Milena Pavlović Barili: Životni put jedne od najslavnijih srpskih slikarki 20. veka

Foto: A.M.

Slikarka poreklom iz Požarevca, koja je svojim radom obeležila i čuveni Vogue. Pesnikinja i vrsna umetnica sa urođenim talentom, koja je u svakom pogledu obogatila našu umetnost a koja je, nažalost, umrla prerano, sa 36 godina.

Rođena je u Požarevcu 1909. kao ćerka Danice Pavlović, pijanistkinje i dalje rođake Karađorđevića i Bruna Barilija, italijanskog kompozitora i pesnika. Jasno je da je njen umetnički talenat potekao od roditelja, a izvori beleže da je sa majkom imala specifičan odnos. Da li je Milena bila žrtva preambiciozne majke koja ju je forsirala, ili je Danica Pavlović prepoznala ćerkin neosporiv talenat i gurala je napred iz najbolje namere? Ipak, majka je bila presudna ličnost u kreiranju slike o svojoj ćerci, sačuvala je značajan broj njenih radova iz najranijeg perioda Mileninog slikarstva i donirala ih galeriji u Požarevcu. Sačuvane su i prepiske Mileninih pisama upućenih majci, kroz koja se provlači nostalgija za rodnim gradom.

“Draga moja mama… Najlepši zalazak sunca je u našoj bašti u Požarevcu. Ljudi misle da sam ja samo u prohujalim vremenima tražila obrazce za moje slike, a one su se pojavile iz zaleđenosti moga detinjstva za trave, oblake, ptice, leptire, za naša polja i šumarke… U mojoj mašti su se sjedinile naše priče o vilama brodaricama, koje si mi ti kazivala, sa pesmama Valerija, a polomljene rimske skulpture i sarkofazi, koje sam sa oduševljenjem i divljenjem gledala u arheološkim nalazištima kod Požarevca, vodili su me do vizija Botičelija i De Kirka.”

Milena je srpska slikarka internacionalnog renomea. Studirala je u Beogradu i Minhenu a potom boravila  širom Španije, (u Sevilji, Barseloni i Kordobi) gde je uradila seriju slika iz španske svakodnevnice, ali i u  Londonu, Parizu i Rimu, gde je i sahranjena.

Družila se sa evropskom elitom poput slikara Đorđa de Kirka, osnivača metafizičke škole u Italiji i teoretičara Andrea Bretona. Obojica su bili istaknuti nadrealisti, Breton je i autor manifesta nadrealizma, pa je moguće da su neposredno uticali na Milenin prelazni period u diskretni nadrealizam. U njenom stvaralaštvu se mogu uočiti periodi, ali nijedan nije imao nagle prelaze. Razlikuje se njeno akademsko slikarstvo pre školovanja i tragovi secesije, kao jednog od poslednjih inovativnih umetničkih pravaca, posle školovanja. Secesija sa sobom donosi industrijski dizajn, nove ornamente, boje, harmoniju i kontrast. Iako je teoretski pripadala nadrealizmu, teško je napraviti oštru granicu u njenom složenom slikarskom opusu, jer se kroz njega prožimaju i poetski i magijski realiznam i renesansni motivi.

A post shared by Dnevna doza umetnosti (@dnevnadozaumetnosti) on Jun 24, 2017 at 2:26pm PDT

Na sledećoj strani pročitajte nastavak:

Nastavak pročitajte na sledećoj strani  1 / 2 Sledeća ›

Bonus video
KOMENTARI
POVEZANE VESTI
Inicijalizacija u toku...