Lokalni stilisti koji su uspeli van domaćih granica

Foto: Press/Davor Jelušić

Danas je grad pun stilista, a da ne pominjemo da čak i influenseri poseduju svog personalnog, ali šta oni tačno rade i kako su počeli time da se bave? Pričamo sa četiri predstavnika ovog renomiranog zvanja koji su svoj put pronašli u svetskim metropolama mode.

Ivan Rašić, London

Šta po tvom mišljenju označava pojam stilista?

Pojam stilista podrazumeva glavno i odgovorno lice za nečiji izgled. To znači biti spreman da svaka vaša odluka utiče na nečiju prezentaciju. 

Kako postati stilista?

Pre „KAKO” zapitajte se „ZASTO”. 

Tvoji počeci?

Gomila garderobe, bezbroj cipela i aksesoara, moralna i fizička podrška prijatelja, sati i sati istraživačkog rada kroz arhive magazina, filmova, galerija, umetnika... Bezbroj mejlova i molbi za kolaboracije sa fotografima, agencijama, modelima, saradnicima...

Tvoj portfolio do sada?

Moj portfolio @ivanrasicstylist. 

Koje su razlike na lokalnom i inostranom tržištu?

Razlike između lokalnog i inostranog tržišta su samo u količini materijala kojim raspolažete. Naravno, ako govorimo o samom stajlingu. Talentovani stilista i od bele košulje napravi iconic naslovnicu, a od zlatnog lančića čitav beauty editorijal. 

Kakve su razlike u radu za fashion editorijale i celebrity osobe?

Razlika između editorijala i celebrity stajlinga je ogromna. To bih najlakše objasnio na primeru muzičkog spota i javnog nastupa. Editorijal (spot) je plasiranje vizije i inspiracije. Celebrity je samo osoba od krvi i mesa koja u tom stajlingu treba da se oseća i izgleda odlično. Svi vrlo dobro znamo koliko nas javni nastup poznate osobe ponekad razočara. 

A kad je reč o kampanjama?

Kampanja je gotovo 90 odsto podložna prezentaciji proizvoda. Ja lično ne razdvajam grane u stajlingu, ali kada je reč o kampanjama, tu nema mesta za greške. Ono što možemo da oprostimo na crvenom tepihu gotovo nikada ne opraštamo na sjajnim stranicama magazina ili bilbordima. 

Mane i prednosti ovog posla?

I mane i prednosti u ovom poslu po mom mišljenju su krajnje personalizovane. Ja lično volim kreativnu slobodu i eksperimentisanje koje mi ova profesija pruža. Kao veoma precizna osoba i stilista sa jasnom vizijom kao manu naveo bih to što u bezbroj situacija nemate potpunu kontrolu nad projektom i finalnim proizvodom. 

Da li posao stiliste može da se nauči?

Svaki posao može da se nauči. Biti poseban i jedinstven jeste stvar percepcije, i to se ne može naučiti. Ja podržavam teoriju da su sva deca kreativna do pete godine. Nažalost 95 odsto dece posle toga odraste.

Najbolja kolekcija sezone 2020?

Nemam pozitivno mišljenje o tome zato što vodeći brendovi gube identitet jer svi liče jedni na druge.

Upcoming kreator?

I’m still waiting...

Kolika su odricanja ako pratite svoj san?

Kada se zapitate: „Da li je sve to vredno tolikog truda?”, a ipak nastavite dalje, onda znajte da ste na pravom putu. Ako je san jeftin, onda nije dovoljno veliki.

Stilista - posao ili ljubav?

Stilista = posao, moda = ljubav, umetnost = život.

Aleksandra Marković, Njujork

Šta po tvom mišljenju označava pojam stilista?

Stilisti se ne bave samo kombinovanjem garderobe ili high-end komada. Mi smo tu da zajedno sa ostatkom tima - art direktorom, fotografom, šminkerom i frizerom - kroz modu ispričamo neke nove priče, pomerimo vizuelne granice, odvedemo vas na neka nova mesta i udahnemo svima neku novu inspiraciju. Uvek razmišljamo o tome kako želimo da nam izgleda set na snimanju i koju poruku hoćemo da pošaljemo. Tek onda dolazimo do garderobe i rešavamo kako da njome upotpunimo efekat.

Tvoji počeci?

Kada sam se preselila u Njujork, krenula sam na stajling kurseve na Fashion Institute of Technology, ali ne zato što nisam imala znanje, već zbog toga što sam želela da proširim svoj fashion network na novom tržištu. Profesori su mi bili Barbara Berman,koja radi produkciju revija na NY Fashion Weeku od njegovog osnivanja, kao i Nancy Alusick, koja je svojevremeno bila accessories urednik Harper’s Bazaara u Njujorku. Uz Barbaru sam odmah uskočila u NYFW backstage i imala priliku da radim kao dresser za većinu high-end dizajnera koji prikazuju na Njujorškoj nedelji mode. To je definitivno bilo fenomenalno iskustvo koje je trajalo čak tri sezone. Nakon toga imala sam priliku da asistiram kod nekoliko stilista od kojih sam mnogo naučila. Jedna od njih je modna urednica Voguea Arabia, Katie Ellen Troter, koja je u tom momentu radila nekoliko fotografisanja u Njujorku. Zaista je osoba od koje sam imala šta da naučim jer nakon svega što je postigla čvrsto stoji na zemlji. 

Kako postati stilista?

Nađite neku svoju Katie, tj. modnog urednika/cu ili stilistu koji vas inspiriše i od koga želite da učite , pišite im bez zadrške. Svima nama uvek su potrebni mladi ljudi koji žele da uče i zaljubljeni su u modu. Samo izbacite iz glave ideju da je sve glamurozno. Ne, nije! Čak ni ovde u Americi.

Tvoj portfolio do sada?

Pre nego što sam otišla iz Beograda, bila sam na poziciji glavne urednice magazina Grazia i izvršne urednice Harper’s Bazaara tako da sam oduvek bila okružena modom. Kada sam se preselila u Njujork, želela sam da budem freelancer tako da danas radim sa najrazličitijim imenima i magazinima širom sveta poput Vogue Arabija, Vogue Tajvan, Vogue Čehoslovačka, Numero Rusija, Grazia Italija i Australija, Issue koji je baziran u Čileu.  A poznata imena sa kojima sam radila su Heidi Klum, Olivija Palermo, Coco Rocha, Georgia Fowler, Helena Christensen Toni Garrn i J.Balvina… Verovatno 90  dsto trenutnih Victoria’s Secret devojaka.

Koje su razlike na lokalnom i inostranom tržištu?

U Njujorku i Los Anđelesu možete da sarađujete sa svakom poznatom ličnošću ili top modelom jer ih je ovde više nego bilo gde u Evropi. A, the best part - dostupni su vam svi, ali svi brendovi na koje pomislite i shipping zapravo radi!

Kakve su razlike u radu za fashion editorijale i celebrity osobe?

Ceo sample set svih runway lookova koje dobijate zapravo je u sample veličinama, tako da rad sa zvezdama nije uvek tako jednostavan jer svaka od njih želi poslednji Fendi komad, ali (psssst!) nekada ćemo ga i pocepati da bismo stali u njega. Sorry, Tom Ford - ta srebrna haljina na Heidi malo je nastradala. Što se tiče fashion editorijala, imaginaciji i kreativnosti nema kraja, i to je drive koji te uvek vozi.

A kad je reč o kampanjama?

To znači mnogo manje kreativnosti u većini slučajeva i mnogo manje odrešenih ruku, zapravo pratite neki brand book i klijentov vizuelni identitet. Ali, pogađajte, to je vaš bread & butter! 

Mane i prednosti ovog posla?

Mane su samo te što ste uvek zatrpani koferima, torbama, kesama, cipelama… Pratite moje storije na Instagramu, pa će vam sve biti jasnije. Prednosti - uvek nova lokacija, neki novi studio, u većini slučajeva novi tim ljudi sa kojim radite jer niste osuđeni da radite sa samo tri ista fotografa.

Modni savet iza definicije dobrog stila?

Na vama ništa bolje ne može da stoji od samopouzdanja, a moda i stil jesu svojevrsna deklaracija slobode. Stoga, igrajte se.

Može li posao stiliste da se nauči?

Morate da imate nekakav osećaj za estetiku ili da budete kreativni. Sve ostalo je moguće naučiti.

Najbolja kolekcija sezone?

Ah, taj takozvani 2B pobeđuje! U prevodu - Balenciaga i Balmain. McQueen je uvek u top pet jer struktuirane krojeve njihovih odela niko ne može da pobedi. Kada uzmete taj sako ili to odelo u ruke, jednostavno ne želite više da se odvojite.

Davor Jelušić, Berlin

Šta po tvom mišljenju označava pojam stilista?

Stilista je osoba koja stvara stilski vizuelni identitet javne osobe ili brenda, kampanje ili modnog editorijala.

Kako postati stilista?

Mislim da početak svakog dobrog stiliste započinje asistiranjem kolegama koje imaju bogato iskustvo vezano za modu. Postoji mnogo trikova zanata koje na žalost nikada nećete naučiti u školi jer se oni uče u praksi.

Tvoji počeci?

Baš takav je bio i moj početak. Prvo sam asistirao jednoj kostimografkinji čiji je fokus bio na komercijalnim projektima, paralelno sam asistirao i stilistkinji koja je radila za razne časopise na editorijalima kao i stajling za osobe iz javnog života. Ubrzo su počele da mi stiži ponude za samostalne poslove.

Tvoj portfolio do sada?

Vogue, Numero, Elle (Srbija, Slovenija, Norveška, Arabija, Turska, Grčka), Vogue Man, GQ, Harpers Bazaar, Marie Claire, L’officiel, L’officiel Hommes te brojni drugi magazini, preko 50 covera, više od 200 TV reklama i kampanja, rad sa brojnim poznatim osobama na području Balkana (Severina, Emina Jahović, Danijela Martinović, Petar Grašo) na raznim red carpetima, muzičkim i TV spotovima.

Koje su razlike na lokalnom i inostranom tržištu?

Na stranom tržištu stilista ima mnogo više slobode i aktivni je učesnik celog procesa stvaranja. Urednici i komercijalni klijenti vole feedback i ideje stilista, dok na lokalnom tržištu to nije toliko česta praksa. Teže je probiti se na većem tržištu i treba više finansijskog ulaganja u portfolio. Takođe, dokaz vašeg talenta u inostranstvu jeste reprezentacija talent-agencije koja vas onda i plasira na stepenicu više u karijeri. 

Kakve su razlike u radu za fashion editorijale i celebrity osobe?

Editorijali su svakako najdraži deo mog posla, za njih uvek smišljam i art direkciju i tu imam mogućnosti da pokažem šta zapravo mogu i znam. Samo planiranje je dug i stresan proces, ali vrlo zadovoljavajući kad vidite svoje ideje koje zažive na fotografijama. Rad sa celebrity osobama podređen je tempu i idejama kreativnog tima osobe sa kojom sarađujete pošto svaka od njih ima svoju ciljanu publiku i na taj način gradi i svoj imidž. Mi stilisti, u zavisnosti od situacije, dajemo svoje predloge za vizuelni identitet celebrityja bilo da je reč o stage nastupu, red carpetu ili nečem drugom.

A kada je reč o kampanjama?

Kampanje su uvek podređene željama klijenata i naš zadatak je da njihove želje na najbolji mogući način pretočimo u stvarnost.

Mane i prednosti ovog posla?

Posao stiliste je fizički posao što mnogo ljudi ne bi povezalo sa našim zanimanjem. Nošenje teških torbi i stalni problemi sa leđima svakako su mana. Prednosti ima mnogo, uvek ste kreativni i mozak vam je zaokupljen stvaranjem i smišljanjem novih ideja, a mogućnost da puno putujete i vidite mnoga mesta koja su često skrivena od javnosti uvek vas podseti koliko je to što radite posebno.

Modni savet koji stoji iza definicije dobrog stila?

Less is more.

Da li posao stiliste može da se nauči?

I da i ne. Kao što sam rekao, asistiranje i učenje od kolega ključno je da se razvijete, ali da bi se to desilo, morate imati podlogu dobrog ukusa, prepoznavanja dobrih detalja te mogućnost prihvatanja novih ideja bez predrasuda i bez uplitanja ličnog ukusa. Ako imate sreće, to sve je deo vas i onda ste na putu da naučite puno.

Najbolja kolekcija sezone?

Kenzo.

Inside upcoming kreator po tvom mišljenju?

Richard Malone.

Stilista - posao ili ljubav?

Ljubav svakako, ali ako se vratimo na probleme sa leđima, onda i posao. Ukoliko čovek nalazi zadovoljstvo u onome čime se bavi i gleda na taj proces kao na nešto što ga na kraju čini srećnim, onda je to više ljubav nego posao.

Ivona Yvon, Pariz

Šta po tebi podrazumeva pojma stiliste?

Kreiranje vizuelnog univerzuma kao odraza nečijih afiniteta, interesovanja i senzibiliteta. U mom slučaju, moj fokus i interesovanja su u poslednjih par godina bili usmereni ka “gender fluidity”, redefinisanju “muškosti” kao i na istraživanju načina putem kojih bi određeni elementi kulturnog nasleđa mogli biti implementirani u današnje moderno društvo.

Kako postati stilista?

Smatram da je najbolje početi kao asistent nekog stiliste sa čijom estetikom se možete da se poistovetite. Osim što imate odličan uvid u ceo proces pripreme takođe služi i za sklapanje kontakta sa celim timom - od fotografa, šminkera, frizera do modnih agenata kao i showroom-ova.

Tvoji počeci?

Moj početak se dogodio vrlo spontano i neočekivano. Naime, prijatelj me je zamolio da mu pomognem oko snimanja editorijala. Obzirom da sam u to vreme bila na završnoj godini studija modnog dizajna, lako sam se uklopila. Par nedelja kasnije me je pozvala fotografkinja sa kojom smo radili i predložila da snimimo nešto zajedno.

Da li posao stiliste može da se nauči?

Može da se nauči kako što bolje da se razrade ideje i pripremi za snimanje. Takođe postoji gomila sitnih trikova koji se jedino kroz praksu mogu naučiti i jednostavno trenirati oko da vidi sve detalje (ako je nesto izgužvano, naborano, texture, kao i kako određeni materijali izgledaju pod različitom rasvetom i slično). Tako da je čini mi se najbolje početi kao asistent.

Kakve su razlike u radu za fashion editorijale i celebraty osobe? A za kampanje?

U mom radu u velikoj većini slučajeva sam i kreativni & kasting direktor tako da je ceo proces od ideje do realizacije u mojim rukama. Dok rad na kampanji

često podrazumeva rad za klijenta koji ima određenu estetiku i viziju onoga što želi i na koju treba odgovoriti, a to predstavlja veći izazov. Glavni i osnovni cilj je stvoriti snažnu sliku koja će u jednom pogledu predstaviti univerzum brenda, dok editorijal daje više prostora za naraciju.

Modni savet iza definicije “dobrog stila”?

Moda za mene predstavlja izraz sopstvene jedinstvenosti, neka vrsta pobune protiv unapred definisanog ili očekivanog (stila) života ili stvarnosti.

Moda govori o kulturi, omladinskim pokretima i, prema mom mišljenju, govori o tome sta znači razlikovati se, biti kreativan i izraziti drugačije viđenje stvari. Kada govorimo o modi, govorimo zapravo o kulturi, omladinskim pokretima i, prema mom zapažanju, govorimo o tome šta znači razlikovati se, biti kreativan i izraziti drugačiji pogled na stvari. Udobnost i praktičnost su mi takođe veoma bitni elementi.

Priredila: Ana Ostojić


Bonus video
KOMENTARI
Inicijalizacija u toku...