Miroslava Duma je razumljivo ponosna na Buro 24/7.  Lifestyle medijsko carstvo koje je napravila ni iz čega sada se prostire od njenog sedišta u Moskvi do Mongolije, Meksika, Malezije i dalje, privlačeći preko sedam miliona posetilaca mesečno. Ali to ne znači da joj prija poređenje s caricom.

Duma je zaradila nadimak "czarina" pre pet godina zbog izuzetno zapaženih pojavljivanja na Pariskoj nedelji mode, gde je sa grupom bogatih mladih Rusa pozirala pred objektivima medija u fantastičnim outfitima.

"Neki ljudi su videli fancy spoljašnjost ali nisu shvatili koliko posla smo uložili (u naš biznis)", kaže, misleći na svoje koleginice dizajnerke Ulyanu Sergeenko i Viku Gazinskayu, koje su tom prilikom takođe dobile nadimke.

Tog nadimka je teško osloboditi se. Mediji su Dumu često predstavljali kao pripadnicu elitnih krugova i zvezdu street style-a, ignorišući činjenicu da je na čelu kompleksnog i brzonapredujućeg medijskog biznisa.

"Mene lično je moram priznati takva etiketa prilično nervirala jer ne može biti dalje od istine. Nikada me nećete videti kako pijem i plešem na modnim događajima... posle svih revija, prezentacija, sastanaka i poslovnih večera (na Fashion Week-u) vraćam se u hotel da ušuškam svoju decu pred spavanje. Ako jesam "socialite", onda sam jedna od najdosadnijih na svetu," kaže ona.

To je možda teško za prihvatanje mnogima od 1,4 miliona Instagram pratilaca koji svakodnevno imaju priliku da zavire u Dumin blistav život na visokoj nozi, gde se između ostalog nalaze i slike nje kako stoji rame uz rame sa svim važnim ljudima u modnom biznisu, od Karla Lagerfelda do vlasnika Alibabe, Jack Maa.

"Moja "ekipa" nisu kul influenseri ili poznate ličnosti iz sveta mode", insistira.

"Moja ekipa su direktori modnih i tehnoloških firmi i najgotivniji tehno-nerdovi", kaže Miroslava.

Njene reči sve više deluju istinito. U avgustu - za vreme odmora mnogih evropskih modnih lidera - tridesetjednogodišnjakinja je bila na putu za Njujork iz Los Anđelesa preko San Franciska, gde se srela sa nekoliko direktora tehnoloških kompanija poput Google, Facebook i Snapchat oko inicijative koju nije želela da komentariše ni otkrije. Ono što jeste rekla je da planira da provede čitav mesec u SAD-u, putujući po državi, upijajući znanje iz tehničkog sektora koje može iskoristiti u svom poslu, usput tražeći načine da privuče više ulaganja u Rusiju.

Izgradnja carstva

Prvi upliv Miroslave Dume u svet mode bilo je neplaćeno stažiranje u Conde Nast Russia, čišćenje modnih površina i asistiranje osoblju.

"Moj otac je imao velike planove za mene posle završavanja master studija na međunarodnoj biznis administraciji, ali moja strast je oduvek bila moda. Roditelji su bili šokirani i razočarani kada sam im rekla da se premeštam u modni svet."

Njen proboj se desio u lokalnom izdanju Harper's Bazaara, gde je dobila mesto direktorke za specijalne projekte, vodeći foto sešne dok se bavila stilizovanjem i pisanjem. Usledila je saradnja sa mnogim vodećim modnim imenima u Rusiji - Tatler, Forbes Women, L'Officiel, Vogue - ali je shvatila da nijedan od njih zaista ne pokriva digitalnu publiku.

"Iako sam obožvala što radim sa ovim ikonama izdavaštva, brzo sam shvatila da je budućnost digitalna i da postoji praznina. Tako sam stvorila cilj koji poseduje i poverenje i upućenost ovih velikih tradicionalnih brendova - ali sa ritmom i viralnošću socijalnih medija."

Buro 24/7 lansiran je 2011. godine i pokrivao je modu, lepotu, umetnost, putovanja i film. Danas kompanija drži veliki deo ruske modne i lifestyle scene, odmah posle Elle Russia sa 4,9 miliona poseta mesečno i to samo u Rusiji, ispred Glamour Russia, Russian Vogue i RBC Style-a.

Pošto je primetila da su njeni sadržaji popularni i u post-sovjetskim zemljama, otvorila je bilo i lokalnu kancelariju u Hrvatskoj, a zatim u Ukrajini, Azerbejdžanu i Kazahstanu. Za samo pet godina, Duma je proširila Buro 24/7 na četiri kontinenta i sada privlači vrhunske luksuzne oglašivače poput Hermesa i Louis Vuittona.

Danas Buro, čiji prihodi dolaze uglavnom iz advertajzinga, licenciranja i događaja, ima i lokalizovane sajtove koji se zasebno bave Bliskim istokom, Singapurom, Malezijom, Mongolijom i Meksikom - tržištima u velikom razvoju sa sve većom bazom mušterija. A postoje i planovi za još deset sajtova.

Svaki sajt ima poseban uređivački, marketinški, prodajni i produkcijski tim. Vlasništvo i struktura varira zavisno od toga da li je Duma u partnerstvu sa velikom firmom poput News Corporation, kao u slučaju australijskog sajta, ili nastupa sa nezavisnim partnerom iz sveta mode, poput Brende Diaz de la Vega, bivše urednice meksičkog i lationameričkog izdanja Harper's Bazaara.

Dumin uspeh zasigurno može da se delom pripiše i njenim moćnim političkim vezama. Njen otac, Vasily Duma, je bivši ruski senator a njen muž, Aleksey Mikheev, je biznismen koji radi u ruskom Ministarstvu trgovine i industrije, za koju Duma radi konsalting. Takođe je govorila o ulozi modne industrije u ekonomiji na događajima poput St. Petersburg International Economic Forum (SPIEF), godišnjem forumu koji je osnovao predsednik Rusije Vladimir Putin kao alternativu World Economic Forumu koji se jednom godišnje dešava u Davosu, u Švajcarskoj.

Duma sada provodi tri četvrtine svog vremena u putovanjima van Rusije. Pored Buroa, ona je nedavno i ko-osnovala The Tot, prodavnicu za majke i buduće majke sa sedištem u SAD-u. Ali sve više pažnje posvećuje svojoj otadžbini. "Shvatila sam da se sve ovo što radim dešava van moje rodne zemlje, kojoj je moj rad u stvari najpotrebniji."

Ruska ambasadorka

Navodeći kao primere tehnoloških talenata koji potiču sa prostora bivšeg SSSR-a osnivače WhatsApp-a i aplikacije za zamenu lica MSQRD, Duma strahuje od odliva mozgova. Obe aplikacije je preuzeo medijski gigant Facebook i sada se nalaze u kancelarijama u Kaliforniji i Londonu.

"Mnogo talentovanih inžinjera, pronalazača i kreativaca sa odličnim idejama primorano je da napusti Rusiju i ode u Silikonsku dolinu u potrazi za podrškom, ulaganjima i infrastrukturom," kaže ona.

"Ti umovi su nam potrebni u Rusiji. To bi dalo ovim početnim firmama bolje šanse a pomoglo bi i našoj lokalnoj ekonomiji i podstaklo razvoj."

Da bi uspela u tome, Duma je započela tehnološku inicijativu s ciljem da pronađe i podrži mlade početnike, tehnološke platforme i programere, povezavši Buro sa Skolkovom - državnim tehnološkim gnezdom nalik na Silikonsku dolinu - i Internet Initiatives Development Fondom (IIDF), ruskim kapitalnim fondom osnovanim od strane Agencije za Strateške Inicijative, koji podržava predsednik Putin.

Inicijativa će početi s radom sledeće godine.

"Nažalost, još je dug put do trenutka kada će Rusija postati neraskidivi deo globalnog modnog sveta ili sveta start-apa. Postoje mnogi mitovi i predrasude koji se moraju pobediti, ali ja sam optimistična u vezi svetle budućnosti Rusije i njenih talenata," kaže Duma.

Miroslavin kosmopolitski stav i uspeh u izgradnji Buroa je na svoj način pokazao ostatku sveta potencijal koji leži u ruskoj orbiti i samim tim je pretvorio u svojevrsnu ambasadorku regije, kao i medijskog mogula u procvatu. "Postoji mnogo dokaza da možete postati poštovani i moderan brend iako dolazite iz Rusije. Buro 24/7 je samo jedan od njih."

Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>https://www.instagram.com/elleserbia/