Mala crna haljina

Možda najpopularniji odevni komad, mala crna haljina, svoju premijeru doživela je 1926. godine, a idejni tvorac bila je Coco Chanel. Crna je do njene „intervencije“ bila povezivana sa udovicama. Kreatorka je osmislila vrlo jednostavnu haljinu bez rukava, dugačku skoro do kolena - doživljavajući minimalne promene kako bi se prilagodila duhu vremena, preživela je sve dekade. Danas je must have komad u ormanu svake žene.

Pantalone

Pre 1930. godine i premijere filma Maroko, vrlo mali broj žena nosio je pantalone. Kada se Marlene Dietrich obučena u odelo sa pantalonama pojavila na filmskom platnu, publika je bila zgrožena i šokirana. Dietrich je nonšalantno nastavila da nosi pantalone, a pridružila joj se i Katharine Hepburn. Tokom 1939. godine magazin Vogue počeo je da prikazuje slike žena u pantalonama i učinjen je novi korak prema uspostavljaju jednakosti među polovima.

Majica na pruge

Ništa jasnije od fine mornarske majice ne poručuje da ste krenuli baš na Kennedyjevu jahtu. Prugasta majica izmišljena je u francuskoj provinciji Bretanja kao deo uniforme za mornaricu. Originalna verzija brojala je tačno 21 prugu (po jednu za svaku Napoleonovu pobedu u ratu). Coco Chanel iskoristila je pruge za svoju kolekciju iz 1917. godine, a danas su one klasika bez koje ne možemo! 

Odelo od tvida

Coco Chanel zadužila je modni svet sa nekoliko genijalnih kreacija, a jedna od njih jeste i odelo od tvida. U trenutku kada je svetom mode vladao stil koji se oslanjao na korsete, Chanel je predstavila komotniju odeću koja je dozvoljavala slobodu pokreta. Tvid je bio jeftin materijal, ali ona ga je načinila glamuroznim kombinujući ga sa postavom od platna ili svile. Odelo je postalo statusni simbol novih generacija, a sastojalo se od uske suknje i sakoa bez kragne, sa zlatnim dugmićima i lancem ušivenim duž ivica. Tokom šezdesetih postalo je omiljena uniforma finih, dobrostojećih dama. 

New Look (Pun krug suknja)

Drugi svetski rat bacio je senku na do tada raskalašni modni svet. Štednja je primorala krojače da počnu da izrađuju odeću od jeftinih grubih materijala. Stil koji je vladao može se opisati kao tmuran, snažno inspirisan vojničkim uniformama. Pošto je potpisano primirje, žene su ponovo počele da žude za luksuzom, a kreator Christian Dior dao im je upravo to. Njegova kolekcija iz 1947. godine deo je modne istorije, dizajner nije štedeo na materijalima i svojim kreacijama slavio je ženstvenost. Silueta je naglašavala struk uz bogatu, široku suknju. Njegov New Look odlično je prihvaćen i obeležio je oblačenje pedesetih.

Farmerice

Farmerke su se proizvodile u Americi još od XIX veka zahvaljujući Leviju Strausu, ali tada su one bile samo deo uniforme radničke klase. U modu su ušle u trenutku kada su buntovni tinejdžeri tokom pedesetih godina počeli da ih nose svakodnevno. Umesto da se, kao do tada, ugledaju na holivudske zvezde i visoko društvo, inspiraciju su našli u nižim klasama. James Dean i Marlon Brando „zakucali“ su popularnost pantalona izrađenih od džinsa poentirajući kombinacijama sa belim majicama i kožnim jaknama. Tih godina ovaj trend bio je toliko šokantan da je su neke škole zvanično zabranile nošenje džinsa.

Trenč mantil

Omiljeni komad visoke mode svoj debi imao je na – frontu. Burbbery trenč mantil izvorno je bio zamišljen kao deo uniforme koju su vojnici nosili tokom Prvog svetskog rata. Bio je zvanični mantil za kišu britanske vojske, a tokom Drugog svetskog rata preuzela ga je i američka vojska. Po okončanju rata i obični ljudi počeli su da uviđaju šarm ovog odevnog predmeta. Postao je sastavni deo filmskih kostima pojavljujući se u filmovima kao što su Kazablanka i Doručak kod Tifanija. Modna kuća Burberry i dan-danas najpoznatija je po tom modelu, uz čuveni tartan uzorak na postavi koji ga čini šik modnim komadom. 

Kožna jakna

Kako bi se zaštitio od hladnog vremena, Irving Schott dizajnirao je kožnu jaknu 1928. godine nazivajući je The Perfecto po svojim omiljenim cigarama. Tokom narednih decenija kožna jakna bila je obožavana u raznim supkulturama. Pedesetih je bila simbol bad boy imidža koji su promovisali Marlon Brando i James Dean. Tokom sedamdesetih prigrlio ju je pank pokret. A u osamdesetim je postala obavezan deo uniforme Hell's Angels motorista. Tek devedesetih postala je deo mejnstrim oblačenja. 

Bikini

Iako su tokom četrdesetih hrabre pin-up devojke nosile dvodelni kupaći, sve do 1947. godine na to se gledalo sa neodobravanjem. Bikini je dizajnirao francuski inženjer Louis Reard koji ga je nazvao po ostrvu gde su vršene probe nuklearne bombe. Louis je dobro procenio da će uticaj bikinija na modni svet biti jednak razornoj snazi te bombe i – bio je u pravu! Nijedna manekenka nije htela da ponese njegovu kreaciju, pa je u pomoć pozvao plesačicu Micheline Bernardini koja je pozirala za reklamu. Fotografije su brzo obišle ceo svet. Muškarci su, naravno, bili oduševljeni, ali bile su potrebne godine da ga prihvate i obične žene. Tokom šezdesetih bajeri robne kuće Neiman Marcus odlično su osetili trenutak i povezali prodaju bikinija sa megahitom grupe Beatles Itsy Bitsy, Teenie Weenie, Yellow Polka Dot Bikini. I do kraja šezdesetih istraživanja su pokazala da je 67 odsto mladih žena posedovalo bar jedan. Popularnost bikinija označila je napredak seksualne revolucije i trenutak kada su žene počele da prihvataju svoju seksualnost. 

Stileto

Cipele na štiklu deo su istorijskih zapisa, ali njihova masovna proizvodnja nije bila moguća sve do napretka tehnologije, a to je omogućio tek početak dvadesetog veka. Kao kreator stileto cipela navodi se Andre Perugia, ali svoju popularnost duguju Diorovom kreatoru cipela Rogeru Vivier koji ih je mudro uklopio uz New Look krojeve. Tokom sedamdesetih i osamdesetih skoro su nestale sa scene, da bi se pojavom serije Seks i grad i fantastičnih modela Manolo Blahnika vratile jače nego ikada. 

Pank

Klasična pank estetika može se pripisati grupi Sex Pistols koje je oblačio njihov menadžer Malcolm McLaren čija je žena, Vivienne Westwood, bila vlasnica radnje sa alternativnom odećom u Londonu. Kada je pank pokret dosegao svoj vrhunac, fanovi su počeli da doživljavaju ovaj bend kao svoju inspiraciju. Prepravljali su svoju odeću koristeći DIY elemente: zihernadle, selotejp, markere i farbe. Odeća sa rupama, kožne jakne, fetiš elementi i materijali kao što su guma i PVC, kao i grube čizme bili su znakovi raspoznavanja ovog pokreta. Tokom vremena ove antimodne „izjave“ postale su nerazdvojni deo modnog sveta i establišmenta, upravo onog koga su uporno pokušavali da odbiju i anuliraju. 

Birkin torba

Najpoznatija luksuzna torba na svetu definitivno je Hermes Birkin. Prva torba izrađena je početkom osamdesetih godina za devojku Jane Birkin. Legenda kaže da se Jane slučajno upoznala sa direktorom kompanije Hermes, Jean-Louis Dumasom, na letu Pariz – London. Šarmantna Jane započela je priču o svom rokovniku i bezuspešnoj potrazi za savršenom vikend torbom. Zaintrigirani Dumas zamolio ju je da mu opiše šta želi. Ubrzo je na njenu adresu stigla torba sa posvetom. Očigledno da je Jane znala šta žene žele budući da je Birkin torba jedan od najprodavanijih modela bez obzira na cenu od nekoliko hiljada dolara pa naviše!

Grunge (karirana košulja)

Kao kreativni direktor modne kuće Perry Ellis, Marc Jacobs je na pistu 1992. godine poslao kolekciju koja će promeniti modne tokove. Pod uticajem svoje omiljene rok muzike kreirao je modele koji se mogu najbolje opisati kao high fashion reinterpretacija grunge stila. Posle revije podigla se tolika prašina da je mladi Jacobs dobio momentalni otkaz. Zapravo, to je bio prvi put da se na modnoj pisti nađe odeća nalik onoj kakva se viđala na ulici, umesto obrnuto.

Starke

Kompanija Converse nastala je 1908. godine, a tokom prvih godina postojanja jedva je uspevala da ostvari minimalan profit. Pošto se preorijentisala na proizvodnju patika za košarku, kompanija je postala uspešna. Ipak, do izlaska na ulice trebalo je čekati do pedesetih godina kada su starke počeli da nose rokeri. Tokom osamdesetih i devedesetih ove patike „zakucale“ su svoj kultni kul status kada su sve ikone grunge revolucije nosile isključivo ove platnene patike. 

Naočare za sunce

Ne postoji ništa što će vas brže od Ray Ban Wayfarer naočara prebaciti na kul stranu sveta. I nije bitno da li ih bežeći od paparaca nose poznati parovi ili Tom Cruise dok đuska u filmu Risky Business, popularne wayfarerke osigurale su svoje mesto u modnoj istoriji. Njihova popularnost počela je pedesetih kada ih je nosio James Dean, a kultni status „zakucan“ je pošto ih je pop zvezda Corey Hart nosio u spotu Sunglasses at Night, od tad ih obožavamo (a volimo i tu pesmu). 

Gumene čizme

Malo ko je verovao da će gumene čizme namenjene poljskom radu ikada postati deo modne ponude. Ali, upravo u tome i leži šarm industrije – neočekivanost je njeno srednje ime. Kada je Kate Moss došla na muzički festival Glastonbury 2005. godine u potpuno blatnjavim Hunter gumenim čizmama, svet je poludeo za takvom obućom! Svaka trendseterka koja drži do sebe sada poseduje (bar) jedan par obuće od gume. 

Tekst: Jelena Karakaš