Četiri srpska umetnika o intimnosti kroz rad i njeno shvatanje

Foto: Press

Kako četiri umetnika tumače pitanje istinskog i ogoljenog odnosa prema društvu, zajednici i osobom preko puta sebe, otkrivaju u razgovoru o svojim međunarodnim karijerama i autorskim potezom četke na platnu Petar Mošić, Maja Đorđević, Marija Šević i Vojislav Radovanović.

Petar Mošić

Ušla sam kod Petra u atelje razmišljajući o tome kako se retko dešavaju te divne slučajnosti: samo dan nakon što sam ga zvala da mi bude sagovornik, on mi je poslao poruku da je ovogodišnji dobitnik nagrade za slikarstvo Fondacije Momo Kapor.

A, onda se vrlo brzo, tokom samog razgovora desila još jedna slučajnost, delili smo potpuno isto mišljenje na temu intimnosti koja se pogrešno tumači, čini se da neumitno nestaje i krucijalna je za odnos umetnika sa delom.

„Mahom se povezuje sa seksualnošću, a to je dosta površan način posmatranja. Zapravo je intimnost sve samo ne površna. Reč je o bliskosti, ali ne fizičkoj. Pre svega mentalnoj i duševnoj. Danas kada je sve tako banalno, ova vrsta bliskosti možda je značajnija nego ikada pre.“ 

Njegov stav naveo me je i na pitanje o banalizovanju umetnosti u smislu trenda koji je zaživeo na globalnom nivou. Fotke iz muzeja i ispred poznatih likovnih dela postale su pandan onima iz noćnog provoda.

„Da, primetio sam to i izuzetno me nervira. Umetnost, pogotovo likovna - ne bi nikako smela da bude trendovski usmerena. Takav vid njenog konzumiranja stvara lošu sliku među onima koji su istinski zainteresovani.“

Ovaj fenomen površnog doživljaja umetnosti od strane posmatrača, zastupljen je i među samim umetnicima koji nemaju hrabrosti da se ogole pred platnom, a onda i svetom. „Prisutne su čitave grupe onih čiji radovi izuzetno liče jedni na druge - do te mere da ne razaznajem radove autora u koje gledam. Slični su na toliko nivoa: stilski, tehnički, tematski.“

Upravo su stil i pristup temi, koji su u slučaju akademskog slikara Petra Mošića vrlo prepoznatljivi, bacili svetlo na njegova dela - danas vrlo tražena među kolekcionarima. „Umetnost koju ja prezentujem nije svima dopadljiva.

Moje radove su na različitim konkursima odbijali, te nemam problem sa tim da mi se kaže ne, ali ni ne želim da se dopadnem svakome. Takođe, mogu bez problema da kažem kako su neke moje slike poprilično morbidne, da ih ja ne bih držao na zidu u svom stanu, ali ljudi ih kupuju i drže u dnevnoj sobi. Ne radim delo sa ciljem da ga prodam, već stvaram po osećaju koji se rađa u tom trenutku.“

Ostatak teksta pročitajte u aktuelnom izdanju ELLE magazina koje je u prodaji do 21.10.2020.


Bonus video
KOMENTARI
Inicijalizacija u toku...