Fotografije nove kampanje brenda MSCHF postale su instant viralne ove nedelje na mrežama. Ikona Y2K mode, Paris Hilton, obučena od glave do pete u žuto, poput Uma Thurman u kultnoj sceni iz "Kill Billa", pozirala je u robusnim žutim rupičastim čizmama koje izgledaju kao da su ispale iz crtanog filma. Ovaj jedinstveni par cipela dobro je poznat modnim znalcima - to je verzija proslavljenog modela Big Red Boots, ovoga puta u saradnji s brendom Crocs.

Naravno, ovo nije prva dizajnerska saradnja koju je Crocs ostvario u posljednjih nekoliko godina, niti je prvi put da neki od njihovih modela vidimo na velikim svetskim zvijezdama. Crocsice su već nekoliko sezona popularne među "it" devojkama i influenserima, a personalizacija ovih praktičnih klompi s različitim ukrasima (Jibbitz) postala je veliki trend.

Hashtag #crocs na TikToku broji gotovo 10 milijardi pregleda, što jasno pokazuje da su Crocsice, koje su nekad nazivane "najomraženijom obućom svih vremena", uspele da osvoje i pripadnike generacije Z. Bez obzira volite li ih ili ne, moramo prihvatiti činjenicu da je njihov dizajn postao gotovo ikoničan oblik koji se uspešno uklapa u modne trendove iz sezone u sezonu. Ali kako se to uopšte dogodilo? I možemo li odrediti tačan trenutak kada su Crocsice ponovo postale hit?

Brodski počeci

Priča o Crocsicama počela je - na brodu. Početkom 2000-ih, trojica prijatelja iz SAD-a, Scott Seamans, Lyndon Hanson i George Boedbecker, otišli su na krstarenje Karibima. Tamo su otkrili obuću napravljenu od materijala zvanog Croslite, koji je zapravo vrsta čvrste pene. Uskoro su zajedno osmislili prve Crocsice i predstavili ih 2002. na međunarodnom sajmu nautike, reklamirajući ih kao "udobne, penaste cipele za plovidbu". Model je odmah doživeo velik uspeh, a do 2004. kompanja je sklopila ugovor s ekskluzivnim pravima na materijal i povećala proizvodnju.

U 50 najgorih izuma za 2010. godinu

Crocsice su bile dizajnirane da budu udobne i lake za održavanje, te su brzo osvojile mnoge radnike koji puno stoje na poslu ili moraju često čistiti obuću. Kao što je često slučaj s naglo popularnim stvarima, ove praktične klompe takođe su privukle mnogo "hejtera". Prozivali su ih "najružnijim cipelama u istoriji", a čak je 2007. pokrenut blog posvećen "eliminaciji Crocsica i onih koji misle da su njihovi izgovori za nošenje opravdani". Čak su završile i na popisu 50 najgorih izuma časopisa TIME za 2010. godinu.

Iako je Crocs Inc. očekivao da će postati "čudo od brenda s jednom cipelom" i dostići uspeh Nikea, to se nije dogodilo. U razdoblju između 2007. i 2009., vrednost deonica Crocsa pala je s 75 američkih dolara na samo 2,6 dolara, izveštavao je tada "Süddeutsche". No, poslednjih šest godina ovaj specifičan brend obuće doživljava vrstu renesanse, a vrednost njihovih deonica u januaru 2023. porasla je na 124,43 američkih dolara.

Saradnje sa modnim brendovima

Veliku ulogu u njihovom povratku odigrale su saradnje sa luksuznim modnim kućama. Možemo reći da je trenutak kada su Crocsice ponovo postale kul bila revija Christophera Kanea na londonskoj Nedelji mode 2016. godine, ali saradnja koja ih je lansirala među zvezde bila je ona sa brendom Balenciaga, koja je usledila sledeće godine. Na reviji u Parizu, predstavljene su Crocsice sa vrtoglavo visokim platformama, ukrašene šarenim bedževima, koje su odmah bile rasprodane.

Potom je usledila saradnja sa streetwear brendom Alife, ali prava kulturna ikona koja je podigla popularnost Crocsica na viši nivo bila je saradnja sa američkim reperom Post Maloneom. Tada su Crocsice prvi put završile na listi najprodavanijih artikala internet prodavnice StockX, specijalizovane za ulični stil, a uskoro su ih počeli nositi i svetski poznati izvođači kao što su Justin Bieber i Nicki Minaj.

Uloga pandemije

Mnogi se slažu da je pandemija takođe imala značajan uticaj na popularnost Crocsica. Nakon što su se završile restrikcije i lockdown, opuštena i casual oblačenje koje smo navikli da nosimo kod kuće postalo je prihvatljivije za nošenje u svim prilikama. Povećanom interesovanju za tzv. "kauč modu" svedoče i mnoge saradnje velikih brendova sa vodećim proizvođačima sportske odeće, ali i velika potražnja za natikačama, papučama i udobnim modelima poput Uggsica - ukratko, sve što nema pertle.

Y2K trendovi

Osim udobnosti, popularnost Crocsica takođe su podstakli i trendovi iz ranih 2000-ih, koji dominiraju već nekoliko godina i vratili su popularnost i drugim hit brendovima iz tog perioda, kao što je Juicy Couture. Možemo zaključiti da od Crocsica možemo naučiti zanimljivu lekciju. Ova nišna obuća, dizajnirana sa određenom svrhom - da bude praktična i udobna - zadržala je svoj identitet i nastavila da zadovoljava svoje kupce. Čak i ako lično smatrate da su "najružnije cipele ikada", morate priznati da su Crocsice ostale dosledne svom brendu i kupcima, i time su privukle i mnogo širu, neočekivanu publiku.