Svima je poznat pojam reciklaže, ali malo ko zna kako on zaista izgleda u praksi.

Zahvaljujući H&M-u, vodećem modnom brendu na svetskom tržištu za održivi razvoj, moguće je izbliza videti kako ovaj proces funkcioniše. U Berlinu smo imali prilike da popričamo sa Enviromental sustainability menadžerkom, Ceciliom Brannsten Stromblad.

Poznata je vaša globalna akcija koja podstiče eko svest na savršeno motivišući način. Potrošači donose neželjenu staru odeću bilo kog brenda i zauzvrat dobijaju poklon vaučer sa popustom za sledeći shopping. Kako se Srbija kotira u ovom društveno odgovornom projektu?

Vizija H&M grupe i jeste da održi pravac promene kada je reč o cirkularnoj i obnovljivoj modi ostajući pravedna i poštena kompanija koja slavi jednakost. Takođe, naš glavni cilj je da do 2030. godine H&M grupa koristi 100 odsto recikliranih ili održivih materijala. Ovaj program promena izuzetno nam je važan, a vaša zemlja, kao i sam region, odlično se pokazala kad je reč o prikupljanju stare garderobe za reciklažu. U toku 2017. godine prikupljeno je 17.771 tona tekstila kroz inicijativu za sakupljanje odeće za ponovnu upotrebu i recikliranje, a cilj nam je da do 2020. godine taj broj uvećamo na 25.000 tona. To je 12 odsto više nego prethodne godine, čemu je ekvivalent 89 miliona t-shirta.

Koja je vaša strategija kako biste to postigli?

Verujemo da je promena širom industrije iz linearne u cirkularnu neophodna jer u slučaju rasta populacije, ako se nastavi kako je očekivano, do 2050. godine količina prodate garderobe će se utrostručiti. Kako bismo postigli taj cilj, H&M Group se fokusirala na pet ključnih faza unutar svog lanca vrednosti koje su upotrebljive kako za komercijalne, tako i za nekomercijalne produkte: dizajn, izbor materijala, proces proizvodnje, upotreba proizvoda, ponovna upotreba i reciklaža proizvoda. U 2017. godini 35 odsto materijala koristilo se za ovakav način proizvodnje, što je ekvivalent za 100 miliona plastičnih flaša u recikliranom poliesteru, a i 59 odsto iskorišćenog pamuka bilo je reciklirano. Takođe 2017. godine H&M Group proglašen je za drugog najvećeg korisnika organskog pamuka kao i za drugog najvećeg korisnika recikliranog pamuka od strane Textile Exchanges Preferred Fiber & Materials Market Report 2017.

Koje tačno reciklirane materijale koristite?

Reciklirani pamuk, poliester, najlon, vunu, kašmir i plastiku. Dugotrajni cilj jeste da se koristi koža isključivo iz izvora za koje se zna da se proaktivno obraćaju okolini, kao i dobrobiti u odnosu između ljudi i životinja. Takođe, proučavaju se nove metode za dobijanje materijala od kože koji nisu životinjskog porekla.

Godine 2015. pokrenut je projekat Global Change Award. Recite nam nešto više o tome...

Reč je o jednom od najvećih svetskih izazova za inovacije u ranoj fazi, koji podstiče promenu linearne u cirkularnu modnu industriju. Svake godine paneli internacionalnih eksperta pomažu u odabiru pet pobedničkih inovacija, dok globalna publika online glasanjem bira konačnog pobednika i dobitnika nagrade u vrednosti od 1.000.000 evra. 

Pominjete nove metode za dobijanje kože. Koje inovacije biste istakli?

Ima stvarno neverovatnih primera, jedan od njih je svakako novi načini za dobijanje kože koja je u potpunosti biljnog porekla, a tom prilikom koriste se ostaci iz proizvodnje vina. Ona se pravi i od kore pomorandže. Godine 2017. testirana je nova kolekcija H&M Conscious Exclusive na oficijelnom sajtu www.hm.com. To je omogućilo potrošačima da vide gde je napravljen svaki komad koji žele da kupe, koji su materijali korišćeni i ko ih je proizveo. I ove godine potrošačima će biti dostupna ova funkcija i pogled izbliza na primenljive inovacije koje koristimo u proizvodnji.

Najnoviji projekat Take Care ima cilj da potrošače edukuje kako da vode računa o svojoj odeći?

Ovaj projekat prvo smo lansirali u Hamburgu, a planiramo i globalno. Kako bismo postigli željeni cilj da postanemo 100 odsto cirkularan brend, osnovali smo u prodavnici kutak za prepravljanje, obnavljanje i negu odeće. Takođe online se mogu naći korisni care, repair and recycle saveti. Organizovali smo besplatne radionice na kojima smo prikazali kako stari komadi uz par prepravki lako opet mogu da budu trendi. Na primer, moja ćerka je na staru teksas jaknu zakačila mnogo pečeva i sada obožava svoj unikat. Ovo je način da pokažemo kako održiva moda može na inovativan način da se primeni, a da zaboravljeni komadi dobiju savremeni in vibe.

Transformacija vizije u realnost

Kako bi se pokrenula inicijativa prikupljanja odeće, grupacija H&M ušla je u partnerstvo sa I:Collect (I:CO), koji je vodeća korporacija na globalnom nivou za prikupljanje potrošene sirovine i sertifikovano sortiranje, ponovnu upotrebu i recikliranje.

Koji su koraci?

1. SAKUPLJANJE & SORTIRANJE

Potrošači donose svoju odeću ili obuću u prodavnice i dobijaju vaučer za novu kupovinu. Svaki komad odeće bilo koje marke u suvom, čistom stanju je prihvatljiv. Zatim se prenose u fabriku gde počinje proces sortiranja. Ono se obavlja ručno i postoji 420 različitih kriterijuma po kojima se odeća razvrstava. Među ovom odećom često se mogu pronaći vintage komadi koji se posebno izdvajaju.

2. CIRKULIRANJE

Posle procesa sortiranja, odeća i obuća ili dobijaju drugi život ponovnom upotrebom ili se recikliraju da postanu novi proizvod. 

3.RECYCLING

Proces počinje seckanjem na komade tkanine koji se zatim obrađuju do tankih vlakana koja posle služe za proizvodnju nove odeće, tj. oporavljena vlakna mogu se ponovo okrenuti u predivo da bi proizveli novu tkaninu. Proizvodi koji više ne mogu da se nose recikliraju se i završavaju u narednom ciklusu obrade, a u zavisnosti od materijala i postojećih tehnologija, koriste se za druge industrije. Trenutno, većina materijala prerađuje se u izolacioni materijal za automobilsku i građevinsku industriju.

Zanimljivost: Čak i prašina koja je nastala u toku procesa mehaničke reciklaže presuje se u brikete za industriju kartona.

Tekst: Ana Ostojić

Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>https://www.instagram.com/elleserbia/