Tekst: Jelena Karakaš

Svetla reflektora. Najveća imena modne industrije. Najnoviji tračevi. Trendovi o kojima će se tek pričati. Svila. Krzno. Tanke štikle. Modno ludilo u malom: četiri najvažnije nedelje mode, dva puta godišnje, pravi su modni cirkus. U Njujorku, Londonu, Milanu i Parizu pojavljuju se svi oni koji nešto znače. Saberite sve posetioce – urednike, blogere, manekenke, poznate i ikone stila i dobićete jednu zaista stajliš ekipu. Pa ko ne bi poželeo da se nađe s njima na licu mesta? Ako niste ni u jednoj od prethodno spomenutih grupa, to će doduše biti malo teže, ali ne i potpuno nemoguće.

U stavu je sve!
Pre svega treba poštovati dva jednostavna pravila: izgledajte dobro. I budite skromni. Da, baš tako, iako ova dva saveta na prvi pogled isključuju jedan drugi, morate se slepo pridržavati oba. Da biste uspeli da se provučete na neku reviju, morate biti obučeni i ponašati se kao da vam je tu mesto, ali ne smete preterati. Revije mladih dizajnera? Možete da prođete. Dior ili Chanel? Ne nadajte se. Modno blago koje svi očekujemo da vidimo tih dana čuvaju zaposleni PR agencija. Lista sedenja sastavlja se s tolikom pažnjom da planiranje modne revije ponekad liči na utvrđivanje ratne strategije. Zbog nekoliko sistema provere, stara dobra taktika upadni i šmugni jednostavno nije dovoljna. Ipak, sreća u nesreći je to što će na vratima verovatno raditi mladi publicisti, koji tek treba da se dokažu u modnoj industriji. Ukratko, to znači da su preplašeni kako za svoju, tako i za reputaciju agencije za koju rade, ali i za same modne kuće i njihov prostor u medijima. Stoga, ako imate dovoljno samopouzdanja, jednostavno im priđite i predstavite se kao član internet redakcije magazina Woman’s Wear Daily ili kao novinar nekog egzotičnog magazina kao što su Ponystep ili Preen. Verovatno vam i neće poverovati, ali rizik svađe sa bilo kojom medijskom kućom za njih je prevelik, pa će vas jednostavno pustiti da prođete u deo namenjen za stajanje. I eto – ušli ste!PageBreak
Pošten ulaz
Ova metoda u poslednje vreme je sve manje popularna, budući da se organizatori sve češće oslanjaju na modernu tehnologiju, tako pozivnice sada imaju posebne bar-kodove, a pristigli se na licu mesta upisuju u baze podataka na iPadu. Čak i ako niste za masno laganje i arogantan stav, ne očajavajte, još nisu sve lađe potonule. Počnite da pišete blog! Vođenje i svakodnevno ažuriranje internet dnevnika možda vam deluje kao prevelika žrtva, ali ako ste ozbiljno posvećeni modi, ovaj hobi može vam biti pravo uživanje. S druge strane, kad budete stekli respektabilnu publiku, čelnici modnih kuća će vas i sami zapaziti. Ovaj pristup zahteva vreme i posvećenost, ali je dugoročno rešenje. Dobro, verovatno ćete dobijati poslednji red za revije, ali to je ipak sjajno!

Modna hijerarhija
Prva tri reda rezervisana su za sve one koji nešto znače u svetu mode. Protivno mišljenju da samo prvi red vredi, modni poznavaoci znaju da je sasvim okej ako ste smešteni u prva tri. Prvi red je sam vrh modnog Olimpa, a čak i tu važe određena pravila: na početak se smeštaju modni fotografi, glavni urednici, stilisti, u samu sredinu vlasnici kompanija koje poseduju modnu kuću, veliki kupci i poznati. Sam kraj rezervisan je za šaroliku ekipu: tu se nalaze najbogatiji kupci, važni blogeri, bogate naslednice, pripadnici kraljevskih porodica, ali i vlasnici najkul koncept butika. Drugi i treći red zauzimaju takođe vrlo važna imena, a tu su često smešteni glavni urednici internacionalnih izdanja magazina. Koliko je moda nemilosrdna otkriva nam podatak da porodica i bliski prijatelji dizajnera dobijaju (tek) četvrti red. Na primer, raspored sedenja u Njujorku podeljen je po sekcijama kao što su: američka, evropska, ruska, kineska. Svaka izdavačka kuća ima svoj blok, dok veće medijske kompanije, kao što je Condé Nast, imaju nekoliko blokova sa više od četrdeset urednika iz celog sveta. Svaki blok pod kontrolom je tri PR menadžera, koji se brinu isključivo za posetioce sa svoje liste. Komplikovano, zar ne?

Blog kao veza
I više nego što mislite! No, samo u Njujorku na programu je više od 400 modnih prezentacija za manje od nedelju dana. Šanse da se negde provučete zapravo su vrlo visoke. Neočekivano, lakše je dobiti propusnicu za bekstejdž, pa se odatle ušunjati na reviju. To je pošlo za rukom beauty blogerki Jeannine Morris, koja se tako ušetala na reviju Zaca Posena! Zapravo, upravo su blogeri ti koji znaju sve trikove i fore jer u eri Twittera i pametnih telefona za sekund dobijaju sve bitne informacije. Jednostavno ih locirajte u masi i upadnite u njihov krug praveći se da ste deo modne ekipe. Zaljubljenik u modu iz Srbije?! Pa, zvuči dovoljno egzotično. A u eri vladavine ruske modne ekipe, možda preko veze osvojite i neko od mesta u sali. Želimo vam lep provod!

Vaš zadatak je da prođete sve provere na ulazu i da se priključite najzabavnijem modnom cirkusu – otkrivamo vam kako. Srećno!