Jean-Luc Godard: Životna priča francuskog genija koji je više od svega voleo film

Svi su već naveliko snimali i Novi talas je započet, a te 1959. godine i na festivalu u Kanu. Iste godine on konačno snima kultni film "Do poslednjeg daha". "Snimao je bukvalno iz dana u dan.

"Pišem scene za doručkom na "Dupont Montparnasseu". Cela ekipa, uključujući snimatelja, smatra da je fotografija odvratna. Meni je lepa."

"Nije važno kako je nešto snimano, nego je važno da je snimljeno i da je jasno", pisao je prijatelju. Cela je ekipa bila je šokirana Godarovim metodama snimanja.

Američka glumica Jean Seberg, koja je imala glavnu ulogu, htela je da odustane nakon prvog dana snimanja. "Ne mogu da podnesem tog neverovatno zatvorenog i neuglednog čoveka koji ne gleda u oči kada govori. Iz dana u dan scenario raste i postaje sve gori u svom nivoima", pisala je nakon samo nedelju dana svom agentu u Holivudu.

Ali nakon nekoliko nedelja Godar i ona su počeli da se razumeju, a kratko su bili i ljubavnici.

Njegov prvi film bio je svojevrsna revolucija. Bez šminke, s laganom kamerom i bez pravog scenarija, film koji se danas smatra prototipom Novog talasa, bio je i Godardov najveći uspeh jer ga je lansirao među rediteljske zvezde i omogućio mu da provocira i dalje.

Prošlo je samo nekoliko dana od izlaska prvenca kada je počeo da priprema "Malog vojnika", film o sukobu u Alžiru koji se dogodio pre tek dve godine.

U filmu je tematizirao mučenje. Snimao je igrane filmove poput dokumentaraca pa je glumce terao do krajnjih granica kako bi na traci zabeležio prave osećaje. Glumac Lazlo Sabo morao je da doživi strujni udar, a kada je glavni glumac Micheal Subor trebalo da snimi scenu pokušaja samoubistva, Godard mu je rekao da stavi žilet u usta i iseče se do krvi.

"Ti si lud!", odgovorio mu je Subor, na šta ga je već iznervirani Godard nazvao mlakonjom, uzeo žilet i povukao crtu po zapešću. Mirno mu je rekao da se "mora videti da krvari". On je krvario idućih 45 minuta, ali je nastavio da radi.

U "Malom vojniku" se prvi put pojavljuje njegova prva žena i dugogodišnja muza Anna Karina. Rođena Dankinja, u Pariz je pobegla od nasilnog oca i pre glume se bavila manekenstvom.

Zaljubili su se na snimanju, venčali se i zajedno snimili osam filmova od 1960. do 1967. godine – Godarova najplodnija i, po mnogima, najbolja faza. Njihov je odnos bio buran, ali on je bio toliko zaljubljen da je čak dopustio da se šminka za njegove filmove – što nije bilo dopušteno nikome.

"Svađali su se, vređali, voleli, vikali... Katkad ih je bilo teško pratiti. Bila je to ljubav na njihov način", rekao je o čuvenom paru Novog talasa glumac Žan-Klod Brili. Ali sve se počelo urušavati kada je Anna izgubila dete. Počele su svađe, Godard bi odlazio na dve-tri nedelje i ne bi se javljao, a počeli su da se međusobno i varaju.

"Anna me je napustila zbog mojih brojnih nedostataka, ali dobro sam znao koji je bio pravi razlog: više nisam mogao sa njom da razgovaram o filmu", rekao je Godard godinama posle njihovog razvoda.

Ali dve godine posle razvoda još su radili zajedno. Nakon Anne uglavnom je imao kraće avanture sa glavnim glumicama u svojim filmovima, a drugi  put se oženio glumicom Anne Wiazemsky, koja je glumila u "Kineskinji" i "Vikendu".

Bilo je to 1967. godine, kada završava njegova prva faza stvaralaštva i on postaje izrazito političan i u narednih desetak godina snima filmove koje nisu prihvatili ni kritičari ni publika. Za široku publiku ponovno počinje da snima 1979. godine, kada se i drugi put razvodi.

Posljednji film "Zbogom jeziku" Godar je snimio pre nekoliko godina, i to u 3D tehnici, za šta je osvojio nagradu žirija na Festivalu u Kanu.

Izvor: express.hr

Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>> https://www.instagram.com/elleserbia/

‹ Prethodna 2 / 2 

Bonus video
KOMENTARI
Inicijalizacija u toku...