Rad šminkera podrazumeva upotrebu četkica: za lice, za oči, obrve i usne, za precizne ili difuzne linije, blage prelaze i intenzivna senčenja, one dugih i rastresitih dlačica ili one kratkih i koso zasečenih. Ne postavlja se pitanje da li je potrebno koristiti ih toliko kada je u pitanju posao profesionalaca, ali šta se dešava kada se šminkamo sami.

Upotreba velikog broj četkica postala je zaštitni znak YouTube beauty gurua poput Kandee Johnson iz Head To Toe i Blair Fowler, čiji nedavni post pod naslovom Šminka za svaki dan obuhvata 23 koraka i 11 različitih četkica. Čak Kim Kardashian ima  video-klip u kom nas uči kako da postignemo raskošan izgled očiju, po kom je poznata i koji sa ljubavlju naziva The Kimmel, u 12 koraka i pomoću devet četkica. Približavanjem naprednih trikova, kojima su se nekada služili samo profesionalci, širokim narodnim masama ovakvi klipovi uveli su nas u novu eru komplikovanih tehnika šminkanja: zašto koristiti jednostavne trodelne palete (i one proste sunđeraste aplikatore u njima) kada možete imati čitav arsenal četkica?

Deo privlačnosti četkica leži u njihovoj mogućnosti da izbrišu svaku manu koju verujemo da imamo tako što „stvaraju“ nove crte lica umesto da samo istaknu ono što valja. „Verujem da je takav pristup doneo puno samopouzdanja ženama“, tvrdi Drew Barrymore, glumica koja ne krije svoju ljubav prema šminkanju i koja je tvorac velike linije kozmetike The Flower. „Znate tačno šta treba da uradite sa svojim licem i kako to da postignete.“

Krajnji rezultat pak često je sve samo ne zadovoljavajući: ako je aplikacija isuviše teška i precizna, šminka nanesena četkama može izgledati zastarelo, da ne pominjemo da nekada može biti čista suprotnost visokoj modi, u kojoj se već izvesno vreme favorizuje spontani look (pogledajte samo revije Alexandera Wanga i Stelle McCartney).

„Svež, jednostavan izgled se znatno bolje postiže prstima“, kaže Diane Kendal, šminkerka odgovorna za neverovatno prirodan sjaj na licima manekenki na prolećnoj reviji Proenza Schouler 2011. (u kojoj su se glavne zvezde bile supermodeli iz devedesetih Kirsty Hume i Georgina Grenville). Iza kulisa na reviji Rag & Bone Gucci Westman, umetnički direktor Revlona, koristi pridev „životni“ kad opisuje onaj poseban finiš karakterističan za Kate Moss, a koji postiže nepreciznim nanošenjem senke za oči, rumenila i ruža isključivo prstima.

Drew Barrymore je osmislila veći deo svoje linije na osnovu svog iskustva na polju kozmetike. Jedan njen deo su i senke Eye Chubbies, koje se nanose prstima. „Svi šminkeri sa kojima sam radila kao dete koristili su ruke. Razmrljali bi podlogu na paletu, sve pomešali, a zatim utapkali na lice. Rezultat je bio najlepši ten koji ste ikad imali u životu“, kaže Drew. „Osećam da više verujem sebi nego nekoj četkici.“

Za većinu profesionalaca privlačnost šminkanja prstima leži ne samo u tome što je krajnji efekat prirodniji od onog koji se postiže primenom perfekcionističkih obrazaca i sredstava već i u tome što je mackanje prstima zabavnije i taktilnije. „Sviđa mi se kada se pigmenti, kreme i puderi stope s kožom“, kaže Pat McGrath, multitalentovana kreativna direktorka firme Procter&Gamble. „Ne postoji ništa bolje od mešanja tečnog pudera sa hidrantom kremom na dlanu i nanošenja te mešavine prstima, kao što se nanosi krema, a zatim dodavanja još hidrantne kreme na jagodice. To daje posebnu živost koži.“

Kreativni direktor Shiseida Dick Page oslanja se na moć dodira kada je u pitanju određivanje količine proizvoda: „Svi preteruju s korektorom, pa zato stalno moram da radim ovo“, govori dok prelazi prstima preko jagodica demonstracije radi. „Kad dodirujete lice, prisetite se da ispod njega postoje kosti, da postoji tkivo, da je ono trodimenzionalno.“ Šminker se dodirom povezuje sa „platnom“ na kom radi i koristi ga kao vodič za nanošenje proizvoda.

Iako se pojedini obožavaoci makeupa kunu ili u jednu ili pak u drugu tehniku, većina primenjuje obe u zavisnosti od tehničkih zahteva teksture proizvoda sa kojima rade. „Opšte pravilo bi bilo da puderi zahtevaju četke, dok su kremaste teksture odlične za nanošenje prstima“, objašnjava Linda Cantello, šminker za Armani Beauty, i dodaje da toplota prstiju topi kreme, što će olakšati njihovo upijanje. „Volim da prstima nanosim korektor, tečni puder i slično, pošto osećam kako se od sopstvene toplote oni lakše razmazuju.“

Lucia Peroni, koja razvija boje za kozmetičku kuću Cle de Peau, miljenica Marca Zaninija (Rochas) i Vere Wang zbog pristupa koji je više minimalistički nego teatralan, radi skoro isključivo prstima: „Za usne uvek koristim palac ili uradim ovo“, kaže dok imitira utrljavanje pigmenta srednjim prstom. „I domali prst ima puno posla“, ističe i objašnjava da ga njegov položaj na šaci i veličina čine idealnim za mešanje senki i razmazivanje olovke za oči na gornjem kapku. Mali prst je rezervisan za područje ispod oka. Da bi se osigurala postojanost kremastih tekstura, Lucia Pieroni ne misli da je potreban puder. „Pokvarićete efekat ako nanesete puder“ (efekat o kom govori je određeni nivo nepretenciozne ležernosti). „Jedino mesto na koje bih nanela puder je između obrva ili celom dužinom nosa, tek da bi se izbegao sjaj na pogrešnom mestu.“

Pat McGrath smatra da je šminkanje prstima mnogo „opušteniji i moderniji“ pristup. Na prolećnoj reviji Miu Miu 2014, na primer, namerno je manekenkama neravnomerno utapkala kremaste pastelne senke na kapke. „Želeli smo da budu bleđe u sredini, nejednake boje. Nije nam bio cilj da stvorimo najsavršenije oko na svetu. Ono, razume se, savršeno izgleda na Instagramu, ali niko ne živi tamo.“

Upotreba prstiju i oslanjanje na sopstvene instinkte, za razliku od korišćenja četkica i praćenja dijagrama i video-uputstava, daje rezultat koji je „iskreniji“, kaže Path McGrath. „ Od žena se očekuje da usavrše toliko stvari u životu, a onda još treba da u ponoć sede za kompjuterom i vežbaju kako da našminkaju oči u 20 koraka? Niko ne bi trebalo da oseća toliki pritisak da u svemu bude do te mere vešt. Najseksepilnija šminka je ona koja se već malo pokvarila. Ništa nije više seksi od izražavanja sopstvene ličnosti.“ 

Priredila: Manda Javorina