Psihologija zvana Vanity Sizing

Foto: Press

Jeste li se ikada zapitali zašto vam u različitim radnjama odgovaraju drugačije veličine - od XS do XXL, od 36 do 46? Razlog je jednostavna kapitalističko potrošačka strategija brendova koji navodno žele da se osećamo bolje. Modna urednica Ana Ostojić istražuje ovu shopping falinku koja zbog narušene standardizacije masovnim brendovima donosi profit, a nama kao kupcima samo konfuziju koja prerasta u emotivnu debatu

Već godinama se, nažalost, nosim sa viškom kilograma, a u ormanu posedujem odeću od XXS do XXL. Pa gde je tu logika? Iako po prirodi „sitna i dinamitna“, kad naiđu zdravstveni problem, moja čuvena „neorgnizacija“ spavanja, loša ishrana, nedisciplina treninga i stres uzimaju svoj danak.

Svi mislimo da će brz metabolizam uprkos picama kod Bucka u dva ujutru učiniti svoje. Ipak nije tako. Da ne govorim o promeni figure posle porođaja, ali to ne znam iz ličnog iskustva. Sanjamo onaj moment pobede kad je Miranda ušla u svoje stare farmerke, a ove godine genijalna Be a lady podsetila nas je na sve predrasude koje doživljava ženski pol

. Zbog čestih varijacija u kilaži za mene je džins postao totalno passé, ali i mimo toga primetila sam da prilikom kupovine više ne gledam konfekcijski broj na etiketi, već je aktuelna „odokativana“ procena kroja, širine i dužine. Nisu svi stručnjaci u modnoj industriji pa ne znaju da ja to u stvari radim zbog odavno poznatog pojma vanity sizing ili size inflation.

Šta je tačno VANITY SIZING? Definicija sa Googla je sledeća: to je fenomen gotove odeće iste veličine koja vremenom postaje veća u fizičkoj veličini. 

Zvuči baš ohrabrujuće, zar ne? Jednostavno, svetski proizvođači odeće od 1983. godine više ne koriste američke standardne veličine pa se postavlja pitanje koja je uopšte standardizacija onda globalno usvojena? Svi znamo za veličine S ili XL, ali šta kad se pojavi UK veličina 6 ili francuska 36, a da ne pominjem zbunjujuću sličnu italijansku veličinu 38 na etiketi. Zbunjujuće skroz. Taman što prihvatiš različite oznake po državama, globalizacija masovnih brendova na talon stavlja svoje pojedinačne dodatne definicije konfekcijskih brojeva. I to sve kako bi se udovoljilo potrošačima odabranih ciljnih grupa. Kad je sve ovo nastalo zbog našeg ženskog boosta, zašto smo u konfuziji i nesigurni kad kupujemo, pogotovo online?

Ostatak teksta pročitajte u novom broju ELLE magazina koji je u prodaji do 20. avgusta. 


Bonus video
KOMENTARI
Inicijalizacija u toku...