Vinski maraton u Istri, Zagrebački noćni cener, Škraping na Pašmanu... Gde god se okreneš, svi pričaju samo o trkama, teniskim patikama i prolaznom vremenu. A ako ne trče, onda su posvećeni ljubitelji joge i ne idu nigde bez svoje nove prostirke. Ili planinare. Ili voze bicikle. Treniram, dakle jesam!? Tako nekako. Aktivan život proširio se poput epidemije i sa svim svojim nuspojavama postao mnogo više od sporadične nužnosti dva meseca pred leto.

Kao logičan nastavak decenije pomame za organskom hranom, bezglutenskim dijetama i supernamirnicama, sport je danas stil života. Umesto na kafi, ljudi se druže na nasipu, a vikendom se špica menja za šume i planine. Ali, nove kolonije sportista nisu zaluđene samo top formom i rezultatima. Ako već radi zdravlja, lepote ili nekog trećeg razloga moraju da se znoje, onda to rade sa stilom. Davno je prošlo vreme kad se znojilo u starim majicama i širokim trenerkama. Uz funkcionalnost,  sportisti novog doba od svoje opreme  očekuju stil i karakter. 

Ipak, modno-sportska priča ne staje na rekreativcima željnima fiskulture. Sport je postao nezaobilazna  tema modnih urednika, a pojmovi kao athleisure, performans ili mikrofibre  odomaćili su se u svakodnevnom žargonu dizajnerskih krugova još 2014, kad su Lagerfeldove manekenke Chanel pistom prošetale u luksuznim couture teniskim patikama, a Alexander Wang izazvao histeriju svojom sportskom kolekcijom za H&M.  

Kad se na kraju godine podvukla crta, pokazalo se kako su upravo sportski komadi spasili godinu celom spektru igrača u modnoj industriji. Na krilima više nego impresivnih brojki, 2015. u igru su se ubacila i neka nova imena: Kanye West i Adidas krenuli su u kontroverznu Yeezy avanturu, Beyonce je najavila Ivy Park u saradnji s Topshopom, a novu sportsku liniju pokrenula je i Tory Burch. Malo-pomalo sport se iskristalizovao kao najopipljivija nova ideja na tržištu, podsetivši nas još jednom da moda živi - od trendova. O njihovom izostanku proteklih sezona mnogo se pisalo, ali retki su se usudili da priznaju kako su upravo trendovi presudni za uspeh industrije. Jedan od njih, izvršni direktor Gapa, Art Peck, na ovogodišnjoj konferenciji banke Goldman Sachs lakonski je izjavio: „Jednostavno nema neodoljivih trendova koji bi povećali promet.“

foto: Profimedia

I dok mnogi u njegovoj izjavi vide tek loš izgovor za još lošije poslovne rezultate, Peck je pogodio „u sredu“.  Kome zaista treba dvadeset pari pripijenih ili pocepanih farmerki? Prosečna fashionistkinja ionako ih u svom ormanu ima previše. Trendovi su evidentno jedini razlog zbog kog srećnice dubljeg džepa iz sezone u sezonu troše, troše i troše, radikalno menjajući sadržaj svog ormana samo zato što svaka sezona donosi neku novu poželjnu siluetu, boju ili dizajnersko ime. Kad se trendovi ne bi menjali, bilo bi mnogo teže pronaći razlog za peglanje (prezaduženih) kartica. 

Zato se modni svet i te kako obradovao Chanelovim couture tenis patikama. Iako su u kombinaciji sa tvidom izgledale pomalo nezgrapno, Lagerfeldov neočekivani interes za sportswear izazvao je lančanu reakciju kakva i priliči geniju njegovog kalibra.

Ove patike su u rekordnom roku postale omiljena dizajnerska igračka, a zaljubljenice u modu oduševljeno su tražile još. I to je bilo to. Sport je postao trend. Shvativši kako im konkurencija kuca na vrata, sportski brendovi su se trgli i počeli da se bore za poželjnost svojih komada, najčešće kroz saradnje s imenima koja dotad nismo gledali u tom izdanju. Puma je posao stoleća sklopila s Rihannom, Nike je upecao Ricarda Tiscija i Oliviera Rousteinga, a Adidas je svojoj zvezdanoj dizajnerskoj ekipi na čelu sa Stellom McCartney priključio najtraženijeg modnog vunderkinda Alexandera Wanga, koji je na nedavnoj Nedelji mode u Njujorku predstavio svoju prvu Adidas kolekciju.  Gotovo da poželiš da se baciš na treniranje samo da bi imao alibi za kupovinu svih tih fenomenalnih komada!

Ipak, za vrtoglavi rast prodaje dizajnerskog sportsweara najzaslužniji su oni koji se sportom uopšte ne bave. Sve te širom sveta rasprodane Yeezy tenis patike i Stella McCartney vetrovke za Adidas nisu kupljene za teretanu ili trčanje po nasipu.

Zato je pompa oko helanki i trenirki još zanimljivija i za sobom povlači logično pitanje: zašto je sportska odeća odjednom toliko poželjna, pa makar samo za šminku? Možda zato što su novi komadi na osnovu cene pozicionirani u kategoriji statusnih simbola poput Armanijevih farmerki, Burberry balon mantila ili Vuittonovog monograma. A možda zato što je danas ležerno odevanje prihvatljivije nego ikada, pa je sportska elegancija dobila novo potvrdu u kreacijama koje jednako dobro funkcionišu i na nasipu i u subotnjoj špici.

Retro model Stan Smith tenis patika odlično ide uz opuštene oversize haljine od kašmira, NikeLab prsluk s potpisom Johanne Schneider u kombinaciji sa farmerkama daje novi smisao slojevitom odevanju, dok šišmiš jakne Stelle McCartney za Adidas izgledaju fenomenalno u bilo kojoj (ne)formalnoj prilici... 

foto: Imaxtree

Sport je postao tema dana i u gornjim slojevima modnog društva te se nazire i u ateljeima tradicionalno nenaklonjenim funkcionalnosti i ležernosti. Prada, Versace, Max Mara, Galliano za Margielu, pa čak i novi Dior, samo su neka od velikih imena čije se septembarske kolekcije izbliza ili izdaleka oslanjaju na sport.

Inspirirana florom i faunom brazilskih prašuma Max Mara je zamislila kolaž tropskih motiva otisnutih na - sasvim neočekivano - luksuznim sportskim jaknama, helankama, šiltevima i trikoima koji su inače strogo poslovnu Max Mara ženu predstavili u novom izdanju. Sličan zaokret primetan je i kod Donatellae Versace, koja je svoje uvek glamurozne partijanerke spustila na zemlju u neobično sportskoj verziji, uz duge parke, vetrovke i luksuzne verzije trenerki.

Prada se sporta nije prihvatila tako očigledno, ali je osmislila kolekciju za ženu u pokretu ponudivši kratke pantalonice, kombinezone i praktične siluete, dok se kod Galliana sport provukao negde u kontekstu, kao motiv i usputna crtica. Ipak, za najveće sportsko iznenađenje pobrinula se Maria Grazia Chiuri u svojoj Dior premijeri istakavši mačevanje kao jednu od inspiracija kolekcije nadahnute feminizmom i novom ženskom snagom. 

Što sve to znači?

Kada je Sidney Toledano letos na čelo Diora postavio Chiuri, izjavio je kako je tražio nekog „ko razume potrebe moderne žene“. Sudeći prema njenoj upravo prikazanoj kolekciji, moderna žena živi prebrzo i nema vremena za elaboriranu garderobu. Zanemarimo li zvezde Instagrama i streetstyle galerija, sa Chiuri se očito slaže većina žena. Iako i dalje vole modu i uživaju u ritualima pred svojim ormanom, i te kako uživaju u novostečenoj slobodi da „zahtevne“ komade koji traže posebnu pažnju i uslove „trampe“ za njihove ležernije i funkcionalnije „inačice“ - naravno,  zapakovane u vrhunski dizajn. 

Tekst: Maja Karnik

Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>https://www.instagram.com/elleserbia/