Kozmetička industrija možda je jedna od najbrže rastućih u svetu, ali istovremeno i nedovoljno kontrolisana. U današnje vreme smatra se da su za zdravu i negovanu kožu zaslužni kozmetički proizvodi koje koristimo. Ali, da li su kreme, toneri, serumi i maske koje religiozno stavljamo na lice svakog jutra i večeri zaista sposobni da urade ono što im se pripisuje? Odgovor na ovo pitanje svakako je kompleksan. 

Kao prvo treba objasniti razliku između kozmetičkog proizvoda i leka. Za razliku od lekova, proizvodi za negu kože ne mogu uticati na njenu funkciju i sastav. Lek za koji se tvrdi da je antibakterijski, recimo krema, sadržaće aktivni sastojak koji je odobren i dokazano efikasan u uništavanju bakterija (poput antibiotika).

Međutim, kozmetička krema može sadržati samo malu dozu tog aktivnog sastojka, ali nedovoljnu da znatno utiče na površinu kože. Na ambalaži kozmetičke kreme stoji zapisano da ona smanjuje crvenilo ili iritaciju, ali ne i da leči akne. U određenom smislu, kozmetička industrija plasira svoje proizvode kao pomoć, ali nije u mogućnosti da garantuje dugoročne rezultate.

To ne znači da kozmetika nema svoje koristi i prednosti, već da moramo razumeti šta kupujemo i imati realna očekivanja o tome šta taj proizvod može da učini za našu kožu. Najbolji način da to razumete jeste da naučite kako da „dekodirate“ oznake otisnute na ambalaži.

Anti-aging, Age-defying i revitalizing

Da li ste ikada videli takvu tvrdnju na ambalaži odobrenog leka? Niste jer nauka, na žalost, još nije otkrila sastojak koji bi mogao preokrenuti ili usporiti proces starenja. Kozmetički proizvodi sa ovim tvrdnjama zapravo samo pospešuju hidrataciju kože, čime se smanjuje pojava finih linija, ali ne i bora, jer je samo propisanim lekovima legalno dozvoljeno da utiču na strukturu kože.

Za sve tipove kože

Ovo je vrlo uopštena tvrdnja i obećanje koje je teško ispuniti. Nega kože zaista je lična stvar, jer nije svaka koža ista. Bez obzira na tip, ni svaka suva koža nije ista. Neka je osetljiva, neka alergična na određene sastojke, pa pre svakog odabira proizvoda morate da budete sigurni da dobro poznajete svoju kožu. Nemojte slepo verovati etiketama.

Patentirana tehnologija

Proizvodi nastali patentiranom tehnologijom nisu nužno bolji od bilo kojih drugih dostupnih na tržištu. Ova etiketa označava da je proizvođač kupio patent kako bi svoj proizvod učinio jedinstvenim u poređenju sa mogućim konkurentima. Patent može biti  bilo šta što je novo - nova kombinacija sastojaka, novi proizvodni proces, ali to ne mora da čini proizvod efektnijim od konkurentskog sa istom funkcijom.

Instant rezultati

Vrlo pametna tvrdnja jer obećavanjem „brzih“ rezultata kozmetički brend potrošaču obećava kako će efekat videti odmah, ali ne i da će on potrajati. Odličan primer su plumping sjajevi za usne koji sadrže ekstrakte bibera ili sličnih sastojka koji iritiraju usne čineći ih natečenim. Nakon nekoliko minuta iritacija prestaje, a sa njom i efekat. Većina potrošača ipak želi trajni efekat, pogotovo kad je reč o nezi kože.

Klinički testirano

Dovoljno je da proizvod bude testiran u kompleksu zgrada klinike te da ga nazovemo „klinički testiranim“, ali to ne znači i da je testiran i odobren od dermatologa.

Umesto da verujete tvrdnjama na prednjoj strani ambalaže proizvoda, upoznajte se sa listom sastojaka. Prethodno se informišite o tome koji aktivni sastojci najviše odgovaraju vašoj koži (ne tipu, nego lično vašoj koži) i potražite taj sastojak na listi. Ako procenti sadržanih sastojaka nisu navedeni, pogledajte kojim redosledom se pojavljuju na listi - što je sastojak bliži početku liste, to ga više ima u proizvodu. Da bi saznali koji aktivni sastojci odgovaraju vašoj koži, edukujte se iz pouzdanih izvora ili se obratite dermatologu.

Tekst: Dunja Đokić