Dries van Noten: Možda sam naivan, ali me ne zanima da kreiram stvari koje se neće prodavati u mojim buticima!

Svojom prvom kolekcijom koju je prikazao u Londonu davne 1986. godine uspeo je da stavi u red za kupovinu klijente kao što su Barneis iz Njujorka, Pauw iz Amsterdama i Whistles iz Londona. Zaista grandiozan početak. Uprkos nagađanjima o tom da li je ovakav prolaz dobio na poklon po genetskoj osnovi, ili je vremenom zaista izoštrio čula, jasno je da ovaj najpre biznismen, pa onda dizajner, tačno ume da proceni šta žena želi da obuče i kako se oseća u njegovim kreacijama. I nije da se baš zamara oko toga, ali i dalje pokušava da nađe odgovor na pitanje zašto njegove kolege kreiraju stvari koje su više art nego što su nosive: „Pravim garderobu koju ljudi mogu da nose, a ne umetnost“, kaže. Sa ovim se apsolutno slaže i njegova dugogodišnja prijateljica Susannah Frankel, urednica modnog magazina AnOther, koja smatra da su njegove kreacije dovoljno modne, ali ne toliko da ulaze u zabranjenu zonu nenosivog. Čovek jednostavno ne troši vreme na nešto što, da je žena, ni sam ne bi nosio.

Dobro je poznato da ovaj modni dizajner ne pravi kolekcije koje imaju odrednicu haute-couture. To ga ne zanima, a tvrdi da nikada i neće: „Možda sam malo naivan, ali uopšte nisam oduševljen idejom da kreiram stvari koje se neće prodavati u mojim buticima.“ Danas brend broji oko 400 butika širom sveta i ako su  finansijske analize tačne, godišnju zaradu u vrednosti od 30 miliona evra. Zar je potrebna bolja potvrda njegovih estetskih uverenja koja danas, kad su ofanzivna ekstravagancija i vizuelne eskapade postale pravilo u visokoj modi, prosto bodu oči svojom svedenošću i jednostavnošću. Svojim modelima on kao da poručuje da je dobro ukrojena suknja mnogo ekstremnije dizajnersko dostignuće nego naučno fantastične kreacije sa metalom, plastikom i fluorescentnim detaljima, kojima je mesto u filmovima, fundusima pozorišta ili karnevalskim garderobama.  

Sa senzacionalizmom Dries van Noten je na Vi. Svaka njegova revija vrlo je svedenog karaktera. On ne voli propratne trikove ili unapred osmišljene marketinške planove kojima će zadiviti sledbenike modne religije. On, prosto, napravi kasting na kome odabere prelepe modele svih rasa, a pistu smesti u velelepnu dvoranu gradske skupštine Hotel de Ville u Parizu. Tamo je upravo bila prikazana kolekcija za jesen/zimu 2018/19. inspirisana vibrantnim printovima, siluetama dvadesetih, nekonvencionalnim krojevima i šljaštećim ručnim vezovima. Za njega je to sasvim dovoljno, za nas posmatrače čak i previše. „Više volim da vidim dobru izložbu koju sponzoriše brend nego lošu prezentaciju usled nedostatka sredstava.“ 

Svoju stotu reviju održao je u martu 2007. godine. Kao znak zahvalnosti ljubiteljima njegovog dela koji zahvataju različite starosne grupe, napravio je upravo takav izbor modela - i oni su bili starosti od 20 do 50 godina. Prava poslastica bio je povratak na pistu velikih manekenskih imena kao što su Trish Goff, Debra Shaw i Elise Crombez, sa kojima je dizajner zajedno proslavio lepotu koja ne zna za godine.

Motivi pretežno zastupljeni u desenima koje kreator uvek iznova prezentuje floralnog su karaktera, što ne čudi s obzirom na to da je Dries veliki ljubitelj hortikulture. Diči se rajskim vrtom od 22 hektara u sklopu svog imanja nadomak Antverpena. Ne, nije greška. Bašta ima 22 hektara. Ako se pažljivo pogledaju fotografije enterijera kuće u kojoj živi Van Noten, a posebno obrati pažnja na svaku od keramičkih vaza sa cvećem na gigantskom antikvarnom trpezarijskom stolu, više je nego jasno kako dolazi do tih savršeno usklađenih tonova kojima boji svoje kolekcije. Bio to Edenski vrt ili obična ogromna bašta, svakako je utočište u kome dizajner nalazi preko potreban mir i inspiraciju. Sebe često u šali naziva „depresivnim baštovanom“. 

Nakon svake prikazane nove kolekcije dizajner se povlači u svoju zen-čauru ne osvrćući se na dan koji je iza njega jer je, kako kaže, preveliki perfekcionista da bi dozvolio da ga neki eventualni propust izbaci iz šina. Voli da se prepusti malim stvarima koje čine život lepšim, recimo pravljenju džema, šetnji sa svojim psom ili, ako je posebno raspoložen, gledanju nekog filma, među kojima mu je omiljeni A single Man u režiji njegovog kolege Toma Forda. Pojam luksuza za njega samog umnogome se promenio tokom godina uspona. Nekada je prva asocijacija na ovu reč bio skup hotel, stara boca šampanjca ili odlazak na neko egzotično ostrvo. Danas je to šetnja šumom bez mobilnog telefona i e-mailova. Verovatno u istoj toj potrazi za mirom, Dries van Noten je 30 juna 2018. godine prodao većinu svojih akcija španskoj grupi Puig za cifru koja je tolika da nikada nije objavljena.

Tekst: Igor Jagić

Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>> https://www.instagram.com/elleserbia/

‹ Prethodna 2 / 2 

KOMENTARI
Inicijalizacija u toku...


Magazin