Ines Janković: Za dizajn je potrebna strast

Foto: Marija Aničić/Adria Media Serbia

Kada se Ines Janković pre nekoliko sezona pojavila na srpskoj modnoj sceni, unela je pravo osveženje u modni svet.

Tekst: Ana Stefanović

Njeni komadi ne odstupaju previše od klasike, ali uvek sadrže neku autentičnu kombinaciju, neki karakterističan ali suptilan detalj. Pored dizajna, Ines posvećuje veliku pažnju vrhunskoj izradi i pažljivom odabiru tkanina. Ona je devojka koja obećava.

Koji svoj komad izdvajaš kao najkarakterističniji za svoj dizajn?
Haljine i sakoi komadi su kojima pridajem najviše značaja. Volim ženstvenu siluetu sa blagom dozom androginog. Veliku pažnju pridajem detaljima, kombinovanju matiranih i sjajnih površina. Gledam da komad ne odstupa previše od klasike, ali s nekom inovativnom notom. Trudim se kreiram stvari koje su neposredne i koje opstaju godinama.

Koje druge oblasti umetnosti te najviše inspirišu?
Mnoge, ali fotografija najviše. Obožavam kontraste i emocije crno-belih fotografija velikih fotografa prošlog veka, poput Richarda Avedona i Nine Leen. Volim i suptilnost i istovremeno smernost fotografa današnjice, Stevena Meisela i Andree Klarina. Više od same umetnosti inspirišu me ljudi koji se njom bave – njihova energija, entuzijazam i hrabrost.

Koliko su ti važni komentari drugih na tvoj rad? Koliko se prilagođavaš sredini, tendencijama?
Postoji nekolicina ljudi sa kojima volim da se konsultujem, jer nekada imam osećaj da se previše udubim u samu srž i stoga ne uspevam da sagledam celinu. U takvim momentima mišljenje osobe sa strane može da vam otvori sasvim novu sferu razmišljanja i baci novo svetlo na ono što je već urađeno. Trudim se da odeća koju kreiram bude nosiva, ali ne mislim da moram previše da pravim kompromise, niti da se prilagođavam sredini. Ispostavilo se da estetika koju propagiram nailazi na odobravanje mnogih koji cene lep i kvalitetan komad odeće. Ipak, tendencije su deo globalnog kretanja, kao i mi sami, tako da se trudim da uvek budem informisana.

Šta je najteži, a šta najzanimljiviji deo tvog posla?
Obično dizajneri najpre kreću od traženja inspiracije, pa preko razvoja koncepta i skica, a na kraju biraju materijale i izradu. U mom slučaju je obrnuto, uglavnom krenem od kraja, vizualizujem onu završnu sliku modela na reviji. Kada uspem skroz da osetim atmosferu, boje, materijale i muziku, zapamtim tu sliku i krećem u razradu. Najzanimljiviji momenat je svakako kada vidim da je slika iz moje glave uspešno prenesena u stvarnost, a najteže je organizovati sve da bi realizacija bila kompletna, pronaći odgovarajuće materijale i iskontrolisati izradu.

Šta je po tvom mišljenju poslednja najveća/najuticajnija promena u modi?
Na ovo je prilično teško odgovoriti, jer su promene sastavni deo mode. Ne bih izdvojila nijedan poseban trend, komad ili pravac. Jedna od najvećih stvari koje utiču na modu definitivno su nove tehnologije izrade tekstila, printova i aplikacija. To omogućava pomeranje granica i nesputano kreativnije izražavanje.
 
Kako komentarišeš sve veći procvat konceptualne umetnosti?
Delo ne nastaje bez ideje, koja je emocionalna i time daje energiju za stvaranje. Najvećem procvatu doprinosi to što se konceptualnom umetnošću brzo i lako prenosi poruka, ne zahteva neophodno prevelika ulaganja, a sa druge strane, podržava apsolutnu slobodu izražavanja u svakom obliku.

Najvažnije što si naučila o dizajnu?
Dizajn je neprestano usavršavanje postojećeg, istraživanje novog i usvajanje nepoznatog. Naučila sam da je potreban konstantan rad, široka informisanost i, naravno, velika strast.

Kako dizajn menja svet?
Dizajn utiče na sve sfere naših života. Stvara nove izbore i preispituje koliko smo spremni da pomeramo sopstvene granice.

Opiši nam ukratko svoje viđenje modne sezone proleće/leto 2012?
Osvežena novim printovima! Transparentni materijali, art deko motivi, puno pastelnih tonova i upečatljivi komadi nakita.

Gde vidiš sebe kao modnog dizajnera za deset godina?
Ranije mi je bilo teško da pravim planove mnogo unapred, međutim, kroz posao sam naučila da su samo planirani i jasno definisani ciljevi ostvarivi. Volela bih da napravim dve linije brenda – jednu za naše tržište i drugu koju bih plasirala u prestižnim evropskim radnjama. Ideja je napraviti luksuzan brend sa malim serijama kvalitetnih komada odeće koji nemaju rok trajanja i daju potrošaču custom made osećaj.


Bonus video
KOMENTARI
Inicijalizacija u toku...