Car mode i majstor kontroverznih izjava: Kako je Karl Lagerfeld postao najuticajniji modni dizajner sveta

foto: Profimedia

Rođen u bogatstvu, Karl je bio veoma vezan za majku u detinjstvu i odmalena se zanimao za modu. Njegov dosadašnji život obeležila je rigorozna dijeta nakon koje je smršao više od 47 kilograma, ali i romansa sa čovekom koga je voleo i čuveni Yves Saint Laurent, njegov "najveći" konkurent... ELLE vam u nastavku donosi burnu životnu priču najkontroverznijeg dizajnera današnjice.

Otkako je Karl Lagerfeld 1983., više od nekoliko decenija nakon smrti osnivačice Coco Chanel, preuzeo kreativnu kontrolu nad modnom kućom Chanel, ona je postala jedan od najprofitabilnijh luksuznih brendova na svetu.

Njena zarada procenjuje se na više od četiri milijarde dolara godišnje, čime premašuje zaradu svih ostalih modnih kuća. Ali kako je reč o kompaniji u privatnom vlasništvu, nikada nisu objavljeni tačni podaci. Veliki deo prihoda dolazi od prodaje modnih dodataka, šminke i kultnog parfema No. 5 koji je kreirala sama Coco 1921. godine. Ali aksesoari i parfemi nisu dovoljni da modni brend zadrži prestiž - kompanija mora da ulaže u ekstravagantne modne revije, za šta je zaslužan Karl. Iako je gotovo dvostruko stariji od ostalih kreativnih direktora svetskih modnih kuća, Lagerfeld i dalje izbacuje atraktivne kolekcije.

"Njegova snaga krije se u tome što je njegova sadašnja kolekcija puno bolja od prošle i tako ne daje ljudima povoda da misle kako je njegovo vreme isteklo", objasnio je Michael Roberts, modni urednik Vanity Faira i Karlov dugogodišnji prijatelj.

Drugi napominju da se njegova snaga krije i u spoznaji što u poslednjih pet decenija nije gubio razum zbog posla, kao što je to slučaj s njegovim rivalom Yves Saint Laurentom, koji je sve do penzije 2002. često doživljavao nervne slomove.

"Yves je bio nalik pesniku koji pati zbog umetnosti. Ne mogu zamisliti da bi Karl proveo i jednu minutu sedeći i pateći zbog umetnosti. A i zašto bi?", objašnjava nadalje Roberts.

Sve donedavno Karl je godišnje proizvodio čak osam kolekcija za Chanel - što ready-to-wear, što haute couture, pet za italijanski luksuzni brend Fendi čiji je takođe kreativni direktor i nekoliko za brend s vlastitim imenom.


Sposobnost da osmisli toliko kreacija za tri različita brenda čini ga jedinstvenim modnim dizajnerom, a uz sve to bavi se i fotografijom. Njegove fotografije objavljene su u časopisima, sam snima Chanelove kampanje i kataloge, a tu je i umetnička fotografija koju neretko izlaže u galerijama. Govori četiri svetska jezika - nemački, francuski, engleski i italijanski - te izdaje knjige.

U Francuskoj je, osim fotostudija, otvorio i knjižaru 7L i štampariju Édition 7L koja je do sada objavila više od četrdeset naslova. Reč je uglavnom o knjigama čiju tematiku sam preferira - uz modu i fotografiju, tu su literatura, humor, oglašavanje, muzika, novine, mitologija, ilustracije i arhitektura. Njegova knjiga ‘The Karl Lagerfeld Diet’, koju je 2002. objavio u saradnji s lekarom Jeanom-Claudeom-Houdretom, prodata je u više od milion primeraka.

"Kad je o meni reč, karneval u Veneciji traje celu godinu", rekao je o svom izgledu koji podseća na aristokratu iz 18. veka koji se vremenskom kapsulom prebacio u 21. vek.

Od 1976. ima istu frizuru, a njegov je ormar krcat belim košuljama visokog okovratnika "Hilditch & Key" uz koje redovno nosi crne sakoe i pantalone, kravatu, sunčane naočare i rukavice s potpisom francuskog brenda "Causse", unikatne čizme od krokodilske kože "Massaro" i elegantne lepeze.


Ne smemo da izostavimo ni ukrasne broševe i gomilu atraktivnog prstenja s potpisom "Chrome Hearts" ili "Lydia Courteille". Svoje odevne kombinacije oplemenjuje novim elementima, kombinuje klasiku s trenutno popularnim dizajnerima kao što su Hajder Akerman i Sakai, ponekad razbijajući standardni outfit zlatnom bejzbolskom jaknom kuće Dior ili kaputom s kapuljačom.

"Volim modu, a moda se ne odnosi isključivo na odeću nego i na razne promene. Probao sam sve. Ništa s ranamenicama na ramenima, jer sam imao osećaj da izgledam kao patuljak. Ali isprobao sam hipijevski stil, lance i slične stvari, zatim krznene kape, čizme iznad kolena... Svašta!"

Slavni dizajner takođe ne podnosi japanke i čarape...

"Volim čarape, ali samo one do kolena. Ništa mi nije gore od muškarca koji je prekrstio noge, a ispod pantalona mu se naziru dlake. Užas!" 

Ujedno je i briljantan marketinški stručnjak.

Sam je svoj PR, a s njim sarađuju i "Coca-Cola", koja ga je uzela za reklamu dijetalne "Cola-Cole", kao i "Steiff" koji proizvodi plišane medvediće. U novembru 2004. dizajnirao je povoljnu kolekciju muške i ženske odeće za modni brend H&M, a većina komada rasprodata je u prva dva dana. Iako itekako poznat u modnim krugovima, Lagerfeld je u tom trenutku dosegnuo novi nivo slave koju inače uživaju pop zvezde i filmski idoli.

Lagerfeld voli da izigrava divu. Na svečanosti i večere obično dolazi poslednji, kasni i više od sat vremena. A vešto krije i godinu svog rođenja. Kada je britanska autorka Alicia Drake objavila knjigu ‘The Beautiful Fall’, hroniku modne scene u Parizu 70-ih godina prošlog veka u kojoj se dotakla i rivalstva između Karla i Saint Laurenta, napisala je da Karl nije rođen 1938. kao što tvrdi, nego 1933. godine.

Prilikom pisanja knjige zamolila ga je da učestvuje u procesu, ali on je to odbio, a ona je detalje o njegovom detinjstvu istražila kod njegovog tada 89-godišnjeg sestrića Kurta. I svi su potvrdili da je rođen 1933. Karl je bio toliko besan da ju je tužio.

"Ta je knjiga nešto najprljavije što sam pročitao. Sve je izmišljeno, nijednu od osoba s kojima je razgovarala ne poznajem dobro. To su ili ljudi kojima sam dao otkaz ili neki koje jedva poznajem ili, pak, neki izmišljeni likovi."

Sud je presudio u korist Drake i Karl je bio prisiljen da podmiri sve sudske troškove.

Nastavak pročitajte na sledećoj strani  1 / 3 Sledeća ›

Bonus video
KOMENTARI
Inicijalizacija u toku...