Skicirajući nove modele, dizajneri ne samo što menjaju tok modne istorije već ponekad svojim radom utiču na svet i društvene promene. Revije najuticajnijih pomno se prate, a mnoge kreacije se precrtavaju i pretvaraju u high street modele.

Ipak, kako su slavni dizajneri stigli tu gde jesu? Kako su uspeli to da poteze njihove olovke i krojačkih makaza sa punom pažnjom prati čitav svet? Naravno, presudni su talenat i sreća, ali tu je još jedna važna karika na putu ka uspehu, obrazovanje.

Svi oni su bili samo zbunjeni tinejdžeri naklonjeni modi, a tek je izbor prave škole oslobodio njihov pun potencijal. Postoji nekoliko prestižnih fakulteta čije ime otvara mnoga vrata u modnom svetu.

Central St. Martins

Najpoznatiji modni koledž svakako je Central St. Martins, fakultet u Londonu kojem savremena moda mnogo duguje. Na listi najboljih modnih škola koju je sastavio sajt fashionlista.com St. Martins zauzima prvo mesto. Nabrojaćemo samo neke koji u džepu imaju diplomu ovog fakulteta: Stella McCartney, John Galliano, Phoebe Philo, Christopher Kane, Hussein Chalayan, Zac Posen, Hamish Bowles, Paul Smith, Giles Deacon, Luella Bartley, Jenny Packham, Jonathan Saunders, Marios Schwab, Alice Temperley, Riccardo Tisci, Matthew Williamson.

Interesantno je to da su i sami profesori na St. Martinsu zbog svoje stručnosti postali svojevrsne zvezde. Program vodi Louise Wilson, koju smatraju najuticajnijom u britanskoj modi, a odlikovala ju je i sama kraljica. Wilsonova insistira na originalnosti i često je surovo iskrena kada procenjuje mogućnosti studenata. To i ne čudi budući da je na životni put, između ostalih, izvela genijalnog McQueena. Naravno, ne postanu svi diplomci St. Martinsa svetske zvezde, ali velika većina je vrlo zadovoljna svojim statusom. Statistike pokazuju da 60% diplomaca svoje kolekcije prikaže u okviru nedelje mode u Londonu, a St. Martins je jedina škola čije diplomske revije redovno beleži sajt style.com.

Tamara Radivojević, modna dizajnerka, završila St. Martins

Koliko je teško upisati St. Martins?

Konkurencija je jaka, prijavljuju se ljudi iz celog sveta. U vreme kada sam upisivala ovaj fakultet, bilo je više od hiljadu prijavljenih, a na klasu su primili manje od pedeset studenata.

Šta je ono što traže kod budućeg studenta?

Prevashodno im je bitan kreativni potencijal. Za razliku od klasičnih škola, oni ne žele da vide formiranog umetnika, ne zanima ih da li su ilustracije perfektne, niti kreacije potpuno zrele. Žele da vide nove ideje, razmišljanja, eksperimente, inspiraciju. Mnogo bitnije im je da studenta sagledaju kao nekog čiji talenat tek treba da se uobliči.

Šta si tamo naučila i koliko ti je to pomoglo u daljoj karijeri?

St. Martins je poznat po kreativnosti koju neguje kod svojih studenata. Sam pristup kreiranju je nešto što sam tamo stekla, obimno istraživanje, posmatranje stvari iz drugačijeg ugla, stalno postavljanje viših ciljeva i preispitivanje svog rada. Pored originalnog koncepta, u školi se insistiralo i na tehničkoj savršenosti - izradi i izboru materijala.

Parsons

Jednako uspešna i cenjena modna škola sa druge strane okeana je fakultet Parsons na univerzitetu New School u Njujorku. Njihov spisak svršenih studenata takođe je impresivan: Marc Jacobs, Tom Ford, Narciso Rodriguez, Alexander Wang, Anna Sui, Jason Wu, Doo Ri Chung, Sophie Buhai i Lisa Mayock (Vena Cava), Flora Gill i Alexa Adams (Ohne Titel), Prabal Gurung, Steven Meisel. Ono što je fantastično kod Parsonsa jeste to da pojedina predavanja drže bivši studenti, tako da dvojac Proenza Schouler vodi modne radionice, a kao gostujući predavač pojavljuje se i Donna Karan. Studenti imaju priliku da o modnom biznisu slušaju iz prve ruke i upijaju znanje. Parsons blisko sarađuje sa grupacijom LVMH, ali i sa mnogim drugim modnim kompanijama i izdavačkim kućama, pa njihovi studenti već tokom školovanja dobijaju praksu u najuspešnijim kompanijama na američkom kontinentu. Parsons ne proizvodi samo odlične dizajnere već se ovde obrazuju i budući stručnjaci u svim modnim oblastima.

Marijana Bajić, menadžerka maloprodaje u kompaniji AMC, završila Parsons, smer modni marketing

Koliko je teško upisati Parsons?

Finansijski gledano teško je upisati Parsons, pogotovo za naše uslove, a to nije ništa u odnosu na to koliko je teško završiti ga.

Šta je ono što traže kod budućeg studenta?

Rad, disciplinu i ljubav, baš tim redosledom. Nezavisno od smera, svaki student mora da pohađa časove matematike, istoriju umetnosti, marketing, skiciranje, Photoshop, engleski jezik, kao i da odradi praksu od minimum šest meseci.

Šta si tamo naučila i koliko ti je to pomoglo u daljoj karijeri?

Osmišljavanje nove kolekcije, počevši od inspiracije, skiciranja, nalaženja materijala, plana proizvodnje, pa do izlaganja po lokalima i pristupa kupcima za mene je najbitnija lekcija naučena na Parsonsu. Zahvaljujući fakultetu, godinu dana sam bila na praksi u Ralph Laurenu u sektoru za dizajn i marketing. Riznicu informacija, kontakata i ideja sa Parsonsa smatram svojim najvećim kapitalom.

PageBreak

Kako da odaberete pravu modnu školu za vas
Kraljevska akademija u Antverpenu

Kraljevska akademija u Antverpenu prima samo 140 studenata mode po generaciji, a deo tog broja otpadne već u prvoj godini studija zbog zahtevnog tempa. Iako postoji od sredine dvadesetog veka, škola je u centar pažnje dospela osamdesetih godina, kada je tamo diplomirala Antverpenska šestorka: Ann Demeulemeester, Dries van Noten, Dirk Bikkembergs, Walter van Beirendonck, Dirk van Saene i Marina Yee. Pored njih, ovu školu su završili i Martin Margiela, Veronique Branquinho, Haider Ackermann, Peter Pilotto, Bruno Pieters... Sve ove kreatore odlikuje vrlo precizan stav po pitanju krojeva i formi i u modnom svetu su izuzetno poštovani zbog svog natprosečnog znanja o modi. Iako je modni program užasno naporan, a konkurencija žestoka, Kraljevska akademija donosi i neke olakšice - belgijska vlada snosi deo troškova studiranja, a stipendije su dostupne i kandidatima iz inostranstva. Budući studenti koji su spremni da eksperimentišu, pokazuju inovativnost i stavljaju avangardu ispred komercijalne strane mode ovde imaju prednost.

Dejana Momčilović, modni dizajner, završila Kraljevsku akademiju u Antverpernu

Koliko je teško upisati akademiju?

Da bi se upisala ova škola, traži se malo predznanje. Prijemni ispit podrazumeva crtanje i slikanje, portfolio i intervju. Pripreme su važne i pravi se osnovna selekcija.

Šta je ono što traže kod budućeg studenta?

Ono što se po upisu traži od studenta jeste sveobuhvatan pristup modi. Mene podseća na Harryja Pottera, jer mi je samo studiranje bilo toliko zanimljivo i teško u isto vreme. Neverovatan je osećaj kada ste u klasi sa ljudima iz raznih krajeva sveta.

Šta si naučila tamo i koliko ti je to pomoglo dalje u karijeri?

Meni je ova škola pružila neprocenjivo iskustvo i osnovu za dalji rad.

Istituto Marangoni

Italija, zemlja mode, takođe je poznata i po dobrom obrazovnom sistemu. Ovde postoji nekoliko modnih škola, a među njima se izdvaja Istituto Marangoni. Nalazi se u Milanu, a isturena odeljenja ima u Londonu i Parizu. Marangoni neguje komercijalan i konkretan pristup kreiranju i osposobljava dizajnere da posle završenog školovanja samostalno funkcionišu. Jedan od najpoznatnijih diplomaca je Domenico Dolce iz dvojca Dolce&Gabbana, a njihov program prošao je i Franco Moschino, osnivač modne kuće Moschino. Takođe tu je diplomirala i Alessandra Facchinetti, koja posle rada za Gucci i Valentino karijeru nastavlja u modnoj kući Tod's.

Ines Janković, modna dizajnerka, završila Marangoni

Koliko je teško upisati Marangoni?

Iako deluje kao fraza, mnogo je teže završiti nego upisati ovu školu. Potrebno je prikazati portfolio sa pripremljenim radovima na temu koju definiše tim Marangonija.

Šta je ono što traže kod budućeg studenta?

Na moje iznenađenje, budući da je u pitanju privatna škola, vrlo su zahtevni i stalno vas stavljaju na probe kako bi se uverili da ste prava osoba za ovaj posao. Potrebno je da ste pre svega talentovani, požrtvovani, otvoreni za nove ideje i neverovatno uporni u sticanju i primeni novih znanja. Oni stoje iza svakoga ko izađe iz njihove škole i zaista prate kako im to utiče na reputaciju i kredibilitet.

Šta si tamo naučila i koliko ti je to pomoglo u daljoj karijeri?

Naučila sam dosta o tome kako stvari funkcionišu u praksi, jer na Marangoniju mnogi od profesora imaju direktna iskustva u modnoj industriji. Pored stvaranja kolekcije uči se i dosta o marketingu, poslovnim strategijama i njihovoj praktičnoj primeni. Dobijete priliku da vidite širu sliku nego u nekim drugim školama i baš vas pripremaju za "stvaran“ život. 

Tekst: Jelena Karakaš