Poslednju sezonu Nedelje mode koje su održane u februaru obeležio je početak pandemije korona virusa. Bila je to prva sezona bez predstavnika kineskih medija i bajera. Ipak, niko nije mogao ni da pretpostavi da će to biti možda čak i poslednja koja je po svemu ličila na one prethodne. Muške Nedelje mode koje su prema kalendaru u junu odložene su u najvećem broju za septembar, a Couture Week je otkazana. Šta je sledeće? Kako se dizajneri prilagođavaju novonastalim promenama? Koje su moguće posledice?

U ovom trenutku niko ne može zasigurno da nam kaže na koji način ćemo prisustvovati revijama (i da li ćemo), upoznavati kolekcije i kupovati iste. Određeni dizajneri već su napravili prve korake koji svakako vode ka promenama u industriji.  Neka rešenja su za sada privremena, a neka bi mogla da opstanu i kada govorimo o narednim sezonama. U prethodnim mesecima i nedeljama primetili smo sledeće...

Everything goes digital

Jedan od najčešćih scenarija i potencijalnih strategija jesu digitalne revije. Tokio i Šangaj Fashion Week ovog proleća održani su prvi put digitalno. To najavljuje i Biritish Fashion Council za mušku Nedelju mode u Londonu koja će se održati u junu. Pitti Uomo, najveći događaj muške mode na svetu, takođe je prvobitno najavio da će raditi na digitalnoj verziji događaja, ali su potom letnju sezonu odložili za početak septembra. U momentu velikih promena, gde se one dešavaju praktično na dnevnoj bazi, nemoguće je dugoročno predvideti i planirati datume. To je ono što sada u modi i pravi probleme jer se radi o izuzetno organizovanoj industriji gde dvanaestomesečni kalendar savršeno prati izlazak i predstavljanje svake kolekcije. 

Letnja sezona namenjena ženskim kolekcijama u septembru ostaje pod upitnikom jer su upravo gradovi - centri mode - jedni od najpogođenijih virusom. Press Day jeste veoma važna aktivnost dizajnera koju praktikuju kako bi ponovo pokazali kolekcije lokalnim medijima i ovakvi događaji okupljaju veliki broj predstavnika medija u Parizu, Milanu, Njujorku, Londonu, ali i na drugim tržištima gde kolekcije dolaze tek kasnije. Nije iznenađujuće što se jedna od vodećih modnih PR agencija, Karla Otto, opredelila za digitalnu verziju ove sezone predstavivši najupečatljivije momente iz kolekcija za jezen-zimu 2020. putem posebnog privatnog Instagram naloga. 

Giorgio Armani

Bio je prvi koji je otkazao svoju reviju i održao istu bez publike u praznom Armani teatru u trenutku kada gotovo niko nije shvatao ozbiljnost novonastale situacije. Primer su kasnije sledili i neki drugi dizajneri. Da li je moguće da će se revije i u budućnosti održavati u praznim prostorima iza zatvorenih vrata? Svakako nije isključeno. O Armaniju smo imali prilike da čujemo nekoliko puta tokom trajanja pandemije. Nakon odluke da reviju ne predstavi uživo publici, Giorgio Armani bio je takođe jedan od prvih dizajnera koji je u svojim fabrikama počeo da proizvodi zaštitnu opremu i maske za medicinsko osoblje u Italiji. Ključne reči italijanskog kreatora svakako su one koje je izneo u kratkom intervjuu za Elle Italia da je modna industrija već bila u krizi zbog toga što je počela da prati tempo fast fashion brendova. Veliki broj kolekcija tokom godine činio je da komadi veoma brzo izađu iz mode, a fokus je bio na trendovima koji su kratko trajali. Za Armanija je moda vanvremena i to je nešto o čemu treba razmišljati. Da li to znači da se vraćamo na basics?

Emerging dizajneri

Hoće li se sve ovo loše odraziti na manje dizajnere? Činjenica je da će oni u novonastaloj situaciji teško podneti finansijske gubitke, ali sa druge strane, treba uzeti u obzir da su u digitalnom svetu i u sklopu digitalnih platformi mogućnosti svih dizajnera praktično jednake. Svako će imati slobodu da iskaže svoju kreativnost pa možemo očekivati da neki manji brendovi sve ovo iskoriste kao mogućnost da se predstave kako medijima, tako i bajerima. Organizacija digitalnih platformi svakako je ekonomski pristupačnija, a osim toga i nije striktno vremenski ograničena, pa postoji mogućnost da veći broj dizajnera može da pokaže svoje kolekcije.

Alternativni kalendari

Navikli smo na tradicionalni modni kalendar četiri puta godišnje: u januaru, februaru, junu i septembru kada je reč o ready-to-wear kolekcijama. Da li će to tako ostati? Saint Laurent najavio je da ove godine neće učestvovati u kalendaru Nedelje mode u Parizu. Dakle, revije ispred Ajfelove kule neće biti održane na način i u obliku na koji smo navikli. Oni će samostalno planirati svoj kalendar revija za ovu godinu. Anthony Vaccarello u jednom intervjuu izjavio je da će kolekciju predstaviti onda kada bude spreman za to jer priznaje da i sam često radi pod pritiskom rokova što se odražava na kreativnost. Ako ovo postane praksa i drugih dizajnera, da li onda Fashion Week imao smisao? Ne smemo zaboraviti ni bajere koji naručuju ciklično u definisanim periodima i to je svakako najteže promeniti. Couture kolekcije, ali i resort, cruise i druge mogle bi biti prve na udaru ukoliko dizajneri ne uspeju da završe ready-to-wear kolekcije na vreme. Njihov broj tokom godine svakako će biti jedna od najvećih promena, barem u ovom prvom momentu.

Tekst: Petar Spasojević