Goruća tema: Sve što ste ikada želeli da znate o neophodnosti nošenja grudnjaka

Foto: Shutterstock

Osećate li i vi grižu savesti što dobrih deset već niste obukli brushalter?

Kako mnogo nas poslednjih nedelja radi od kuće, za kuhinjskim stolom, na sofi ili iz kreveta, primetile smo nedostatak potrebe za oblačenjem grudnjaka.

Impresivan podvig dana je ako uopšte i skinemo pidžamu.

Osim povremenih video sastanaka, nemamo ni razloga za oblačenjem istog, dovoljni su nam bolovi u leđima od svakodnevnog sedenja za računarima, razmišljanje o tome da li obući čipkani donji veš sada nam je poslednja briga.

Zato smo se konsultovali sa čitavim nizom stručnjaka kako bismo otkrili prednosti i nedostatke nošenja grudnjaka i postavili pitanje: da li su sledećih par meseci zaista savršeno vreme da se grudima da sloboda?

Da li su grudnjaci čisto kozmetički ?

Nimalo. Glavna funkcija grudnjaka je da podržava težinu i strukturu grudi. Međutim, žene često imaju veliku napetost i krutost lokalizovanu u predelu bretela grudnjaka. Čvrsti grudnjaci takođe mogu ozbiljno da utiču na rebra, osim što izazivaju bol u leđima i vratu. Ako su bretele grudnjaka labave, a pojas oko leđa previše zategnut, dolazi do nepravilne ravnoteže. Žene se često previše oslanjaju na pojas, nošenje grudnjaka bez bretela je praktično besmisleno.

Kada ste poslednji put proveravale koja vam veličina grudnjaka zaista odgovara? Neka vam to bude na vrhu post-karantinske liste. Studije su pokazale da više od 80 odsto žena nosi pogrešnu veličinu. Da stvar bude još gora, 70 odsto nosi premale, a tek 10 odsto prevelike grudnjake.

Da li je istina da neodgovarajući grudnjaci izazivaju bol u leđima ?

Zavisi od vrste grudnjaka koji nosite, da li je sa žicama ili sportski, ali i građe žene. Postoji mnoštvo faktora koji doprinose bolu u leđima. Na primer, veliki broj žena sa prevelikim grudima naginje ramena napred tj. pogrbljuje se, što ima veliki efekat na držanje, kičmu i izaziva bolove u leđnim mišićima. Dakle veličina grudnjaka je samo jedan od faktora. U kombinaciji sa pravilnom veličinom i pravilnim nošenjem grudnjaka, žene koje pate od bolova u leđima treba da se konsultuju sa osteopatom o svom načinu kretanja, sedenja, efektima radnog i kućnog okruženja, te mogu dobiti listu vežbi koje će im pomoći. Grudnjaci pomažu mišićima i kičmi, ali nisu dugotrajno rešenje za bolove.

Da li je bolje “lepe“ grudnjake potpuno zameniti sportskim ?

Ne nužno. Sportski grudnjaci često mogu pružati i previše podrške i sprečiti pravilno funkcionisanje grudnog koša, tako slabe mišiće leđa i preopterećuju ligamente dojki. Međutim, ako redovno vežbate, važno je imati podršku jer u suprotnom možete oštetiti unutrašnju strukturu dojke. Kada ne nosite grudnjak tokom vežbanja, na mišićima leđa, vrata i trapezu (glavni leđni mišić) mnogo je veći pritisak. 

Raznovrsnost je dobra u nošenju grudnjaka. Pratite kako se osećate i koje aktivnosti zahtevaju podršku više nego druge. Ključ u nošenju ili nenošenju grudnjaka svodi se na podstičanje tela da nauči kako da radi, a ne na kratkotrajno rešenje bola u leđima ili držanje.

Ako ne nosite grudnjak, kako ojačati mišiće leđa i ramena i sprečiti bol?

Istezanje i aktiviranje je ključno za stvaranje snažnih mišića. Vežbe disanja iz ležećeg položaja, kao i vežbe sa trakama za otpor, aktiviraju mišiće bez preopterećenja. Primena toplotnih obloga može stimulisati protok krvi u mišićima, promena jastuka je takođe dobra ideja.

Iako je mnogo dešavanja trenutno izvan naše kontrole, važno je voditi računa o sitnicama na koje možemo uticati i kojima možemo održati zdravo telo i mentalni sklop. Zato je važno telima pružiti što veću podršku dok radimo od kuće, bilo da to činimo joga pozicijama za ublažavanje bolova u donjem delu leđa ili nošenjem grudnjaka.

Da li treba nositi grudnjak kod kuće kada sedimo duži vremenski period?

Period izolacije će potrajati, zato je važno da vodimo računa i o samopouzdanju što je više moguće. Nošenje grudnjaka nije potrebno samo kada ste aktivni ili u pokretu, potpuna podrška grudima pruža udobnost, pre svega, ali ublažava i bolove u leđima. Čak i kada svakodnevno radite preporučenih 30 minuta vežbanja, zapamtite da se prilikom hodanja grudi pomeraju za 3 do 4 centimetra, a još više za vreme sportskih aktivnosti.

Da li je sada pravi trenutak da odmorimo od nošenja grudnjaka?

Dojka može biti teža od kilograma, kada je u pitanju korpa D ili veća. Pritisak na celo telo je ogroman, posebno na leđa. Zapamtite da su grudi sačinjene od masnog i žlezdanog tkiva, a podržavaju ih samo koža i ligamenti. Ako se osećate neprijatno u grudnjaku, najverovatnije je problem u grudnjaku. Možda ne nosite odgovarajuću veličinu ili kvalitet nije dovoljno dobar da pruži svu potrebnu podršku i udobnost. Kada je grudnjak dobre veličine i kroja, nećete ga ni osećati. Mnoge žene misle da su bretele najvažniji element grudnjaka za pružanje podrške, a ipak je to leđni pojas. Ako ipak želite da se odreknete svakodnevnog nošenja grudnjaka, prelažemo vam da ipak odaberete sportski ili onaj bez žica i čvrste strukture. 

Koje su zdravstvene prednosti nošenja grudnjaka?

Ako je grudnjak dobrog kroja, sva težina dojki će biti raspoređena pravilno, što znači da će leđni, vratni i rameni mišići imati minimalan pritisak. U nekim slučajevima, i disanje može biti olakšano kako će se smanjiti pritisak sa grudni koš. Pored toga, dobar grudnjak očigledno utiče na samopouzdanje.

Da li nenošenje grudnjaka utiče na opuštanje grudi?

Nema dokaza da je opadanje grudi uzrokovano nenošenjem grudnjaka. Zapravo postoji bezbroj bioloških i genetskih faktora koji povećavaju ili smanjuju verovatnoću da vam se grudi opuste. Ipak, preporučljivo je nositi sportski grudnjak prilikom bavljenja sportskim aktivnostima jer se smanjuje rizik od povrede Kuperovih ligamenata grudi.

Koliko često treba prati grudnjake i koliki im je rok trajanja?

Veš je najbolje ručno prati, pogotovo grudnjake, i to nakon dva ili tri nošenja. Veličinu treba proveravati na do 6 meseci. Ako nosite isti grudnjak svaki dan, trebalo bi ga zameniti nakon 3 meseca. Ako imate više grudnjaka koje nosite na smenu, povećavate im dugotrajnost.

Postoje li tkanine koje su za kožu bolje od drugih?

Svaki tip kože reaguje različito na različite tkanine. Neke žene ne mogu nositi čipku, dok neke nemaju nikakve reakcije kože. Za najosetljivije tipove, preporučuju se pamučni grudnjaci. Dobro je sa stručnjacima razgovarati o specifičnim potrebama u vezi osetljivosti kože i potrebnoj podršci.

Priredila: Dunja Đokić


Bonus video
KOMENTARI
Inicijalizacija u toku...