Uprkos dugogodišnjoj pauzi na modnoj sceni, rajf se opet nalazi u prvom planu podsećajući publiku da je reč o vanvremenom komadu koji se lako prilagođava promenama kao i da, pre svega, ostaje praktičan izraz svakodnevnog stila. 

Činjenica da je ovaj komad jedan od vodećih aksesoara nove sezone nije slučajnost. Svaki povratak rajfa bio je neočekivan, iznenađujuće napredan za svoje vreme. Od rane istorije on nosi istaknuto simboličko značenje, u zavisnosti od kulturnog i političkog perioda, te često sadrži trag religijskog simbolizma, označava političku moć i pripadnost, predstavlja društveni status i znak je prepoznavanja modno osvešćenih. 

Tek u budućnosti, prilikom osvrta na jedinstvenu modnu atmosferu koja vlada danas, znaće se šta je rajf zaista predstavljao u 2019. godini. 

Dvorana slavnih 

Uvek se pojavljivala nova modna ikona koja bi pokazala svetu kako se ovaj aksesoar nosi. Ali, nezavisno od osobe, modela i vremenskog perioda, u prvom planu uvek bi se našle gracioznost i izražena ličnost. 

Brigitte Bardot u ulozi Camille Javal istinski je primer francuske mode koju dočarava nezaboravnom trakom za kosu. Godardov film Prezir iz 1963. godine oličenje je new wave pokreta, gde Bardot sa crnim rajfom i istaknutom cateye šminkom simbolizuje odbacivanje tradicionalih konvencija tadašnjeg vremena. 

Uprkos popularnom mišljenju da se s njim praktično rodila, Frida Kahlo počela je da nosi prepoznatljiv rajf ukrašen cvećem tek nakon što se udala za Diega Riveru. Do tada je bila opredeljena za mušku odeću i androgino oblačenje, a tek se naknadno više fokusirala na garderobu koja je inkorporirala aspekte klasične meksičke nošnje. Za Fridu, rajf je predstavljao tradicionalnu ženstvenost i kulturno nasleđe.

Film Kleopatra iz 1963. godine ostao je u pamćenju kao neprevaziđeno pompezan prikaz istorijskog epa o egipatskoj kraljici koju je igrala Elizabeth Taylor. Krupni i tanji rajfovi, ukrašeni zlatom i nakitom, dominantan su detalj na svečanosti koja predstavlja neutaživu ambiciju i zavodništvo dekadentne Kleopatre. 

foto: Profimedia

Poster sa sloganom We Can Do It iz Drugog svetskog rata ostavio je snažan utisak zbog žene poznate kao Rosie the Riveter koja pokazuje mišiće u teksas košulji i nosi crvenu traku za kosu. Ova slika, koja danas predstavlja feminističku legendu, zapravo je bila namenjena svim ženama koje su tokom rata počele da rade u fabrikama. 

Glavni modni aksesoar u filmu Otkačena plavuša iz 1995. godine upravo je bio rajf. Romantična komedija koja je postigla kultni status, najpre zbog prepoznatljive kostimografije, zapečatila je must have komad za ljubitelje popularne kulture. Uloga bogate Cher Horowitz rajfovima je dala novo značenje, kao oličenje posh odevanja više klase. 

Modna (r)evolucija 

475 BBC: Lovorov venac u antičkoj Grčkoj prvi je aksesoar u istoriji koji podseća na rajf. Nosili su ga pobednici Olimpijade, ali i istaknuti pesnici, i to kao simbol uspeha i postignuća. U rimskoj kulturi venci su počeli da se ukrašavaju srebrom i zlatom. 

1920: Dok je Pariz bio usred ljubavne afere sa istokom, dve ikone modnog sveta stvorile su rajf koji je danas prepoznatljiva odlika Great Gatsby ere. Coco Chanel i Paul Poiret preuzeli su traku za glavu, koja je do tada imala isključivo medinsku namenu, i dodali perle, perje i šljokice, kreirajući kultni fashion komad za večernje izlaske. Rajf iz ovog doba bio je misteriozan, zabavan i pod velikim uticajem orijentalnog odevanja, egzotičan. 

1940: Rajfovi su se tokom ratnog perioda iz dekorativnog aksesoara pretvorili u praktičan komad. Žene koje su bile primorane da rade u fabrikama nosile su rajfove i trake kako bi štitile kosu od prljavštine, dok je crvena traka služila kao znak raspoznavanja i solidarnosti među ženama koje se bore za svoja prava i status. 

1960: Rajfovi i trake za kosu prvi put su se koristili na sportskim borilištima zahvaljujući teniseru Björnu Borgu i košarkašu Slicku Wattsu. Brzo su počeli da se prodaju širom sveta kako bi obožavaoci mogli da imitiraju svoje sportske uzore. 

foto: Profimedia

1970: Posle Leta ljubavi 1967. godine, hipici su počeli da nose tie-dye trake za kosu po uzoru na levičarske aktiviste i gerilce. 

1980: U trenutku kada su neon boje vladale modnom scenom, sportske trake i rajfovi postali su i prilika da se pokaže znanje o aktuelnim trendovima. Glumice kao što su Olivia Newton-John i Jane Fonda, tadašnji primeri spoja zdravog života, mode i lepote, često su nosile trake u drečavim bojama. 

2007: Gossip Girl osvojila je svet kao primer zabavne, dramatične, mladalačke, ali pre svega modne serije. Pored mnoštva likova, Blair Waldorf, čiji je omiljeni modni aksesoar bio rajf, pokazala se kao najupečatljivija.  

Tekst: Anja Paspalj

Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>https://www.instagram.com/elleserbia/