ELLE intervju: Zavirite u SOFI manufakturu ugođaja

Foto: Monika Pavlović

Draženka i Goran Šoć osnivači su SOFI kozmetike, niše prirodnih i kvalitetno formulisanih proizvoda koji su nam zaista potrebni za negu i higijenu. Posetili smo ih u njihovoj prvoj radnji u Beogradu, razgovarali o preduzetništvu, timskom radu i važnosti doživljaja i estetike, kao i funkcionalnosti kozmetike.

Ako pitate roditelje zašto su toliko voleli Jugoslaviju, neretki i ključni razlozi biće lokalne proizvodnje. Tada nije bilo važno da li će usled sprečavanja širenja globalne pandemije državne granice biti zatvorene, jer smo unutar istih imali sve što nam je bilo potrebno. Kada vredni, obrazovani i ambiciozni ljudi odluče da podignu nivo lokalne kozmetike, nastaje SOFI. Kako kažu, ideju nije inspirisao slučajno pronađen tajni recept za kremu u prašini na tavanu, ali jeste svest o vrednosti zanatstva. I pre nego što su otvorili radnju u Novom Sadu, kvalitetom su stigli do Japana, a mi ih volimo zato što nam osim kože svojom estetikom i profesionalnošću neguju sva čula.

Kako je nastala SOFI kozmetika?

Goran i ja smo zajedno još od vremena fakulteta, nakon završetka studija on je upisao postdiplomske, a ja sam se zaposlila. Kada je magistrirao, ja sam poželela promenu na poslovnom planu i zato smo odlučili da otvorimo zajedničku firmu.

SOFI je porodičan posao, kada ste shvatili da bi vaš privatni odnos mogao da funkcioniše dobro i kao poslovni, i da li ga vaša povezanost čini jačim jer vam se zamisli poklapaju, ili ipak postoje segmenti u kojima se ne slažete?

Uvek smo bili dobar tim, tako da nam je od početka bilo logično da probamo da radimo zajedno. Ipak, kada počinjete zajednički posao, uvek imate romantičnu predstavu o tome, a realnost je nešto drugo. Često se dešava da se problemi sa posla donesu kući i to je najveća mana. Kada dođemo kući, nismo završili sa poslom, uvek se tu provlači SOFI. Bilo bi lepo kada bi se privatno i poslovno vreme mogli razdvojiti, ali je to nažalost nemoguće. Generalno dobro funkcionišemo i u okviru firme bavimo se različitim segmentima. Goran je zadužen za proizvodnju, ja se bavim finansijama i prodajom. Dešava se da nam se ne poklope zamisli, ali uz konsultacije sa kolegama uglavnom nađemo kompromis. SOFI odavno nije dvočlani tim i nama je važno da su zaposleni uključeni u odluke o bitnim stvarima vezanim za brend.


Foto: Monika Pavlović

Šta je to što vas je podstaklo da stvorite nešto svoje, umesto da se prilagodite ponuđenim prilikama i okolnostima?

Kad radite za nekoga, uvek zavisite od drugih, na mnogo stvari ne možete da utičete, često niste u prilici da izgurate svoje ideje, a meni se to nije dopadalo. Goran pre SOFI nije imao drugog radnog iskustava, tek je magistrirao, ali bio je raspoložen da pokušamo da radimo zajedno, a kada su nam se još neke privatne stvari poklopile, izradili smo pečat.

Kakva je trenutna pozicija zanatskih brendova kod nas?

Zanatski brendovi trenutno su vidljiviji više nego ikad, tome su sigurno doprinele i društvene mreže jer više ne morate da imate veliki budžet za marketing da biste mogli da se reklamirate. Takođe, mediji su se otvorili za male brendove jer je i čitaocima zanimljivo da saznaju ko stoji iza nekog biznisa i koji su razvojni put prešli da bi bili tu gde jesu trenutno, a i sam proces zanatske izrade svakako je interesantniji nego industrijski. Dugo nismo ni imali zanatsku proizvodnju, sve je bilo industrija, posebno kozmetički brendovi, a to su bili veliki industrijski giganti koju su u okviru svoje proizvodnje imali kompletno zaokružene proizvodne procese. Zanatski brendovi su se pojavili relativno skoro, devedesetih, a to je realno kratak period i najčešće su porodični biznisi. Mi čekamo drugu generaciju koja će potvrditi da je kvalitet opstao i unaprediti ono što je prva generacija započela.

Foto: Monika Pavlović

Zašto je kvalitetna kozmetika od prirodnih sastojaka retka?

Za kozmetiku je najvažnije da je bezbedna i zato je neophodno da se recepture pažljivo izrađuju jer postoje i prirodne sirovine koje mogu biti alergene ili štetne u visokim koncentracijama, kao što postoje sintetičke koje su kvalitetne i bezbedne. Upravo zato insistiramo na dobro promišljenim formulacijama i dugo nam je trebalo da se upustimo u izradu krema. Godinama smo radili samo jednostavnije kozmetičke proizvode, dok nismo uspeli da proizvodnju i laboratoriju podignemo na viši nivo koji zadovoljava visoke standarde za izradu najfinijih kozmetičkih proizvoda. Lično i kao potrošači vodimo računa da naši izbori budu održivi te nam je logično i da naš biznis bude okrenut takvim rešenjima.

Kako birate sastojke, njihove kombinacije, kako testirate proizvode i u kom trenutku znate da je proizvod koji ste stvorili spreman za prodaju?

Uvek polazimo od stvarnih potreba kupaca, nije nam cilj da imamo previše proizvoda i ne vodimo se trendovima. U kozmetici je slično kao i u modi, uvek se traži nešto novo. Tržište traži neki novi čudotvorni sastojak i ono što je bilo hit prošle godine, više nije. Nas to ne zanima, nama je bitno da ponudimo kupcima dobro formulisane proizvode koji su im zaista potrebni za negu i higijenu. Nije nam cilj da razvijamo, na primer, deset verzija kreme za suvu kožu. Osim toga, da bismo došli do kvalitetnog i dobro izbalansiranog proizvoda, potrebno je vreme, formulacije za kreme razvijamo i po godinu dana. Osim standardnih procedura u razvoju nove formulacije, nama je važno da što više korisnika isproba proizvod pre nego što on i zvanično izađe na tržište.

Foto: Monika Pavlović

Koliko je pandemija uticala na vaš posao?

Deo SOFI asortimana nalazi se u DM drogerijama i tu nismo osetili pad prodaje, čak naprotiv, prodaja je imala rast, ali smo zato pad osetili u našim prodavnicama jer nije bilo turista koji su inače velikim delom naši kupci. Prodavnica u Novom Sadu ranije je uvek bila prepuna turista, njima je vrlo zanimljivo da mogu da kupe proizvod lokalnog brenda. SOFI je u Novom Sadu, pored par restorana, nezaobilazno mesto u gradu koje stranci posećuju. SOFI u Beogradu otvorili smo u junu, u trenutku kada nije bilo normalnih uslova da se posao razradi, uz sve početničke probleme imali smo i skraćivanje radnog vremena, ali verujemo da će sve biti u redu, samo je potrebno da prođe neko vreme kako bi stvari došle na svoje. Imali smo sreću da nismo imali problema sa nabavkom sirovina, ali zato smo skoro dva meseca bili bez staklene ambalaže koju uvozimo iz Italije jer je tamo bio zastoj iz svima poznatih razloga. To nam je napravilo dosta problema u proizvodnji. Bez obzira na sve, 2020. godina imala je svojih pozitivnih momenata, otvorili smo novu prodavnicu, završili smo formulacije za pet novih proizvoda i priveli kraju redizajn ambalaže. Nije bilo lako, ali su ipak krupne stvari završene, sada samo treba sačekati rezultate.

Vidimo da vam je estetika veoma važna, kako samih proizvoda, tako i prostora u kom ih prodajete. Koliko je bilo teško pronaći saradnike iz domena dizajna i arhitekture koji su razumeli vaš jezik, potrebe i cilj?

Da, vrlo nam je važna estetika jer pre nego što kupac proba proizvod, ambalaža je ta koja komunicira sa njim, ona je nekada i presudna da li će se odlučiti da ga kupi ili ne. Važno nam je da dizajn bude takav da je sastav proizvoda u prvom planu. Imali smo sreće da smo stigli do takvog rešenja jer smo u početku dosta lutali i nismo bili sigurni šta želimo. Naravno, bili smo vrlo neiskusni, vodili smo se time šta se nama dopada, što je pogrešno. Daleko od toga da ovaj dizajn ne predstavlja naš senzibilitet, ali svakako da smo tokom godina morali da napravimo neke kompromise jer ipak je reč o proizvodu široke potrošnje koji se nalazi na rafovima drogerijskih lanaca i potrebno je da u gomili sličnih skrene pažnju na sebe. Sa dizajnom enterijera mnogo je lakše jer imate malu nišu, određeni krug ljudi kojima se obraćate u svom prostoru, a iza pulta je neko ko zna o proizvodima i može da pomogne, tako da smo u tom polju bili slobodni da eksperimentišemo. Kada biramo saradnike, presudno nam je to da nam se dopada nečiji rad i onda saradnja teče lako. Doživljavamo ih kao deo SOFI tima na istom zadatku zato što zajedno gradimo to što SOFI jeste i što tek treba da bude. Ukoliko neko ne vidi širu sliku i fokusiran je samo na svoj deo posla, onda ta saradnja nema smisla.

Foto: Monika Pavlović

Kako izgleda budućnost SOFI kozmetike?

Ne volimo previše da planiramo, idemo korak po korak. Imamo planove, ali su uglavnom svi kratkoročni i najčešće vezani za nove proizvode. Vrlo nam je neobično to da je SOFI popularniji u Kini nego u Srbiji i ne znamo kako to da objasnimo. Postoji jedna anegdota vezana za to. Zvala nas je gospođa iz Novog Sada da se raspita za radno vreme i pitala nas o kakvoj se to kozmetici radi jer ona ima goste iz Kine koji žele da dođu da kupe proizvode. Kada su je pitali gde se prodavnica nalazi, rekla im je da nikada nije čula za nas, a oni su ostali začuđeni kako je moguće da neko iz Novog Sada nije čuo za SOFI. Interesantno je i da smo mi izvozili i u Japan pre nego što smo imali prodavnicu u Novom Sadu. U budućnosti bismo voleli da SOFI bude popularniji u Srbiji i da otvorimo još prodavnica jer zaista uživamo u tome. To je jedan veoma lep i kreativan proces jer naše prodavnice nisu klasične maloprodaje u kojima kupite šta vam treba, trudimo se da kupcima ponudimo taktilni i senzorni ugođaj. 

Koje savete biste dali mladima na prekretnici koji, kao i vi, žele da sebi stvore drugačiji put?

Nemamo neki opšti savet koji bismo mogli da damo drugima, nismo sigurni ni šta bismo savetovali sebi mlađima. Verovatno je sve to što se prođe dok se gradi brend moralo tako i da se desi. Ono što je sigurno, i to bi mogao da bude naš savet za one koji žele da sebi naprave drugačiji put, jeste da veruju u svoju ideju i daju sve od sebe jer to da li će njihov biznis zaživeti, zavisi isključivo od toga koliko su sebe uložili u njega, finansije jesu bitne, ali nikako i presudne.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by SOFI kozmetika (@sofi.kozmetika)

Intervju: Dunja Đokić


KOMENTARI
Inicijalizacija u toku...


Magazin