Kako je neuspeh postao fetiš?

Foto: Press

Od odbijanja CV-ja do „proslave neuspeha“ u Silikonskoj dolini, krah je postao nešto čemu se teži. Ali, da li je to privilegija koju samo nekolicina može sebi da priušti, pita se Alex Holder

Pre nekoliko godina, radila sam za uspešnu marketinšku agenciju u Londonu. Radilo se u prijatnoj kancelariji sličnoj onoj kakva se može videti u centru East Enda, u kojoj su se zarađivali milioni godišnje tako što su se pravile reklamne kampanje za najveće svetske brendove.

U svetu advertajzinga mi smo bili vrhunac uspeha. A ipak, u hodniku je visila tabla na kojoj je pisalo: „Posrni bolje“.

To je bila misija koju je kompanija slavila, protivno zdravorazumskom razmišljanju kako bi zaposleni trebalo da streme ka vrhu. Nešto u vezi s tim uvek je činilo da se osećam neprijatno jer ovo nije bila industrija koja je poštovala neuspeh.

Kao dvadesetsedmogodišnjakinja koja je pokušavala da preuzme kontrolu nad svojim životom, želeći da bude ostvarena i odrasla osoba, znala sam da će mi, ako zeznem na poslu, verovatno pokazati vrata.

Firma, kako sam shvatila, nije bila jedina koja je idealizovala nešto što bi većina nas izbegavala ceo život. U Silikonskoj dolini, debakl je skoro religija, neophodno iskustvo kako biste prešli put do inovativnosti koja može promeniti svet.

Rizici i prepreke? Sve je to deo formule onih koji čekaju da naprave nešto što će odjeknuti svetom. Kako je rekao osnivač Tesle, Elon Musk: „Ako nešto ne propadne, ništa nećete izumeti.“

Astro Teller, direktor Google X (sada samo X), objašnjava kako njegova kompanija uvek ide korak dalje tako što daje bonus onim zaposlenima koji priznaju da njihov projekat nije imao nikakve rezultate (sećate se Google Glassa?).

Oni razmišljaju kako je zapravo jeftinije ostaviti propale projekte, nego koristiti resurse za nešto što se nikada neće desiti. Neuspeh zapravo smatraju i zabavnim.

Tellerova kompanija priređivala je „proslave neuspeha“ kad god bi tim odustao od neke zamisli koja ne vodi nikuda. Ironično, Tellerova TED konferencija, Neočekivani benefit od proslavljanja sopstvenog neuspeha, bila je sve samo ne promašaj, pogledalo ju je preko 2,5 miliona ljudi.

Ostatak teskta pročitajte u novom broju magazina ELLE koji je u prodaji do 20. marta!


Bonus video
KOMENTARI
Inicijalizacija u toku...