Zašto je prvi red rezevisan i dalje za bogate i uticajne belce?

foto: Profimedia

18. 10. 2018.

Ekipa iza čuvenog The NewYork Times magazina analizirala je poslednje izdanje Fashion Weeka i došla do saznanja da koliko god da se stvari menjaju na pisti, iza nje ili pored - još uvek je sve po starom.

Naime, novinarka Vanessa Friedman koja je pratila Fashion Week izdanja u Njujorku, Londonu, Milanu i Parizu nije mogla a da ne primeti koliko je na revijama viđala modele različite boje kože, godišta, fizionomije, građe... svi oni su bili prisutni na revijama jakih brendova, ali i onih manjih.

"To nije značilo da sam videla na revijama samo Joan Smalls i Adwoau Aboahu, više je izgledalo da sam na svakoj reviji viđala sijaset modela različite puti. Kao da smo dostigli onaj savršen svet u kome predstavnici svih zemalja ovog sveta imaju svog modela na revijama Korsa, Prade, Burberrya, Chanela, ali i Donne Karan, Marca Jacobsa i Zaca Posena.

Urednica online platforme za editorijale The Fashion Spot, Jennifer Davidson slaže se da je prolećna sezona bila pobeda raznolikosti. Inače ovaj portal od 2014. godine prati i analizira prisutnost različitih modela na revijama širom sveta.

"Modeli crne puti bili su posebno u Njujorku izjednačeni sa onim bele puti. Njihova prisutnost je bila skoro 50% od svih modela koje smo videli."

Brojke pokazuju sledeće: na ukupno 229 revija bilo je 7.432 modela, od kojih je 36.1 % Afroamerikanaca, što je za pet posto više nego prošle godine.

Ipak, Vanessa konstatuje kako je ovaj sjajan podatak jedina pobeda koju je FW izvojevao, odnosno da se trend različitosti na pisti nije ponovio van nje i oko nje. Govorimo o prvom redu u kome jesmo videli Afroamerikance kao celebrity - Spike Lee, Naomi, Amandla Stenberg ali tek na prste možemo da ih prebrojimo.

Urednici, bajeri, ljudi koji se nešto pitaju u modnoj industriji još uvek su belci.

"Da, mislim da je to veliki problem koji se ne dovodi uopšte u pitanje, čak niti smatra upitnim", smatra Samira Nasr, izvršni modni direktor Vanity Faira, i jedna od retkih dama obojene puti koja sedi u prvom redu. Vrlo često, čak prečesto ova dama koja je radila za Vogue, Elle i InStyle bila je jedina Afroamerikanka u redakciji pomenutih magazina.    

Daleke 1994. godine u jednom članku André Leon Talley, čuveni kreativni direktor američkog Vogue-a i desna ruka Anne Wintour bio je prozvan simbolično "jedinim" ( "the Only One"), s obzirom da je bio dugi niz godina jedini Afroamerikanac koga smao viđali na revijama jakih brendova.

Dvadeset godina skoro nakon toga, Talley koji je oduševljeno pozdravio imenovanje Edwards Enninfula za glavnog urednika britanskog Voguea još uvek se oseća "jedinim".

"Često se nađem na nekom fitingu, u nekoj modnoj kući ili na reviji sa konstatacijom 'gde su Afroamerikanci?'"  

Ovo nije samo priča glossy magazina, već i dizajnerskih kuća koje još uvek imaju za kadrove i menadžment isključivo belce.

Tek nedavno počele su stvari malo da se menjaju kada je Virgil Abloh postao novi kreativni direktor Louis Vuittona, ali pored njega još samo Olivier Rousteng (kreativni direktor Balmaina) vodi neku jaku kuću.

Ono što mnoge iznenađuje je činjenica da često oni koji predstavljaju manjinu, biraju mahom samo belce.

"U Njujorku je bilo dosta azijskih dizajnera koji su imali najmanje modela različite puti. Pomislili biste da će upravo oni promovisati tu raznolikost, ali ne..."

Kada će ovo da se promeni teško je znati, ali nekako stiče se utisak da je sav fokus na pisti i modelima, a ne na sistemu koji je ipak taj koji kroji i diktira trendove, te i šalje poruku o različitosti.

Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>> https://www.instagram.com/elleserbia/


Bonus video
KOMENTARI
Inicijalizacija u toku...