Kako je Miroslava Duma dobila nadimak "carica" unutar modnog sveta

foto: Profimedia

Miroslava Duma ne želi da je zovete Czarina (ruski naziv za caricu), mada ona to zaista jeste.

Miroslava Duma je razumljivo ponosna na Buro 24/7.  Lifestyle medijsko carstvo koje je napravila ni iz čega sada se prostire od njenog sedišta u Moskvi do Mongolije, Meksika, Malezije i dalje, privlačeći preko sedam miliona posetilaca mesečno. Ali to ne znači da joj prija poređenje s caricom.

Duma je zaradila nadimak "czarina" pre pet godina zbog izuzetno zapaženih pojavljivanja na Pariskoj nedelji mode, gde je sa grupom bogatih mladih Rusa pozirala pred objektivima medija u fantastičnim outfitima.

"Neki ljudi su videli fancy spoljašnjost ali nisu shvatili koliko posla smo uložili (u naš biznis)", kaže, misleći na svoje koleginice dizajnerke Ulyanu Sergeenko i Viku Gazinskayu, koje su tom prilikom takođe dobile nadimke.

Tog nadimka je teško osloboditi se. Mediji su Dumu često predstavljali kao pripadnicu elitnih krugova i zvezdu street style-a, ignorišući činjenicu da je na čelu kompleksnog i brzonapredujućeg medijskog biznisa.

"Mene lično je moram priznati takva etiketa prilično nervirala jer ne može biti dalje od istine. Nikada me nećete videti kako pijem i plešem na modnim događajima... posle svih revija, prezentacija, sastanaka i poslovnih večera (na Fashion Week-u) vraćam se u hotel da ušuškam svoju decu pred spavanje. Ako jesam "socialite", onda sam jedna od najdosadnijih na svetu," kaže ona.

A post shared by Miroslava Duma (@miraduma) on Oct 7, 2017 at 6:10am PDT

To je možda teško za prihvatanje mnogima od 1,4 miliona Instagram pratilaca koji svakodnevno imaju priliku da zavire u Dumin blistav život na visokoj nozi, gde se između ostalog nalaze i slike nje kako stoji rame uz rame sa svim važnim ljudima u modnom biznisu, od Karla Lagerfelda do vlasnika Alibabe, Jack Maa.

"Moja "ekipa" nisu kul influenseri ili poznate ličnosti iz sveta mode", insistira.

"Moja ekipa su direktori modnih i tehnoloških firmi i najgotivniji tehno-nerdovi", kaže Miroslava.

Njene reči sve više deluju istinito. U avgustu - za vreme odmora mnogih evropskih modnih lidera - tridesetjednogodišnjakinja je bila na putu za Njujork iz Los Anđelesa preko San Franciska, gde se srela sa nekoliko direktora tehnoloških kompanija poput Google, Facebook i Snapchat oko inicijative koju nije želela da komentariše ni otkrije. Ono što jeste rekla je da planira da provede čitav mesec u SAD-u, putujući po državi, upijajući znanje iz tehničkog sektora koje može iskoristiti u svom poslu, usput tražeći načine da privuče više ulaganja u Rusiju.

Izgradnja carstva

Prvi upliv Miroslave Dume u svet mode bilo je neplaćeno stažiranje u Conde Nast Russia, čišćenje modnih površina i asistiranje osoblju.

"Moj otac je imao velike planove za mene posle završavanja master studija na međunarodnoj biznis administraciji, ali moja strast je oduvek bila moda. Roditelji su bili šokirani i razočarani kada sam im rekla da se premeštam u modni svet."

Njen proboj se desio u lokalnom izdanju Harper's Bazaara, gde je dobila mesto direktorke za specijalne projekte, vodeći foto sešne dok se bavila stilizovanjem i pisanjem. Usledila je saradnja sa mnogim vodećim modnim imenima u Rusiji - Tatler, Forbes Women, L'Officiel, Vogue - ali je shvatila da nijedan od njih zaista ne pokriva digitalnu publiku.

A post shared by Miroslava Duma (@miraduma) on Oct 5, 2017 at 7:15am PDT

"Iako sam obožvala što radim sa ovim ikonama izdavaštva, brzo sam shvatila da je budućnost digitalna i da postoji praznina. Tako sam stvorila cilj koji poseduje i poverenje i upućenost ovih velikih tradicionalnih brendova - ali sa ritmom i viralnošću socijalnih medija."

Buro 24/7 lansiran je 2011. godine i pokrivao je modu, lepotu, umetnost, putovanja i film. Danas kompanija drži veliki deo ruske modne i lifestyle scene, odmah posle Elle Russia sa 4,9 miliona poseta mesečno i to samo u Rusiji, ispred Glamour Russia, Russian Vogue i RBC Style-a.

Pošto je primetila da su njeni sadržaji popularni i u post-sovjetskim zemljama, otvorila je bilo i lokalnu kancelariju u Hrvatskoj, a zatim u Ukrajini, Azerbejdžanu i Kazahstanu. Za samo pet godina, Duma je proširila Buro 24/7 na četiri kontinenta i sada privlači vrhunske luksuzne oglašivače poput Hermesa i Louis Vuittona.

Danas Buro, čiji prihodi dolaze uglavnom iz advertajzinga, licenciranja i događaja, ima i lokalizovane sajtove koji se zasebno bave Bliskim istokom, Singapurom, Malezijom, Mongolijom i Meksikom - tržištima u velikom razvoju sa sve većom bazom mušterija. A postoje i planovi za još deset sajtova.

Svaki sajt ima poseban uređivački, marketinški, prodajni i produkcijski tim. Vlasništvo i struktura varira zavisno od toga da li je Duma u partnerstvu sa velikom firmom poput News Corporation, kao u slučaju australijskog sajta, ili nastupa sa nezavisnim partnerom iz sveta mode, poput Brende Diaz de la Vega, bivše urednice meksičkog i lationameričkog izdanja Harper's Bazaara.

A post shared by Miroslava Duma (@miraduma) on Oct 4, 2017 at 3:18am PDT

Dumin uspeh zasigurno može da se delom pripiše i njenim moćnim političkim vezama. Njen otac, Vasily Duma, je bivši ruski senator a njen muž, Aleksey Mikheev, je biznismen koji radi u ruskom Ministarstvu trgovine i industrije, za koju Duma radi konsalting. Takođe je govorila o ulozi modne industrije u ekonomiji na događajima poput St. Petersburg International Economic Forum (SPIEF), godišnjem forumu koji je osnovao predsednik Rusije Vladimir Putin kao alternativu World Economic Forumu koji se jednom godišnje dešava u Davosu, u Švajcarskoj.

Duma sada provodi tri četvrtine svog vremena u putovanjima van Rusije. Pored Buroa, ona je nedavno i ko-osnovala The Tot, prodavnicu za majke i buduće majke sa sedištem u SAD-u. Ali sve više pažnje posvećuje svojoj otadžbini. "Shvatila sam da se sve ovo što radim dešava van moje rodne zemlje, kojoj je moj rad u stvari najpotrebniji."

Ruska ambasadorka

Navodeći kao primere tehnoloških talenata koji potiču sa prostora bivšeg SSSR-a osnivače WhatsApp-a i aplikacije za zamenu lica MSQRD, Duma strahuje od odliva mozgova. Obe aplikacije je preuzeo medijski gigant Facebook i sada se nalaze u kancelarijama u Kaliforniji i Londonu.

"Mnogo talentovanih inžinjera, pronalazača i kreativaca sa odličnim idejama primorano je da napusti Rusiju i ode u Silikonsku dolinu u potrazi za podrškom, ulaganjima i infrastrukturom," kaže ona.

"Ti umovi su nam potrebni u Rusiji. To bi dalo ovim početnim firmama bolje šanse a pomoglo bi i našoj lokalnoj ekonomiji i podstaklo razvoj."

Da bi uspela u tome, Duma je započela tehnološku inicijativu s ciljem da pronađe i podrži mlade početnike, tehnološke platforme i programere, povezavši Buro sa Skolkovom - državnim tehnološkim gnezdom nalik na Silikonsku dolinu - i Internet Initiatives Development Fondom (IIDF), ruskim kapitalnim fondom osnovanim od strane Agencije za Strateške Inicijative, koji podržava predsednik Putin.

A post shared by Miroslava Duma (@miraduma) on Sep 16, 2017 at 7:38am PDT

Inicijativa će početi s radom sledeće godine.

"Nažalost, još je dug put do trenutka kada će Rusija postati neraskidivi deo globalnog modnog sveta ili sveta start-apa. Postoje mnogi mitovi i predrasude koji se moraju pobediti, ali ja sam optimistična u vezi svetle budućnosti Rusije i njenih talenata," kaže Duma.

Miroslavin kosmopolitski stav i uspeh u izgradnji Buroa je na svoj način pokazao ostatku sveta potencijal koji leži u ruskoj orbiti i samim tim je pretvorio u svojevrsnu ambasadorku regije, kao i medijskog mogula u procvatu. "Postoji mnogo dokaza da možete postati poštovani i moderan brend iako dolazite iz Rusije. Buro 24/7 je samo jedan od njih."

Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>> https://www.instagram.com/elleserbia/


Bonus video
KOMENTARI
Inicijalizacija u toku...