12 fantastičnih stavki: Ovo su razlozi zbog kojih je Karl Lagerfeld postao legenda

Foto: Profimedia

Možda ste zaboravili, ali ovaj čovek je potrošio deset miliona dolara ne bi li održao reviju za Fendi na kineskom zidu!

1954. Osvaja Woolmark nagradu za najbolju kreaciju kaputa

Karl Lagerfeld preselio se iz rodnog Hamburga u Pariz, još kao tinejdžer i iako nije posedovao formalno modno obrazovanje, niti bilo kakvo vezano za umetničku školu, vrlo brzo ostavio je svoj trag. 

Već tokom druge dodele Woolmark nagrada (koje se smatraju najznačajnijim za mlade modne talente), Karl je osvojio nagradu za najbolju kreaciju u kategoriji kaputa, sa svojih tada 21 godinu. Iako je ovo dostignuće ukazalo na Karlov nesumlnjivi talenat, njegov rival Yves Saint Laurent, već je bio na sceni i na istom ovom takmičenju osvojio nagradu za najbolji dizajn haljine sa svojih 18. 

1965. Postaje kreativni direktor modne kuće Fendi

Lagerfeld je proveo neverovatnih i rekordnih 54 godine u čuvenoj italijanskoj modnoj kući Fendi, kreiravši za njih više od 100 kolekcija. Što je čitav životni vek u industriji, u kojoj dizajneri poput fudbalskih menadžera, mogu biti zamenjeni sa nekim drugim, nakon samo  mesec dana upravljanja pozicijom kreativnog direktora. Tada kada je angažovan od strane Fendija, mladi dizajner je u to vreme radio kao frelenser za modne kuće Krizia i Charles Jourdan. Sestre Fendi angažovale su ga, ne bi li u njihovu modnu kuću poznatu po krznenim proizvodima, uneo mladalački duh. I Karl je to i uradio, sa obojenim i dekonstrusanim krznenim komadima.  Tokom ovog procesa (i tokom  decenija koje su usledile) postao je neprijatelj broj 1. društva za zaštitu prava životinja.

1973. Pojavljuje se u filmu  L’Amour, Andy Warhola

Tokom 70-ih, Lagerfeld je postao deo Le Septe - grupe pariških boema, sa kojima je provodio vreme danju i noću, živeći i radeći sa njima, dok je ostatak vremena bio prilično zamagljen dešavanjima koja su se zbivala u malim noćnim klubovima Pariza. Dizajner je bio prijatelj sa Yves Saint Laurentom, modelom Donnom Jordan i ilustratorom Antonio Lopezom. U tom periodu upoznao je i svog ljubavnika sa kojim je bio u vezi 18 godina - Jacquesa de Baschera.  Baš tada, Warhol koji je mogao da nanjuši glamuroznu umetničku ekipu preko okeana, ovekovečio je Lagerfelda i njegove prijatelje u filmu L’Amour. neke od scena iz ovog ostvarenja snimane su u stanu čuvenog dizajnera, dok je on sam tumačio jednu verziju sebe.

1983. Postaje deo Chanel tima

Karl se priključio timu modne kuće Chanel u početku radeći kao saradnik, nastavljajući  u isto vreme da sarađuje i sa drugim brendovima kao što su Chloe i Fendi. Međutim, njegov rad dug 36 godina za Chanel, jeste ono što ga ja učinilo poznatim. Njegova prva kolekcija za Chanel nije oduševila kritičare, bila je zapažena po silueti specifičnoj za 20. godine prošlog veka, mnogo  više no po ženskim odelima sa suknjama u pastelnim tonovima - po čemu je Chanel u to vreme bio prepoznatljiv. Tako su se na primer u Women’s Wear Daily, osvrnuli na Karlovu reviju sa sledećim rečima "Dizajner je u kolekciji prikazao mnogo Chanelov "Ne" i nedovoljno "Da"". Međutim tokom nadolazeće dekade Karl je dokazao kritičarima da greše, redefinišući brendov logo sa duplim C, čuvene komade od tvida i nakit od bisera, iznova, iznova i iznova.

"Dobra stvar u vezi Chanela jeste ta što osnovnu ideju možete adaptirati na mnogo načina" , izjavio je jednom prilikom sam dizajner.

1994. Uvodi Chanel u pop kulturu

"Moda je ono što se dešava sada", izjavio je jednom prilikom Lagerfeld. Svoju dugovečnost u brendovima za koje je radio dizjaner je definitivno dugovao talentu da se uklopi u duh vremena putem odeće. Njegove kolekcije imale su osvrt na praktično sva aktuelna dešavanja u svetu, od klimatksih promena, preko Amy Winehouse do modernog feminizma. Dobar primer za Karlovu povezanost sa pop kulturom jeste recimo njegova kolekcija za Chanel iz 1994. godine. Pistom su tada prošetale Kate Moss, Carla Bruni and Naomi Campbell u bucket šeširima, baggy pantalonama i teksasu. Pojavio se i jedan model u radnom kombinezonu sa sve rolerima. Dug put prošao je Chanel u pre-Lagrfeld eri, s obzirom da su Chanel pre Karla nosile samo žene lekara, kako je jednom prilikom obrazložio dizajner. 

2001. Transformacija izgleda

Karl Lagerfeld postao je jedna od najprepoznatljivijih ličnosti iz sveta mode, zahvaljujući njegovoj uniformi koju čine crno odelo, bela košulja, rakvice bez prstiju, pompadur kragna i naočare za sunce. Ovaj izgled postao je njegov zaštitni znak početkom ere 2000-ih godina, te u kombinaciji sa drastičnim gubitkom kilograma. "Odjednom sam osetio potrebu da nosim odela dizajnirana od strane Hedi Slimana", sasvim kratko je Karl ovim rečima obrazložio svoju transformaciju izgleda. Odela tadašnjeg kreatora Diorove muške kolekcije - Hedi Slimana, karakterisale su prilično male veličine. Otkrio je i recept za svoju dijetu, a ona se bazirala na ishrani bez šećera, sira i hleba, te komnzumaciji oko 10 konzervi diet kole dnevno.

2004. Diazjnira prvu high-street kolekciju

Ideja saradnje između velikog brenda i high-street brenda (koja je danas potpuno legitimna) tada je bila nov koncept. Lagerfeld - koji je multitasker praktično oduvek, postao je prvi dizajner koji je sarađivao sa H&M-om njihovoj godišnjoj kolekciji. Pojavio se i u reklami za brend. Kolekcija je izazvala ogroman uspeh, prodajući se minut za minutom ogromnom brzinom, širom sveta. Međutim, postojala je i druga strana priče. Karl je kritikovao broj limitiranih komada koji je brend proizveom rekavši sledeće "To je snobizam kreiran od strane anti-snobista".

2007. Fendi revija na Kineskom zidu

Zapadnjački brendovi počeli su tokom 2000-ih polako, ali sigurno da podilaze istočnjačkoj publici, ne bi li privukli nove kupce. Lagerfeld se našao na čelu, kao glavni predvodnik evropskih dizajnera, koji pokušavaju da se probiju na istočnjačkom tržištu. Njegov prvi potez nije bio ni malo skriven, već vrlo otvoren i izuzetno pompezan. Na Kineskom zidu prikazao je novu Fendi kolekciju koja je uključivala 88 modela (broj koji je u Kini povezan sa prosperitetom), mnogo crvene boje (za sreću) i modele aizjaskog porekla, a sve ukupno ova pomepeznost kuću je koštala preko 10 miliona dolara. Kada su novinari upitali Silviju Fendi, na kojoj lokaciji bi se mogla održati sledeća revija brenda, odgovorila je "Možda na Mesecu."

2011. Dolazak Choupette

Nema mnogo mačaka na svetu koje imaju ličnu služavku, putuju privatnim avionom, imaju sopstvenu knjigu, Instagram nalog i stranicu na Vikipediji, kao i modnu liniju proizvoda. Međutim, Choupette je posebna vrsta mačke. To je mačka Karla Lagerfelda. Dizajner je krznenog ljubimca na poklon dobio od manekena Baptiste Giabiconi -ija, koji je Karlu ostavio Choupette na nekoliko dana da se stara o njoj, ze vreme svog odmora. I sasvim nenadano dogodila se ljubav na prvi pogled, a iz kog razloga je Choupette ukrala Karlovo srce, on je sam obrazložio sledećim rečima "Lepa je za posmatranje i ima divno držanje, ali njen glavni kvalitet jeste taj što ne govori. Da je legalno venčati se sa mačkom, to bih sigurno uradio".

2012. Kontroverzne kritike na račun poznatih

Kako se njegova karijera razvijala (praktično u svim granama modne industrije), Karlova reputacija rasla je iz dana u dan. Jedan od njegovih prvih skandaloznih komentara (zapravo, potpuno iskrenih i otvorenih) odjeknuo je u medijima poput sirene za uzbunu, još davne 1997., a bio je vezan za postavljanje dizajnerke Stelle McCartney na mesto kreativnog direktora u modnoj kući Chloé. "Smatram svakako da je trebalo da angažuju neko veliko ime - što i jesu, ali oni su uzeli ono iz sveta muzike, ne iz modne industrije". To je bio tek blagi uvod u odnosu na komentare bez dlake na jeziku, koji su usledili potom na račun Pippe Middleton, Hedi Klum i Lane Del Rey. Jedna od njegovih najšokantnijh izjava dogodila se 2012., kada je upitan da kaže svoje mišljenje o tada planetarno popularnoj pevačici Adele i izneo ga je: "Možda je malo predebela, ali ima lepo lice i božanstven glas". Dizajner je ubrzo postao poznat po ovim drskim izjavama, da je isto tako brzinom svetlosti izdata i knjiga sa njegovim najpoznatijim komentarima koji su izazavali zaprepašćenje javnosti.

2014. Revija u supermarketu

Karl je posedovao specifičan njuh za potrebe savremene pop kulture, te nije čudo što je još te 2010. nanjujšio da je modnom svetu potrebno osveženje, ovoga puta u domenu predstavljanja kolekcija na revijama. Tako je Chanel kolekcija prikazana 2010. predstavljena na posebnom Disney setu. Što se savršeno uklopilo sa potrebama publike, od kojih su već tada dobar deo prvih redova zauzimali modni influenseri, kojima je bez daljenjeg za sadržaj na društvenim mrežama trebao onaj koji je značajno inspirativniji od klasične piste. Već tri godine kasnije, Karl je postavio revijski set koji je ušao u anale moden istorije - odigrao se u supermarketu. Nadmašen je samo setom na kome se pojavila raketa!

2017. Pariz mu uručuje najveću počast

Nemac koji je najveći deo svog života proveo u Parizu, dizajnirajući odeću za najfrancuskiji od svih francuskih brendova, dobio je i najprestižniju nagradu koju Pariz dodeljuje svojim počasnim građanima. Čini se da je upravo to što je u neku ruku bio posmatrač tog čuvenog francuskog šika, doprinelo tome da ga savršeno oblikuje i modifikuje na najbolji način. Dodeljujući Karlu medalju Grand Vermeil, gradonačelnica Pariza Anne Hidalgo uputila mu je sledeće reči: "Pariz te voli - ti si Pariz".

Priredila: Maja Bunčić

Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>  https://www.instagram.com/elleserbia/


Bonus video
KOMENTARI
Inicijalizacija u toku...