Tekst: Nataša Atanacković

Jedna od najintrigantnijih umetničkih saradnji u poslednje vreme jeste ona koju su ostvarila dva slavna i priznata umetnika, Rankin i Damien Hirst. Poznati kao umetnici koji ruše i pomeraju granice, osmislili su i realizovali knjigu fotografija pod nazivom Myths, Monsters and Legends, koja predstavlja njihovu umetničku reinterpretaciju mitova i bića iz daleke prošlosti. O radu na ovom projektu, ali i o tome kako posmatra svet mode danas i gde pronalazi nove izazove razgovarali smo sa britanskim fotografom Rankinom.

Kako ste došli na ideju za ovakav projekat sa Damienom Hirstom?
Poznajem Damiena još od prvih dana rada na magazinu Dazed&Confused, od tada smo stalno u kontaktu. Jednom prilikom kada smo se sreli započeo je razgovor o velikom projektu na kojem je tada radio, a sve je bilo posvećeno starom svetu i kreaturama iz prošlosti. A ja sam oduvek bio fasciniran starim svetom. Zajedno smo odradili snimanje, jednostavno se igrali sa nekim konceptima, a radili smo sa njegovim omiljenim modelom, Dani. Tako je nastala ideja, koju smo nakon toga zajednički razvijali.
Da li je ovo vaša prva saradnja sa Damienom Hirstom? Na koji način je predstavljala izazov za vas kao umetnika?
Da, ovo je prvi put da smo sarađivali. Pomoglo je to što se poznajemo tako dobro i toliko dugo, pa postoji poverenje sa obe strane. Obojica verujemo u umetničku saradnju i nismo imali nikakvih neslaganja i razmimoilaženja.

Šta je bila polazna tačka od koje ste krenuli?
Tokom samog probnog snimanja, razgovarali smo i nabacivali razne ideje. Nakon toga, budući da se Damien uverio da smo se u idejnom smislu našli, ostavio mi je dosta kreativne slobode da samostalno razvijam detalje koncepta. Sledeći korak je bio razgovor sa FX scenskim maskerom Nigelom Boothom. On je nacrtao kako bi trebalo da izgledaju te kreature koje smo  zamislili, a ja sam odabrao one za koje sam smatrao da odgovaraju priči. Trebalo mu je dosta vremena da izradi outfite i maske – pet ukupno, i fotografisao sam svaku čim bismo našli najbolju lokaciju za nju.

Kakav je vaš stav o sintezi i preklapanju različitih grana umetnosti?
Verujem da svi aspekti umetnosti mogu da probiju granice kreativnosti; najveći akcenat je na samoj ideji. Kada je u pitanju ovaj projekat, radi se o preplitanju mode, istorije i primenjene umetnosti. Verujem da kroz sintezu, mešajući i spajajući različite aspekte umetnosti, možemo da stvorimo nešto sasvim novo i potpuno drugačije.


Model za ovaj projekat bila je Dani Smith. Šta je to što ona ima a što uspeva da iznese na vašim fotografijama?

Damien me je upoznao sa Dani, jer su oni i ranije sarađivali. Očigledna je njena lepota, ali meni je bilo interesantno da napravim kontrast između te lepote i ružnoće kreatura koje smo stvorili uz pomoć maski i kostima. Dani je bila sjajna – prošla je kroz neverovatno neugodne i dugotrajne fitinge i snimala je danima, i verujem da mnogi drugi modeli ne bi to izdržali onako kako je ona. Divim se njenoj ambiciji i talentu. Bila je jednostavno savršen model za ovaj projekat. I bila je saradnik u svakom smislu – istinski je ušla u karakter likova i projekta u celini, i uticala je na njegov tok isto koliko i Damien i ja.

Koje priče, mitovi i legende su za vas bili fascinantni – tokom detinjstva, ali i kasnije?
Moj otac je izmislio nekoliko priča koje sam voleo. Veliki šef Tekuća voda i njegova dva sina, Topla i Hladna, na primer. Postoji takođe nešto stvarno prelepo u različitosti stare kulture u odnosu na savremenu, a to su upravo mitovi i legende. U prošlosti, oni su bili deo stvarnosti ljudi, u smislu toga da se u njih zaista verovalo. Pored toga što smo kreirali svet iz mašte koji nije imao veze sa modom, svidela mi se mogućnost da napravim fotografije koje će ljudi vezivati za neka davna vremena. A mi smo i danas fascinirani tim bićima koja su bila deo ljudskih verovanja hiljadama godina – u današnje vreme, gledamo ih u horor filmovima, iz zabave.

Postoje li mitovi i legende koji su uticali na vaš rad?
Meduza je za mene fascinantna, postoji senzualnost u njoj koju volim da istražujem. Takođe volim sam mit o Meduzi – sposobnost da ljudsko biće pretvori u kamen za mene je neverovatna ideja. Oduvek sam to posmatrao kao neko stvaranje instant skulpture. Jedan ste od najpoznatijih i najrelevantnijih modnih fotografa današnjice.PageBreakKakve izazove pronalazite danas u svetu mode?
Prestao sam da budem zaljubljen u modu, i to prilično dramatično u periodu od 1999. do 2008. godine. Užasno mi je bila odbojna preokupacija time šta je kul i ko je kul. To je za mene previše elitistički. Oduvek sam pokušavao da imam demokratski pristup fotografiji. Ne želim da moj rad bude nepristupačan. Na početku karijere bio sam zaveden modom, voleo sam je. U međuvremenu sam shvatio da ne moram da budem deo neke elitističke grupe da bih mogao da se bavim modnom fotografijom. I okrenuo sam se ljudima koji su slično razmišljali. Sada sam stvarno srećan što sam modni fotograf, jer sam u poziciji u kojoj se ne vezuje sve samo za brend, već za sam rad na fotografijama.

Kako balansirate između zahteva komercijalnih projekata i umetničke slobode koju imate u njima?
Volim da radim. Imam dosta energije i ideja, kao i tu sreću da mi se nudi veliki broj komercijalnih poslova i drugih zanimljivih projekata. Rad me inspiriše, što je verovatno jedan začarani krug. Što više radim, to više želim da radim!

Kakvo je vaše mišljenje o modnoj fotografiji danas? Ima li još mesta za originalnost, ili samo gledamo varijacije postojećih stilova?
Dobro pitanje! Teško je, jer je toliko fotografija jednostavno bledo, beživotno. Svi oni efekti u Photoshopu koje gledamo svakodnevno... Dobro urađeni, ali besmisleni. Međutim, ima i fotografa kao što je Nick Knight, koji su neverovatno originalni.

Ko su umetnici čijem se radu posebno divite?
Svetlo na Karavađovim platnima i pokret na Berninijevim skulpturama su izuzetno dramatični, a to mi se dopada.

Sledeći The Next Big Thing u svetu fotografije?
Postoji klinac koji se zove Grant Tomas, na kojeg definitivno treba obratiti pažnju.

Šta je ono čime ste trenutno preokupirani, privatno i profesionalno?
Mnogim stvarima! Nedavno sam pokrenuo novi modni i lifestyle magazine The Hunger, koji će izlaziti dva puta godišnje. Ima oko 500 strana i prvi broj je izašao 17. novembra. Skoro sve fotografije u njemu su moje, i bio je to pravi podvig, ali i velika radost za mene! Uz to, osmislio sam i koncept Collabor8te, koji je u stvari poziv talentovanim scenaristima kratkometražnih filmova. Plan je da tokom sledeće godine produciram osam izabranih radova i da na taj način pokušam da dam svoj glas talentima koji izranjaju u svetu kratkog metra. Najzad, tu su i tri knjige na kojima trenutno radim – dve su beauty knjige u kojima sarađujem sa dve neverovatne make-up umetnice, Ayami Nishimura i Caroline Saulnier. Treća je knjiga koju radim sa svojom suprugom, i ona je na tom projektu u ulozi art direktora.