Modni fenomen: Da li se bolje prodaje pamet ili seks u fashion svetu?

foto: Profimedia

18. 08. 2018.

U doba buđenja feminističke svesti moda nam je ponovo postavila večito pitanje: Šta bolje stoji, struk ili stav? Golo rame ili ideja? Da li se bolje prodaje pamet ili seks? Maja Bunčić potražila je rešenje ove fashion jednačine ..

Top sa bretelama koje se ukrštaju na leđima, golo rame dobro ukrojene bluze, šlic na suknji ili lepršava svila koja mami na dodir - odeća poseduje moć da se u njoj osećate bolje, pomaže u buđenju seksepila i zato nam je nikada nije dosta. Zato tragamo za perfektnim komadom i uvek želimo još! Ipak, da li je ta potraga za sopstvenom seksualnošću i dalje osnovno tkanje u savremenom modnom dizajnu?

Kada je Marija Grazia Chiuri za Dior prošle godine svoje devojke prošetala pistom sa društveno angažovanim porukama, a najupečatljivija je svakako bila ona sada već iznošena „We Should All Be Feminists“, na momenat se učinilo da moda dobija neku novu, višu, društveno odgovornu svrhu. Hrabar potez gromoglasno je pozdravljen i širom sveta prenet poput kakve šokantne vesti.

Italijanska dizajnerka i kreativna direktorka legendarne francuske modne kuće (prva žena koja se našla na ovoj prestižnoj poziciji) već u svojoj prvoj kolekciji za Dior odbacila je očekivane standarde i pokazala zube, prikazavši svoju viziju žene - ona koja se bori, ne strahuje, već visoko uzdignute glave i besprekorno naglašene siluete glasno predstavlja svoje stavove. 

Dogodilo se neočekivano, moda je još jednom uspela da nas šokira, uzbudi i natera da se zamislimo: Da li krećemo u novom pravcu? Šta je sledeće što možemo da očekujemo? Kako se, zapravo, oblače feministkinje koje odbijaju poimanje ženskog tela kao seksualne inspiracije? Krećemo li se zaista u pravcu onoga da je važno to što nosimo iznutra, a ne spolja? Zaključno sa esencijalnim pitanjem: Kako će onda moda uopšte opstati?

Nije prošlo ni puna tri dana od te kreativne revolucije, kada je u istom tom Parizu Anthony Vaccarello u par poteza matirao aseksualnost kao ideju i objasnio da je, iako se sve promenilo, zapravo je sve ostalo isto: Dok je sparno veče padalo na Grad svetlosti tog dana kasnog leta, a sunce klizilo ka zapadu obasjavajući čuvene YSL inicijale, pistom su prošetale duge, izvajane noge u vrtoglavim potpeticama, glomazne minđuše dodirivale su gola, nauljena ramena, transparentna čipka i plišani korseti golicali su maštu publici iz prvog reda koja se meškoljila u svojim sedištima, verovatno vapeći za dodirom. Tkanine, naravno.

Čist seksepil besramno je prošetao ono najbolje što ima da ponudi, a za slučaj da je ikome ostalo nejasno o čemu se radi, 21-godišnja Binx Walton laganim, samouverenim koracima predstavila je „vrišteći“ model Yves Saint Laurent kolekcije: crnu kožnu mini haljinu, koja je pokrivala samo jednu dojku, dok se druga isticala detaljem u vidu svojevrsnih srebrnih šljokica koje su jedva prekrivale bradavicu.

Iako se nekoliko dana ranije možda činilo da se moda našla u središtu novoprobuđene feminističke svesti i da zbog toga proživljava krizu identiteta, činjenica je bila da je seksepil - koji je otkad je sveta i veka njen neodvojiv deo, zapravo sve vreme bio tu, samo je bio drugačije predstavljen. Chiuri ga je prikazala kao stav, Vaccarello kao odvažni poziv na ples. 

Seks se uvek dobro prodaje, u kojoj god formi bio spakovan. Tom Ford poseduje ovo znanje i ne ustručava se da ga upotrebi. Kad kod je, i koliko god, moguće. Zar nije svaki muškarac na planeti, te 2007. godine poželeo da miriše na Fordov parfem koji ona čvrsto drži među svojim golim grudima i, o da, raširenim nogama, dok nežno dodiruje vrh bočice? Bio je to skandal u svetu advertajzinga, beauty proizvoda, reklamnih kampanja, dizajna i tvrdih društvenih normi. Kampanja je brže-bolje zabranjena u većini zemalja, ali kladim se da sada, ovog trenutka, oni koji ne znaju o čemu se radi već guglaju ne bi li saznali. Dakle, stvar je jasna: seks prodaje.

„Moć zavođenja nikada neće izaći iz mode. Seks i moda fundamentalno idu ruku-podruku. Svaki muškarac i svaka žena oblače se da bi impresionirali, bilo da je u pitanju reč o suprotnom ili istom polu“, kaže Antonio Berardi, čije su haljine poznate po ubistvenoj kombinaciji seksepila i zavodljive sofisticiranosti, a nosi ih čitav niz poznatih ličnosti, sve od pomalo stroge Gwyneth Paltrow do, za izazove krajnje otvorene, Blake Lively.

Moć mode oduvek se jasno ogledala u tome što je bila munjevit način da izrazimo stav ili sebe. Važno je dobro se osećati u svojoj koži, ali poruka je glasnija ako je na istu tu kožu navučen par dobrih farmerica ili jedna od onih haljina otvorenih leđa koju čuvamo za specijalne prilike.

Seksepil je nešto što nosimo u sebi, u manjoj ili većoj meri, ali moda nam pomaže da ga izrazimo i naglasimo. Čak nam dopušta i da se sa njim igramo, nađemo svoju meru i predstavimo ga na način na koji želimo. Šta još sa takvom lakoćom može da proizvede željeni efekat? I kada je reč o košulji do grla zakopčanoj i sukni strogog kroja sa ziperom do visine struka, sve što je zakopčano može da se otkopča. Zar to nije još primamljivije?

Bilo da želite da provocirate ili samo da se osećate lepše i privlačnije, odeća vam to dopušta u svim svojim formama. Moda u spoju sa seksom poseduje moć buđenja mašte, pa čak i doživljavanja određene fantazije. Reč je o kombinaciji koju nijedan trend neće skinuti sa trona jer - seks ne izlazi iz mode.

Tekst: Maja Bunčić


Bonus video
KOMENTARI
Inicijalizacija u toku...