Hrabrost je vrlina.

Hrabro je kad poželiš da skočiš padobranom. Ili da pomogneš nepoznatoj osobi u nevolji. Hrabrost nisu mišići, proračunatosti impulsivnost. Hrabrost nije biti jači. Kada si hrabar ili hrabra,
to si u isto vreme i zbog sebe i zbog drugih koji dele sa tobom slično iskustvo. U Srbiji, hrabrost je biti žena. Hrabro je svako NE koje govorimo sistemu koji nas često diskriminiše, omalovažava i oduzima moć i glas. Hrabro je svako traženje pomoći i podrške i pružanje iste. Hrabro je ustati protiv nepravde. Hrabro je priznati
sebi da nisi kriva.

Za nama je 16 dana aktivizma u okviru kojih i Međunarodni dan borbe protiv nasilja nad ženama i Međunarodni dan protiv femicida. Kao i svake godine, pogubna statistika nažalost ne
iznenađuje – 22 žene ubijene su u porodičnom nasilju, a prema saopštenju Autonomnog ženskog centra, linije za pomoć zvonile su mnogo češće usled pandemije Covida 19. U celom svetu
zabeležena je slična situacija. S obzirom na to da je veliki broj žena zbog okolnosti bio primoran da boravi unutar za njih najmanje bezbednog mesta, svog doma, ovo je godina kada o nasilju moramo govoriti još hrabrije i mnogo glasnije, kako bismo im pružile ohrabrenje i podršku. Dobro je poznato da čim se dogodi neka vanredna situacija, ona intenzivno utiče na žene i njihova prava. Ovoga puta udarac je zadala direktno u najranjivije područje, a to je njihova bezbednost. Tokom izolacije, mnoge žene bile su saterane u ring sa svojim nasilnicima koji su im na kraju i presudili.

Avon akcija Reci NE nasilju nad ženama - Uručena Nagrada za žensku hrabrost

Pandemija je bila crveni alarm u mnogo čemu, a između ostalog je pokazala koliko je problem porodičnog nasilja i dalje prisutan i utkan duboko u pore ovog društva. Svake godine hrabro se borimo se za bolje sutra svaka na svoj način. Da li kao drugarice, komšinice, rođake, kompanije ili novinarke, sve zajedno sa dlanovima na gomili vodimo tu veliku i kompleksnu borbu pokušavajući da svet napravimo slobodnim i bezbednim mestom. Trudimo se da edukujemo mlade, osvestimo društvo, zaustavimo nasilnike. Da dom bude toplo utočište, a ne zatvor i hladna pećina.

Kada govorimo o medijima, znamo koliko je važno na pravi način izveštavati o ovom problemu kako bismo iole uticali na njegovo rešavanje. Ovo podrazumeva izveštavanje bez
detalja, slika, senzacionalističkog rečnika i možda najvažnije: bez ikakvog prebacivanja odgovornosti na žrtvu i pravdanja nasilnika. Osim ovoga, jednako je važno da kampanje koje su
namenjene za podršku i osnaživanje žena, to stvarno i budu. S obzirom na osetljivost teme, striktnost i preciznost su nešto čemu moramo biti dosledni kao medijski radnici.

U polovini izveštaja o nasilju prema ženama mediji su otkrili identitet preživele, odnosno žrtve, ili članova njene porodice, a u čak 40 procenata objava korišćeni su senzacionalistički
ili stereotipni izrazi za nasilje, žrtvu ili nasilnika, pokazala je Analiza medijskih objava o problemu nasilja prema ženama u 2019. godini. Ista analiza pokazala je I da da su povod za izveštavanje najčešće bili pojedinačni slučajevi nasilja (78 procenata objava), dok su se mediji mnogo ređe bavili fenomenom nasilja prema ženama iz edukativnog ugla, kroz analizu društvenog konteksta nasilja, načine prevencije, zaštite i podrške, i ukazivanjem na nejednake odnose moći izmedju muškaraca i žena kao uzrok nasilja (22 procenta objava).

Hrabro je bilo i uraditi ovu analizu, napraviti smernice i svakodnevno se boriti protiv seksizma, nasilja, nepravde, pogrešnog izveštavanja i podsećati medije na njihovu sržnu funkciju.

Hrabro je i solidarno okupiti 30 novinarki iz različitih medija na jednom mestu I spojiti ih u istoj misiji. Sve ovo kao dnevni zadatak sprovodi grupa Novinarke protiv nasilja koja je tim
povodom ove godine i dobila nagradu “Ženska hrabrost” koju joj je dodelila Avon kompanija u okviru kampanje “Reci NE nasilju nad ženama”. Priznanje je simbolično uručeno ispred
inspirativne Skulpture ženske hrabrosti koja nas svaki put kada prođemo pored nje podseti na prkos, solidarnost i jačinu snage koja nam je potrebna na dnevnom nivou. Podsetimo,
ova skulptura je podignuta pre godinu kao simbol Beograda koji ima za cilj da ohrabri žene i podrži ih da kroz život koračaju uzdignute glave, odlučno se suprotstavljajući svemu što
ih sprečava da vode ispunjen i zdrav život. Cilj dodeljivanja Nagrade za žensku hrabrost je isticanje pojedinaca i organizacija koje svoj glas i nesebično zalaganje hrabro i odgovorno
koriste da kažu NE nasilju.

Nagrada za žensku hrabrost 2020

„Želimo da pošaljemo poruku svim ženama, od onih koje trpe nasilje u porodici, do onih koje trpe diskriminaciju na poslu, da nisu same. Da postoji mnogo žena koje prolaze u
tom istom trenutku kroz slične probleme. Mi se trudimo da im svakodnevno govorimo da su one vredne truda, da postoji način da se izvuku, da pobede i žive normalno, bezbedno i da
zaslužuju poštovanje najbližih i šire okoline. Naša uloga je da im pokažemo put, načine i osobe koje mogu da im pomognu na tom putu. Trudimo se da svakodnevnim radom, radom sa drugim novinarkama, organizacijama, edukacijom i konsultacijama ukažemo na konkretne probleme i načine rešavanja tih problema. Verujem da ćemo istrajati u tome”, izjavila je Ana Manojlović, novinarka, članica grupe Novinarke protiv nasilja prema ženama.

Prve dobitnice Nagrade za žensku hrabrost 2020 - grupa Novinarke protiv nasilja prema ženama

Ženama u njihovoj hrabrosti pomažu i kompanije koje im pružaju finansijsku samostalnost. Kao takva, Avon je godinama dosledan promovisanju rodne ravnopravnosti. Avon je
još 2008. prepoznao važnost glasnog progovaranja o nasilju pokrenuvši kampanju Reci NE nasilju nad ženama. Kroz edukativne programe i donacije, ova akcija se godinama zalaže
za zaustavljanje i sprečavanje nasilja. Do sada su u okviru ove Avon akcije, donacijom sigurnosnih sistema opremljene 3 sigurne kuće u Srbiji i podržan projekat „ONAsnaživanje“.
Kao vid ekonomskog osnaživanja, a time i doprinos u borbi protiv nasilja, u okviru ovog projekta Fond B92 osnovao je mala ženska udruženja “Ruke”, “Somborska dobra bašta”
i Mitrovačka dobra bašta”. U njima su mogućnost da rade i zarade dobile žene sa iskustvom nasilja, kao i žene koje pripadaju nekoj od socijalno ugroženih kategorija stanovništva. Namenjen ženama koje su doživele nasilje – sadašnjim i bivšim štićenicama Sigurne kuće, projekat je usmeren na njihovo ekonomsko osnaživanje, koje je važan segment borbe
protiv partnerskog nasilja. Kroz organizaciju raznih obuka za sticanje konkretnih veština i radionica ličnog razvoja i usavršavanja, u okviru projekta ONAsnaživanje pomaže se ženama
da lakše pronađu adekvatan posao, da žive od svog rada i budu samostalne.

U okviru projekta Autonomnog ženskog centra „Mogu da neću. Ljubav nije nasilje!“, prepoznat je značaj edukacije mladih kao jednog od ključnih elemenata u osvešćivanju društva.
Ovoj kampanji prključile su se i brojne influenserke, a otvoren je I dijalog sa mladima inspirišući ih da progovore o iskustvima uznemiravanja. Za podizanje svesti javnosti o ovoj temi postavljena je Skulptura ženske hrabrosti, a realizovane su i brojne kampanje poput „Možeš drugačije“, „Nisi sama“, kao i „Sportska borba je izazov, porodična je zločin“ i sprovedene informativne kampanje sa ciljem podizanja svesti o ovom problemu. U svim ovim kampanjama ono što je polazna i završna tačka jeste da one zaista pomognu, podrže i ohrabre. Ove kampanje su svetle, ulivaju nadu, ohrabruju i inspirišu i svima nam dokazuju da se stvari ipak mogu menjati ali samo na jedan način – kada smo udružene. Sve ove akcije i nagrade
pokazuju da smo najhrabrije, a ujedno i najsnažnije zajedno. Da nismo same.

22 žene ubijene su u porodičnom nasilju, a prema saopštenju Autonomnog ženskog centra, linije za pomoć zvonile su mnogo češće usled pandemije Covida 19.

Tekst: Iva Parađanin

Grupa Novinarke protiv nasilja ove godine dobila je nagradu “Ženska hrabrost” koju joj je dodelila Avon kompanija.