Versacea. Radi se o tipičnoj Guess devojci pred kojom su dizajneri visoke mode do pre godinu dana zatvarali oči sa gnušanjem. Ali, Gigi je obožavana sa svih strana kao uzor svim mladim Amerikankama. Gde su Sasha Pivovarova, Gemma Ward, Lara Stone i ostale legende nove generacije top modela? Recimo samo da su daleko od vrha na kom su Kendall, Cara i Gigi. Zamislite samo da jedna Naomi Campbell ima jedva dva miliona Instagram fanova iako se svojim „postovima” trudi da bude aktivna. Danas na pozivnici Diorove revije imate wi-fi lozinku i hashtag za koji vas mole da ga koristite prilikom „instagramiranja“. Situacija je otišla toliko daleko da najveće modne kuće u svojim PR kancelarijama broje hashtagove sa revija kao da se radi o press clippingu iz brojnih izdanja Voguea.

Ako moraju da biraju između uglednog novinara i malo manje uglednog novinara sa stotinak hiljada Instagram fanova više – PR vladari izabraće ovog drugog. Baš kao što kasting direktori za revije danas traže da devojke i mladići ispune formular koji od njih zahteva ime agencije i broj Instagram fanova. Zadivljuje koliku moć ima Instagram kada je reč o adrenalinskoj konzumaciji mode. I pre početka Celine revije možete da tražite hashtag i automatski iz svih mogućih uglova pratite sve što se događa.

Svake sekunde pojavljuje se stotinak novih fotografija koje manično otkrivate. Live stream prenos revije na web stranici modne kuće zastarela je forma jer Instagram omogućuje „učešće“ kao da se sami nalazite na reviji u Parizu iako možda sedite kući u Dalasu. Imate osjećaj interakcije, priliku da otkrijete detalje uz pomoć kamera slavnih osoba i urednika koje postujete. Osećate se kao deo „modne ekipe“. Nikakav blog niti live stream, niti brzinski upload fotografija sa piste ne može se boriti sa Instagramom. Po rečima Annae Wintour: „Vladavina Instagrama tek je počela i ostaće dugo iza nas.“Činjenica da Instagram ubija svu ekskluzivnost i neizvesnost koja se nekad poput magle podizala oko revija postala je nebitna. Kada „oljuštimo“ fenomen Instagrama u modi, onda možemo da zaključimo kako se tu ne radi no o kakvoj modi, već o ljudskoj prirodi. Volimo da gledamo, ocenjujemo, da budemo prvi i znamo više informacija od ostalih. Dopada nam se legitimni voajerizam i ono što je najvažnije, sviđa nam se da se osećamo kao ravnopravni pripadnici fantazije za koju svi znamo da zapravo ne postoji. Ali, ko uopšte želi da živi u današnjoj realnosti? 

Tekst: Grgo Zečić

Zapratite ELLE na Viberu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>> http: //www.viber.com/ellesrbija