Kada smo čuli da će Wanga na mestu kreativnog direktora Balenciage naslediti gruzijski dizajner Demna Gvasalia, moramo da priznamo da nas je iznenadio izbor francuskog giganta, ali u pozitivnom smislu! Jer, iako se čini da prilično konzervativan i zatvoren Cristobal Balenciaga nema nikakve zajedničke crte sa neobičnim, urbanim dizajnerom, to nije slučaj!

Demna koji je svoju prvu Balenciaga kolekciju prikazao prekjuče na PFW ispred francuske kuće koja je osnovana 1937. godine, možda po temperamentu je potpuno različit od Balenciage, ali je zato u domenu stila, kompletne estetike vrlo blizak slavnom dizajneru koji je bio vuk samotnjak, krajnje povučen. Za života je dao samo jedan intervju. 

U nastavku vam donosimo zajedničke crte dvojice dizajnera...

Obojica su izabrala Pariz za svoj dom!

Cristóbal Balenciaga, sin ribara i krojačice je rođen 1895. godine u malenom gradu Getariji na baskijskoj obali. Kada je građanski rat završen, Balenciaga je zatvorio sve svoje butike i preselio se u Pariz u kome je otvorio couture salon u aveniji Avenue George V, 1937. godine.

S druge strane, Demna Gvasalia je rođen sredinom osamdesetih u Gruziji koja je tada još uvek bila deo SSSR. U Nemačku se preselio 2000. godine, a pre studija dizajna na Royal Academy of Fine Arts u Antverpenu, je pohađao studije ekonomije.

Nakon diplomiranja, Gvasalia se zaposlio kao dizajner muške mode u Walter Van Beirendoncku. Svoju prvu kolekciju pod svojim imenom je prikazao na Tokyo Fashion Weeku, 2007. godine. Dve godine kasnije se preselio u Pariz u kom je počeo prvo da radi za Maison Martina Margielu, da bi kasnije bio deo i Louis Vuitton ekipe.  

Obojica preferiraju neobične, nekonvencionalne modele na kastinzima.

Modeli koji su nosili Balenciagine kreacije mnogi su zvali "monstrumima". Veliki broj manekenki je kako piše u svojim memoarima Rosamond Bernier, "veoma mršav i anoreksičan, nekako bolestan."

Izgledali su kao duhovi, kao lutke. Sam Cristobal ih je učinio takvim insistirajući i učeći ih da se ne smeju, izbegavaju kontakt očima i da prosto lebde među klijentima.

Omiljen model Balenciage je bila žena pod imenom Colette koja je imala neverovatnu prefinjenost i autentičnost. Kretala se vrlo graciozno, kao na prstima, neprimetno i pomalo spooky, kao da planira nekoga da ubije. Nekoliko klijenata se ježilo od njenog prisustva.    

Gvasalia je za razliku od svojih kolega uvek birao modele koji su netipični, skinny, vrlo neprimetni, ali obični. Svojevremeno je u razgovoru za Purple otkrio kako pri selekciji bira ljude koji su njegovi prijatelji, koji nisu profesionalni modeli i koji generalno ne vole toliko svet mode.

"Veliki broj mojih modela su ljudi koji nemaju stalnu adresu, najviše liče nomadima, često puše džoint između proba i rade kao eskorti, poslovna pratnja." 

Obojica neguju jedan kult misterije u svojoj odeći, ali i privatno 

"Niko nije znao koliko je visok, niti da li ima tim dizajnera ili kreira sam. Oko njega je uvek postojao neki val misterije jer se retko gde pojavljivao," izjavila je novinarka Blume, koja je napisala najpoznatiju biografiju Balenciage.

Ista atmosfera se vezuje za Demnu koji je izbegavao da se eksponira od starta. Kada je linija Vetements lansirana 2014. godine, niko nije znao koji dizajner se krije iza nje.  

“Kada smo počeli, nismo želeli da ljudi brend vežu za neko lice. To je najviše bilo iz razloga jer su ljudi koji su kreirali u timu, takođe radili dnevne poslove u ostalim modnim brendovima pa nismo želeli da im stvaramo dodatni pritisak, kao i problem u kompanijama."

Sam Demna je u to vreme radio za Margielu.

Obojica dizajniraju za specifičan tip ljudi.  

Iako je konzervativan, skoro pa monaški život Balenciage totalno drugačiji od Gvasalijinog koji je svoju jesenju kolekciju prikazao u pariskom gej klubu Le Dépot, oba dizajnera imaju veoma specifičan krug klijentele. 

"Naša moda nije masovna, komercijalna, već je isključivo za mali, zatvoren broj ljudi," izjavio je svojevremeno Demna.

Balenciagina moda je takođe doprla do malog broja ljudi. Njegovi klijenti su na samom startu bili neka vrsta elite, privilegovani ljudi koji su modu doživljavali van tadašnjih standarda, okvira.   

“Znatiželjnim ženama ovde nema mesta," rekao je jednom Balenciaga svom klijentu koji ga je zamolio da uvede prijateljicu koju je intrigiralo da vidi novu kolekciju francuske kuće.

Za klijente koji su mu bili verni, Balenciaga je bio vizionar, nesvakidašnji dizajner. Takav isti stav prema Demni ima Kanye West koji je nedavno tvitovao kako će da "ukrade" Demnu Balenciagi. 

Kada je španski dizajner zatvorio kuću 1968. godine, njegova najvernija klijentkinja, Mona von Bismarck je nekoliko dana provela u krevetu, smatrajući kao i Diane Vreeland da je ovim potezom zatvorena jedna era u modi.

Obojica su srušili sistem.

Vetements prikazuje dva puta godišnje svoje kolekcije, i to kombinujući mušku i žensku odeću, van godišnjeg kalendara. To je pre samo radio Helmut Lang čiji potez je smatran kao šokantan.

Kada je Balenciaga odlučio da kontrira svim pravilima, povukao je veliki broj kolega sa sobom! Tada, u julu 1957. godine, Balenciaga se povukao iz Chambrea Syndicale de la Haute Couture, zajedno sa Coco Chanel i Hubertom de Givenchyjem. Zatim je odbio da prikaže svoju kolekciju novinarima, mesec dana pošto je prikazao modele klijentima. 

Zapratite ELLE na Viberu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>> http: //www.viber.com/ellesrbija