Tu se reputacije dobijaju i gube, prijateljstva stvaraju, karijere unapređuju, a veze formalizuju malim crvenim srcima. Većina ljudi živi tu. I sve je online. Naravno da govorimo o Facebooku. Ono što postavite na Facebook vas definiše, a traje čitav vaš život.

I šta smo naučili za sve ovo vreme dok društvene mreže postoje? Da u 99% slučajeva uspeh na socijalnoj mreži i nije puka slučajnost. To je pitanje vrlo precizne kontrole toga šta i kada objavljujete online. Jaki brendovi i poznate ličnosti imaju ljude koji ih savetuju kada i kako to da čine: ljudi kao što su Ilan Bass, direktor u firmi WhoSay, pomažu klijentima kao što su Lara Stone i Gwyneth Paltrow, upravljaju njihovim virtualnim ličnostima. On objašnjava: “Uzbudljivo je, zato što dobijamo priliku da nam oni ispričaju svoje priče. Pre ovoga, sve što smo znali o poznatima bile su priče iz novina ilustrovane paparazzi slikama. Porast popularnosti društvenih medija dao je poznatima mogućnost da se direktno obraćaju obožavaocima”. Ljudi se osećaju pozvanim u njihov privatni svet, a oni sami mogu da prenose svoje poruke. Ali i vi možete isto to, zar ne? Istina je da nemate menadžera koji upravlja vašim profilom, ali imate ELLE da vas savetuje kako.

Evo šta mi preporučujemo:

Napravite dobru fotografiju

Pravilo broj jedan: “Niko ne želi da vidi vašu korpu za prljav veš”, rekao David Slijper, čuveni fotograf koji radi modne editorijale i naslovne strane, kada smo ga pitali kako da napravimo dobru  fotografiju za svoj profil. Svaka slika koju objavite nosi informaciju, želeli vi to ili ne. “Da biste napravili najbolju moguću sliku, stanite pored prozora. Isključite blic i dajte nekom drugom aparat da vas fotografiše.” Čekajte, kako to? Nema stajlinga? Nema profesonalnog slikanja? Nema. “Savršena slika za profil je ona na kojoj ličite na sebe”, kaže Garance Dore, illustratorka, fotografkinja i blogerka, “tako da bi bilo najbolje da odaberete najprirodniju moguću fotografiju.” Njoj bi trebalo da verujete, jer ljudi stalno klikću na njen blog garancedore.fr da bi videli njene street style slike, jer je sadržaj koji ona postavlja vrlo upeglan, a opet realističan.

“Svi su nervozni kada se fotografišu”, kaže kreativna direktorka magazina ELLE Marissa Bourke, ali postoje sitni trikovi kojima ovaj proces možemo da učinimo manje bolnim i neprijatnim. “Naočare za sunce kriju mnogo emocija, a tada možete da se koncentrišete samo na to da vam usne ispadnu dobro”, kaže jedan od urednika magazina ELLE Donna Wallace. Izbegnite jednostavan ili previše delikatan nakit. Umesto toga, uokvirite lice nekom kragnom s puno detalja ili predimenzioniranom ogrlicom. Obucite i prozirni karirani top od šifona koji može da otkrije i više nego što se očekuje pred direktnim svetlom blica.

Dodatak: “Ne pokušavajte ovo sami! Poza ruka preko glave je preterana”, kaže čuveni model Coco Rocha, koja ima više od tri miliona sledbenika na društvenim mrežama i čiji je video “Kako napraviti odličan profil na Facebooku” videlo više od 11.000 ljudi. “Nađite prijatelja koji ima stila da vam napravi sliku”, ona savetuje.

Budite svoji

Veliki zločin online i nije ne tako savršena fotografija, mnogo veći je nedostatak autentičnosti. “Vaš stil mora da oslikava vašu ličnost”, kaže Rosanna Falconer, koja upravlja društvenim medijima za British Fashion Council. Aliza Licht, bolje poznata kao DKNY PR Girl (tj. @dkny) i modna Twitter kraljica, s više od 400.000 sledbenika kaže: “Autentičnost je napraviti svoju modnu reviju, a onda otići kući i usisavati stan. To je stvarnost. Život nije glamurozan 24 sata i sedam dana u nedelji. Ja pokušavam da pokažem svoj onakvim kakav jeste. Svako ima neku specifičnost, a detalji koje otkrivate privlače mnogo više ljudi da vas prate”. Jedan od njenih tipičnih tvitova je: “572 $ za hemijsko čišćenje haljine #OnlyInNY.”

I nemojte biti stegnuti. Online život je opušten, to je jedan od razloga zašto modna industrija – za koju se smatra da je u njoj smisao za humor odavno zamro ili nije nikada ni postojao – uči da se smeje na svoj račun.

Uređujte, uređujte, uređujte

“Najuticajniji ljudi na društvenim mrežama imaju veoma jasan plan za šta će, a za šta neće koristiti te mreže, morate ih koristiti razumno”, kaže PR guru Mark Borkowski, a ovaj deo “za šta neće” shvatite dvostruko ozbiljnije. Ako neki mali zajedljiv komentar šapnete prijatelju, on će se brzo zaboraviti, ali će zato online živeti zauvek. “Nemojte započinjati svađe i nemojte tvitovati  pijani”, savetuje glavna i odgovorna urednica ELLE UK Lorraine Candy i dodaje: “Samocenzura! Nemojte tvitovati haotično. Isplanirajte kako želite da vaš post izgleda i kakvu sliku  želite da stvorite o sebi tim postom. Razmišljajte o slici, blogu ili tvitu detaljno i ponovo pročitajte ono što ste planirali da napišete.“

Nastavite da tvitujete

Cela ova strategija ne bi trebalo da zanemari razlog postojanja društvenih medija, a oni su u suštini poziv na povezivanje. “Društveni mediji su pre svega tu dijaloga radi”, kaže konsultant za društvene medije Coral Summers, “stoga postavljajte pitanja i uključujte se u razgovore”. Redovnim angažmanom učvršćujete ove veze – istraživanja pokazuju da je jedan post dnevno na Facebooku optimum, a tvitovati se može i češće, ali ako postavljate više od dva linka po satu, nešto nije u redu.

Iako će efekti dobre samoprezentacije na društvenim mrežama tek da se pokažu, nekima su već doneli mnogo toga dobrog (Marc Jacobs je dobio posao preko Twittera). “Samo sam želela da pokažem ljudima kakav je život supermodela”, kaže Rocha, “a sada kada me prate milioni ljudi, vrlo ozbiljno počinjem da razmišljam o tome šta pišem, koji su mi stavovi.”

Ko zna? Možda ćete se i vi na Twitteru zapratiti s Gwyneth ili Victorijom – nije ni to loše za nekih 140 karaktera ili manje.

Savet Nenada Janjatovića, modnog urednika

Sasvim je legitimno da me ne volite na Facebooku. Ili da sam vam pak neopisivo zabavan. Evo nekoliko stvari kojih se pridržavam na društvenim mrežama.

1. Klonim se profila na kojima se ljudi bombarduju afirmacijama i komplimentima i na njih uzvraćaju srcima. Moji prijatelji na fejsu uvek su spremni da mi pokažu tough love. Što je sasvim u skladu s mojim razmišljanjem da ne treba sebe a ni svet oko sebe shvatati suviše ozbiljno. To ne znači da ono što napišem nema težinu ili da to ne mislim.

2. Kada postavljate stvari na Facebook, treba da imate na umu da se tako predstavljate ljudima koje ne poznajete, ali postoji velika verovatnoća da ćete ih nekada sresti. To jest, ako fotošopirate svaku fotografiju na svom profilu, to ne znači da vam na ulici nećemo videti akne.

3. Ne pretvarajte se da ste ono što niste ili ono što biste želeli da budete. Ne postavljajte neki šampanjac kao svoj a u stvari ste ga zumirali telefonom sa stola pored. Ne koristite wireless da se čekirate na mesta na koja vas nikada ne bi pustili da uđete.

4. Koristite svoj profil da propagirate svoje stavove i strasti (makar se ljudi ne slagali s njima). Nikada nisam hajdovao svoje prijatelje koji dnevno postave dvadeset fotografije ugroženih kučića, jer vidim da im je zaista stalo.

5. Negujte svoja virtuelna prijateljstva. Bez svađa i vređanja. U modnom svetu ljudi s društvenih mreža često će vam zatrebati radi informacija, ili ćete ovim putem moći da obavite neki posao s njima.

6. Neka vas ne sputavaju komentari da ste dosadni ako postujete često tokom dana. To je opaska koju čujete od onih koji na FB ulaze samo da bi voajerisali. Ako imate šta da kažete i da postavite (a da nije fotografija vašeg iPada pored jutarnje kafe), učinite to. Ja većinu novosti saznam upravo od svojih FB prijatelja.