Siniša i Željko prvo su bili unajmljivani da ostvaruju tuđe snove. Svoje projekte počeli su da razvijaju 2012. godine kada je Themes Kingdom i osnovan. U pitanju je osmočlana firma sa sedištem u Novom Sadu koja se bavi proizvodnjom i prodajom tema za WordPress i posluje za globalno tržište. Prvi posao koji su dobili, radili i uspešno završili bio je katalog pogrebne opreme.

Na WordPress platformi napravljeno je više od 23 odsto svih web sajtova na svetu. Taj broj povećava se iz dana u dan i novih korisnika je sve više. Brojni korisnici podrazumevaju i pojavu velike konkurencije, a pokrenuti i održati posao u Srbiji nije bio lak posao. „Dok se većina žalila na sve oko sebe, i to još čini, mi smo ćutali i nalazili razne načine da dovedemo nove i zadržimo stare korisnike iz celog sveta.

Trenutno imamo više od 72.000 korisnika, a zanimljivo je kako je manje od 0,1 odsto njih iz Srbije“, objašnjava jedan od osnivača Siniša Komlenić. „Znamo koliko je teško i skupo pokrenuti neki biznis, posebno deo oko samog identiteta nove kompanije. Mi smo tu da svim kompanijama kojima je na početku bitno da se fokusiraju samo na svoj proizvod ponudimo jednostavno i jeftino rešenje za online promociju njihovog proizvoda ili kompanije.“ Koliko su uspešni, između ostalog, svedoči i činjenica da E-bay koristi njihovu temu na svom kompanijskom blogu.

Dragan Bogdanović: teksas jakna Zara, majica, pantalone, sat i patike privatno vlasništvo

Sprawsm se, zapravo izgovara kao Superawesome. U pitanju je mala firma koja za svoj slogan ima rečenicu – Making websites not suck since 2007 i bavi se isključivo interfejs dizajnom i dizajnom korisničkog iskustva softverskih proizvoda. Sprawsm čine Novosađani, dizajneri i front-end koderi: Dragan, Stefan, Danijel i Marko. Njih četvorica sve uspevaju da postignu u četiri produktivna, naplativa radna sata na dan. Renovirali su Centroslavijin magacin u Novom naselju i pretvorili ga u svoju kancelariju. Posluju globalno i trenutno im je većina klijenata iz SAD-a.

Ove godine uslužili su rekordni broj mušterija iz Srbije: „Želim to da shvatim kao znak da se stvari i ovde pokreću i ljudi počinju da shvataju prisustvo na webu kao investiciju i sasvim legitiman kanal prodaje“, kaže Dragan Babić, osnivač firme. „Globalno gledano, potpuno je apsurdno kojom se brzinom dešavaju promene u našoj niši, koja je primarno web. Potrebno je konstantno prilagođavanje i učenje kako bismo ostali konkurentni. Takođe, treba ostati u toku sa raznim uređajima i njihovim osobenostima. Sa jedne strane, ovo je izuzetno naporno i često smo pod pritiskom, a sa druge, opravdava i održava našu vrednost na prilično visokom nivou u poređenju sa ostalim profesijama.“  

Vladimir Prelovac: košulja, pantalone i kaiš Hugo Boss, cipele i sat privatno vlasništvo

Osamnaest zaposlenih u kompaniji Devana Technologies posvećeno kreira pametne i efikasne tehnologije koje omogućavaju ljudima da manje vremena provode u digitalnom svetu, a da više budu u kontaktu sa drugim ljudima. Nakon neuobičajeno napornog i dugotrajnog procesa testiranja kandidata, koje traje čitavih mesec dana, novozaposleni se smeštaju u moderan prostor (u proseku svako od njih ima po 25 kvadratnih metara za sebe), a ova firma ima i sopstvenog kuvara. Osnivač i CEO kompanije, Vladimir Prelovac, programer je, sportski pilot i ronilac na dah. Avanturista. Zato nije ni čudo što internet vidi kao Divlji zapad, neosvojenu teritoriju koja je svima dostupna.

Izabran je za najboljeg brzorastućeg preduzetnika 2013. godine u Srbiji. Iako mu je to posao, svesno se trudi da smanji uticaj digitalnog sveta na svoj lični život. „Nemam ni smartphone, ni Facebook ni Twitter. To mi daje neophodno vreme da stignem sve ono što mi je u životu bitno, da se posvetim porodici, hobijima, knjigama, prijateljima i putovanjima.“ Kompanija sa sedištem u Beogradu i predstavništvom u Virdžiniji, SAD, takođe pokušava da pokrene i inspiriše mlade ljude da ostanu i rade u Srbiji. Zato su osnovali Udruženje građana Živojin Mišić koje ima za cilj edukaciju i razvijanje preduzetničkih osobina kod mladih i u koje svakog meseca ulažu 10 odsto profita kompanije. Među korisnicima Devanininh proizvoda su američki univerziteti Harvard i Stanford, kao i – NASA.

Branislava Gajić: bluza, suknja i cipele Zara

Ako ste ikada pokušali da nađete posao u Srbiji, ime Infostud dobro vam je poznato. Sve je počelo kada su Branislava Gajić-Stanojević, njen brat Branimir i njihov prijatelj Stefan Salom bili studenti i shvatili da takvi sajtovi u inostranstvu već uveliko postoje, a da je internet mreža u Srbiji prazna. Sajt su finansirali od džeparca i od novca koji je Branimir zarađivao na svom tadašnjem poslu.

Roditelji su ih u početku pitali kada će da nađu „pravi posao“. Danas, četrnaest godina kasnije, Insfostud je postao velika grupa sajtova iz oblasti zapošljavanja i HR-a, automobilizma, obrazovanja i turizma. „Naši korisnici jesu ljudi koji menjaju ili traže posao, poslodavci, oni koji kupuju ili prodaju auto, svi kojima su potrebne nove gume, maturanti koji biraju i upisuju fakultet, ljudi koji poštuju koncept životnog usavršavanja, oni koji se spremaju na letovanja i zimovanja“, kaže Branislava. Kompanija je dobitnik nebrojenih nagrada, a gospođa Gajić-Stanojević je od Udruženja poslovnih žena dobila nagradu Žena zmaj 2009. godine.

Od pre dva meseca ona je majka male Lane, pa je zaposleni zovu Zmajka. Iako je na porodiljskom osustvu, digitalni svet joj omogućava mnogo toga: „Finansijske izveštaje pratim preko mobilnog. Sastanke subotičkog i beogradskog tima držimo preko video konferencije umesto telefonom. iPad je uneo revoluciju u kućno opušteno korišćenje interneta”, kaže. Infostud zapošljava oko 100 ljudi i svi uživaju u masaži i wellnessu svakog meseca, a imaju mogućnost i da se rekreiraju u teretani ili bazenu.

Mirela nosi pantalone Simone Rocha, košulja Sportmax

O popularnosti portala Büro24/7 dovoljno govori informacija da im se od prošle godine čitanost povećala za 100 odsto. Svaki fashionista u regionu ima ih u svojim bookmarkovima. U pitanju je sajt koji dnevno izbacuje oko dvadesetak vesti iz sveta mode, lepote, savremene umetnosti, muzike, filma, kako u regiji tako i u ostatku sveta. Iako ovih portala danas ima širom planete, Hrvatska je bila prva zemlja koja je preuzela franšizu Miroslave Dume. Sedište Büro24/7 koncepta za centralnu i istočnu Evropu je u Zagrebu.

Reč je o pravoj ženskoj redakciji. Njih šest paze na rođendane i jedna na drugu i uz mnoge spoljne saradnike i kolumniste „proizvode“ sadržaj koji prati oko 160 hiljada ljudi iz celog regiona. „Naš portal postao je vodeća destinacija za sve one koji su željni kvalitetne tematike i novosti bez ‚žutila’ ili pak negativnih, crnih tema kojima trenutno obiluje izdavaštvo u Hrvatskoj, ali i u svetu.

Pokazalo se tačnim naše predviđanje da je baš takav sadržaj ono što u medijskoj ponudi nedostaje“, objašnjava vlasnica Büro24/7.hr, Mirela Forić Srna. Do kraja godine očekuju nas aplikacija i online shop, a Mirela je najavila da će Büro247 projekat biti pokrenut i u Srbiji.

Tekst: Branislava Kostić