Kancelarije Net-A-Portera smeštene su na poslednjem spratu londonskog Westfield Malla, luksuznog šoping centra tik do Notting Hilla. Treću godinu zaredom taj e-butik osvojio je uglednu nagradu Sunday Timesa za „najbolju kompaniju u kojoj možete da se zaposlite“. U hodnicima uređenim u crno-belim tonovima susrećete samo lepe devojke, doterane kao da su sišle s okolnih ekrana na kojima se nižu modeli na modnoj pisti. Recepcionerka na vrtoglavo visokim potpeticama jednako je sređena kao i manekenka na početnoj strani sajta Net-A-Porter. U tom hramu šika ništa nije prepušteno slučaju.

Kao i mnogi „trgovci luksuzom“, Net-A-Porter ne zna za krizu i u suludo brzom tempu internet trgovine nametnuo se kao kralj interneta, s ponudom većom od 400 brendova. Njegova osnivačica i nekadašnja modna urednica Natalie Massenet, oštrog pogleda i manekenske linije, trenutno je najtraženija preduzetnica. Kad je ta Angloamerikanka 2000. pokrenula svoju firmu, niko nije verovao da će uspeti. Stalno je slušala: „Zar mislite da će devojke kupovati haljine od 2.000 evra a da ih ne probaju?“ Nije dugo čekala odgovor. Net-A-Porter danas ima 3,5 miliona poseta mesečno i 11.000 novih kupaca, takođe mesečno. Svi su indikatori njegovog poslovanja u pozitivi, a u nekim zemljama procenat povećanja prodaje meri se trocifrenim brojkama. Natalie više nije glavni deoničar svog e-čeda: 2010. prodala je svoj udeo švajcarskoj grupi Richemont i u džep stavila pozamašnu svotu (navodno 70 miliona evra), astronomski dobitak, iza kojeg su međutim godine upornog rada. „Toliko sam radila da više uopšte nisam izlazila. Pravo je čudo što još imam prijatelje!“, kaže u šali.

Kao strastveni zaljubljenik u modu, Natalie često pohađa revije i konferencije o e-biznisu. „Jednom sam nogom u modi, drugom u biznisu, a trećom u tehnologiji“, smeje se. U sebi je probudila uspavanu geekicu. Zatekli smo je kako šminkeru pokazuje svoju najnoviju aplikaciju za iPad. I ostali zaposleni mogu da ih vide jer u Net-A-Porteru ništa nije skriveno. Kancelarija je veliki open space za 700 ljudi, sve su sobe za sastanke u staklu, kao i Natalina kancelarija udno tog velikog prostora.

Kancelarija generalne direktorke Alison Loehnis nalazi se usred open spacea, kao u svim novim trendi tvrtkama. Oko nje su grupisani timovi e-magazina, kadrovske, marketinga, PR-a i službe za kupce. S obzirom na takvu gomilu, atmosfera je začuđujuće mirna, a Alisonina kancelarija je pod stalnom opsadom zaposlenih, koji ne moraju da prođu pored asistentkinje da bi došli do nje. Ovde ništa nije tajna, čak ni cifre o poslovanju – koje se u realnom vremenu ispisuju na velikom ekranu, uz fotke narudžbina i njihovih odredišta. „Radila sam u kompanijama u kojima se sve skrivalo od zaposlenih, terani su da se takmiče jedni s drugima. Nama je ovde važnija transparentnost“, kaže Natalie.

PageBreak

Uza sve te radnice ultratrendi izgleda, čovek bi pomislio da je u redakciji ženskog modnog magazina (iako tu ima i muškaraca). To je u skladu s Natalinom početnom idejom da napravi e-magazin iz kojega bi se svi predstavljeni modeli mogli kupiti jednim klikom. U studiju dve manekenke, zaposlene s punim radnim vremenom, po čitav dan presvlače se u odeću nabacanu na vešalice (tri puta nedeljno na sajt se dodaje po četrdeset novih proizvoda). Stilisti hodaju s špenadlama u rukama, kutije i šoping-kese razbacane su na sve strane. Jedan fotograf snima bez prestanka. Net-A-Porter uopšte nije sterilan kako bi se moglo pomisliti.

Ima li Natalie Massenet tajnu upravljanja svojim ekipama? „Nisam menadžerka“, naglašava ona. „Moje su sposobnosti drugačije. Više sam ‘navijačica’. Vidim kuda bismo mogli ići i sve pokrenem. Imamo menadžere koji su vrlo precizni i sistematični kad su u pitanju brojke ili planiranje. Ja sam više intuitivna. Imamo jin i jang viziju vođenja: muško i žensko, moda i tehnologija, sve je izbalansirano. Nikad nisu u jednoj osobi koncentrirane sve sposobnosti.“

Na primer, tim dobavljačica čiji je zadatak da odaberu ono što će se sviđati klijenteli širom sveta ubojito je vešt u svom poslu. „Kada dođu dobavljačice Net-A-Portera, skeniraju našu ponudu svojim bioničkim pogledom i za pet minuta izaberu. Povremeno to bude neverovatan broj komada istog modela, ali rezultat je uvijek vrhunski“, pojašnjavaju u draguljarnici Marie-Hélène de Taillac. „Kad biramo komade nekog brenda, njegovi trgovci često nas pitaju: ‘Zašto taj model? Niko pre vas nije ga naručio.’ Najčešće im odgovorimo: ‘A zašto ne!’“, priča Natalie. U tome leži uspeh ovog sajta. „Žene ovde pre svega traže novitete. Žele pre svih da imaju last must“, objašnjava generalna direktorka Alison.

Kad neki brend u svom showroomu vidi dobavljačice iz Net-A-Portera, zna da mu je sezona spasena. „Imamo mogućnost dodatnih narudžbi“, nastavlja Natalie. „Dizajnerima se isplati da proizvode samo za nas, tako imamo potpunu slobodu izbora. Kad se svi okrenu levo, mi idemo desno.“ Net-A-Porter je čak toliko moćan da od dizajnera može zahtevati promene modela na koje se kupci žale. Posebna draž: izrada ekskluzivnih komada samo za taj sajt, kao što je kolekcija venčanica s potpisom Sophije Kokosalaki, koja u prodaju ide krajem marta. Osim što je najveći svetski distributer luksuza, Net-A-Porter je ujedno važan medijski igrač s vrhunskim e-magazinom koji u video-snimcima oživljava proizvode.

Distributerski centar Net-A-Portera smešten je na periferiji Londona, u naoko običnom skladištu, ali zahvaljujući malim crnim kamionetima sa znakom Karla Lagerfelda (jednu je Kaiserovu kolekciju Net-A-Porter ekskluzivno prodavao mesec dana), čak i parkiralište izgleda šik. Poseta počinje uz kompjuter na koji stižu narudžbine po redu prioriteta. Do prošloga septembra većina operacija obavljala se ručno, sada je gotovo sve automatizovano. Nakon što se naručeno nađe na pokretnoj traci (prosečna je vrednost potrošačke korpe 500 funti), sve se ručno proverava pre nego što se spakuje u šoping-torbu (narudžbine iz Londona otpremaju se istoga dana) ili u kutiju (za pošiljku koja odlazi na drugi kraj sveta). „San mi je da isporučujemo 24 sata dnevno“, kaže Natalie. „Jednog će se dana to i ostvariti. Ako ljudi žele uslugu, treba im biti na raspolaganju.“

Zadatak broj jedan ove virtualne kompanije jeste taj da odgovore na prohteve kupaca na najbolji mogući način. Čak i kad se radi o pomalo nekonvencionalnim zahtevima.

„Neke mušterije žele diskreciju i traže da im se roba dostavi u kancelariju ili, da bi izbegle muževljev bes, biraju da im se paket dostavi u diskretnim kesama umesto lepih ukrašenih“, pojašnjava Alison. Stilski su saveti najtraženija roba i služba za kupce često odgovara na pitanja o veličini. Lily Allen bi trebalo češće da ih zove, s obzirom na to da je nedavno na Twitteru napisala: „Bilo bi mi super kad bi Net-A-Porter imao odeljenje ‘ova odjeća mogla bi pristajati ne previsokoj i punačkoj curi’.“

Net-A-Porter je među prvima kupcima ponudio uslugu prednaručivanja: 2008. moglo se naručiti osam modela s revije Alexandera McQueena pre nego što su stigli u butike. Slično je i s revijama Rolanda Moureta i Halstona. „Brendovima kažemo da tako mogu direktno da komuniciraju s kupcima“, objašnjava Natalie. To je precizan način testiranja tržišta. Kolekcija Victoria Victorije Beckham, primera radi, upravo je postavljena na internet i u celosti je prodata unapred.

Jedina je poteškoća, kaže Natalie, „u tome što se tehnologija svakoga dana menja. Stalno moramo ispočetka sami sebe da stvaramo.” Sajt malo-malo pa lansira neku tehničku novotariju. E-kupcima nude se potpuno ludi programi, virtuelni alati na koje ne bismo nikad pomislili, poput aplikacije Izlog: skenirate telefonom sliku izloga stvarnog butika i naručite jednim klikom. „Posao preduzetnice je da stalno odgovara na nove izazove. Kupci su vrlo zahtevni: tek smo ušli na Facebook i Twitter, a već moramo na Instagram i Flipboard.“

Ipak, Net-A-Porter zna da izađe na kraj sa svim tim tehnološkim „krivinama“. Sajt je dobro razvijen i sada ima identičan distributerski centar u Njujorku. Jedan je za 2013. godinu predviđen i u Hong Kongu jer Net-A-Porter, kao i sve druge luksuzne marke, zna da put do uspeha vodi preko Azije. Prošle godine kompanija je zaposlila 1.000 ljudi i udvostručila se. Sada je to grupacija u kojoj su i Theoutnet.com (odeća iz prethodnih sezona po nižim cenama), pokrenut pre tri godine, te Mrporter.com (muška verzija Net-A-Portera), pokrenut 2011. godine.

Ima li ova e-pionirka još snova o e-šopingu? „Naravno“, entuzijastična je Natalie. „San bi mi bio da sve grupišem – televiziju, računar i časopis – i odatle kupujem. Mogli bismo na internetu da kupujemo sve što ima prijateljica. Skeniraš je Smartphonom i naručiš. Još malo pa i hoćemo tako! Na Net-A-Porteru se već može kupiti sve što vidite na videu. Volela bih i da mogu kamerom da pratim svaku fazu naručivanja, da kupci mogu da kažu: ‘Kul, moje Louboutinke upravo se pakiraju.’ To bi bilo predivno!“

Piše: Sophie Gachet