Raznovrsnost na pisti: Istražujemo preobražaj koji se desio na modeling sceni

foto: Imaxtree

Kada je reč o raznolikosti na pisti, nova lica modnog sveta neke ljude odbijaju, dok im drugi aplaudiraju. Jasno je da industrija doživljava preobražaj, a oni koji nisu spremni na promenu, brzo će izgubiti sopstvenu igru, kako je istražila Anja Paspalj.

Od malih nogu listala sam modne magazine, a isto tako igrala se i barbikama. Omiljene su mi bile one savitljive. Nameštala sam ih da sede sa prekrštenim nogama ili da rade gimanstiku, zamišljajući kako bi moglo da izgleda moje telo ako bi izgledalo tako. Tom svetu na svetlucavim papirima modnih  časopisa uvek je falilo nešto malo, nedokučivo, da bih i sebe pronašla u njemu, ali to nije menjalo činjenicu da sam htela da ga prisvojim. 

Moda je fantazija. Barem je to dugo bila.

Nesvakidašnje odevanje bilo je namenjeno nesvakidašnjim ljudima, te su i manekenke bile primer svega što ostali nisu. Mršave, visoke, sa kosom i crtama lica karakterističnim za belkinje iz Evrope. Najčešće su jedino takve žene mogle da iznesu ekstravagantne krojeve i forme koje je moda nametala. Doduše, na pisti nikad nije ni bilo viđeno ništa drugo do ove imaginarne vizije. 

Činjenica je da je modna industrija najčešće funkcionisala po principu isključenja - odbacivani su dizajneri koji nisu povezani u modne krugove, okretana leđa kupcima koji nisu građeni po određenim standardima, odbijala se činjenica da standardi lepote nisu zapisani u kamenu.

Premda je modni svet ranije bio rezervisan samo za probranu elitu, stvari danas stoje drugačije i modna industrija bori se da se uklopi u neočekivane promene. Elitistički trickle-down dani stvar su prošlosti i stvoreno je polje za novu generaciju spremnu da svetu pokaže stranu mode koju su propustili. 

Pojavom modela kao što su Ashley Graham i Halima Aden, prva manekenka koja je na pisti nosila hidžab, započeo je preokret u modnom narativu.

 Ovo su žene koje viđamo na ulici, raznolike i do sada iza kulisa jer se nisu uklapale u fantaziju koju je skrojila modna industrija. Uporedo, dezintegracija institucija kao što je Victoria’s Secret pokazala je jasno prezasićenje poznatim standardima lepote sa kojima smo odrastali.

Statistika kaže da je čuvena Victoria’s Secret revija u 2018. godini privukla samo 3.3 miliona gledalaca što je najniži rejting u istoriji ovog brenda. 

Raznolikost je postala efektivna marketinška strategija i ključna reč u modi, a rezultati su vidljivi. Šta ovaj pojam podrazumeva? Sve što je pre pet godina bilo neprihvatljivo u modnoj industriji. Žene čija se koža bora i opušta, crne, žute, kreč bele boje kože, transrodne, sa invaliditetom, one koje se oblače kao muškarci i muškarce koji se oblače kao žene, dakle - sve što je pravo. 

Mladi brendovi i dizajneri ovo prepoznaju kao prirodan standard lepote i u skladu sa tim zauzimaju međuprostor koji je u industriji dugo bio ignorisan. Taj osvežavajući pristup najočigledniji je na pistama tokom SS19 kolekcija.

Kuća Vaqueara je klasične rodne stereotipe okrenula na glavu, dok je Virgil Abloh tokom prezentacije muških kolekcija zadivio Off-White linijom kojom je redefinisao luksuz, ali i kao kreativni direktor Louis Vuttona kolekcijom koja odaje poštovanje uspešnim afroameričkim muškarcima koji su mu indirektno omogućili put na kome je sad. Rihanna je za Savage x Fenty performans uključila poznate manekenke visokog kalibra kao što je Bella Hadid, ali i regrutovala „normalne“ devojke preko Instagrama. Slick Woods, koja se porodila neposredno posle revije, pozirala je u jedva vidljivim crnim lingerie trakama sa trudničkim stomakom. 

A Chromat revija predstavljala je istinsko otkrovenje. U trajanju od nepunih 16 minuta, ogledala sam je tri puta zaredom i pomislila kako bih svaki komad mogla da zamislim u garderoberu svojih drugarica, majke, sestre i u svom. Bila sam svesna da je za komercijalan segment modnog sveta ovo nova pojava, poput neočekivanog mlaza ledene vode po najtoplijem danu, kad u trenutku shvatite koliko vam je to bilo neophodno.

Brend koji je specijalizovan za kupaće kostime poslao je na pistu modele Sports Illustrated građe, žene u starijim godinama, manekenku sa amputiranom nogom Mama Cax, albino manekenku Diandru Forrest, transrodnu manekenku, punije kao i mršavije žene i muškarce u kupaćim kostimima i haljinama koje su poprskane vodom i blago se lepe za kožu.

Ova revija označila je znameniti trenutak nove sezone. Doskora odbačeni i ismejani od strane nedostižnih standarda lepote, oni su šetali pistom samouvereni, smeli i pre svega - seksi. Modni kritičari ocenili su ovaj događaj kao revoluciju Fashion Weeka. U trenutku kada se moda izvrće i menja, kada street style suvereno vlada, a dizajneri često prate trendove „običnih“ ljudi, Chromat svesno kreira novi svet modne fantazije - daleko radikalniji i efektniji od bele majice sa političkim sloganom. 

Velika imena modne industrije kao što su Gucci, Versace, i Dolce & Gabbana, bore se da sustignu inovativnost mladih dizajnera čija je modna svest suštinski drugačija od industrije gde su legendarna imena izgradila svoje brendove.

Neki, kao što je Gucci, inkluzivnost stavljaju u prvi plan uspostavljajući saradnju sa nevladinim organizacijama kao što je Parks - Liberi e Uguali koji imaju za cilj da podstaknu uključivanje u LGBTQ zajednicu. S druge strane, neki kao što je to famozni duo Dolce & Gabbana, rasističkim komentarima koji se obelodanjuju na društvenim mrežama kopaju sebi rupu. Koliko su ovi postupci pitanje marketinškog performansa ili istinske želje za osvežavajućom promenom u modnom svetu, posebno je pitanje. Jer, pre nego što je raznolikost postala stvar „trenda“ već godinama su imali prostora da se pozabave ovom temom. Zašto nisu?

Modna industrija oduvek je diktirala univerzalni standard lepote, nešto ka čemu smo stremili i na šta smo se ugledali. To se neće promeniti - dizajneri, revije, brendovi i magazini i dalje će imati tu moć (i odgovornost). Međutim, etikete limitirane na „mršava“ i „lepa“ potpuno su zastarele, ali njihovo odbacivanje suviše je optimistično jer bi time verovatno i industrija sama po sebi izgubila značaj. SS19 nudi nam drugu alternativu - mnoštvo etiketa, više varijacija lepote, širu perspektivu na temu šta to znači biti atraktivan i šta se podrazumeva pod seksepilom. 

Moda je fantazija, a fantazija je priča stvorena maštom. Novoskrojena fantazija može biti i nestanak iste. Ili pak može značiti da mašta više ne treba da se ograničava i da je, kada je o fantaziji reč - što raznovrsnije, to bolje.   

Tekst: Anja Paspalj

Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>> https://www.instagram.com/elleserbia/


Bonus video
KOMENTARI
Inicijalizacija u toku...