Nekad su na modnoj sceni vladali isključivo dizajneri. Bilo je to doba Olimpa kada se, na primer, Tom Ford etablirao kao božanstvo trenda koje je hodalo svetom rame uz rame uz svoje kolege kao sto su Helmut Lang, Martin Margiela, Marc Jacobs…

Svi ti kreativci vedrili su i oblačili modnim nebom svake sezone dok su publika i kritičari u ekstazi posećivali revije napunjeni entuzijazmom i onom poletnom, mladalačkom energijom. Početak Jacobsovih revija čekao se po dva sata dok se prvi red ne bi napunio poput crvenog tepiha Holivuda.

Danas ekstaze nema. Bas kao što nema ni Helmuta Langa ili Martina Margiele. Veliki Marc Jacobs izgubio je svoju magičnu moć diktiranja trendova, a Tom Ford bacio se u filmsku industriju kao uspešni reditelj.

Azzedine Alaïa nas je ove godine zauvek napustio, Phoebe Philo otrčala je iz Célinea, Donna Karan poručila je svoje zbogom sopstvenoj modnoj kući baš kao i genijalna predvodnica belgijske avangarde Ann Demeulemeester, ugasio se i revolucionarni njujorški brand Hood by Air, Jean Paul Gaultier zatvorio je svoju mušku i žensku modu te se bavi isključivo haute coutureom.

Gde su danas briljatni Lanvinov čarobnjak Alber Elbaz i Calvin Klein genijalac Francisco Costa kog je smenio dolazak Rafa Simonsa? Zasto je Marni napustila osnivačica Consuelo Castiglioni? I lista se nastavlja. 

U zlatnoj eri mode niko nije mogao da dotakne Johna Galliana za Dior niti Marca Jacobsa za Louis Vuitton. Vladali su Parizom od jutra do sutra svojim basnoslovno skupim kolekcijama, elaboriranim luksuzom i couture elementima koji su odeću činili nenosivom, ali spektakularnom.

Revije su tih godina bile predstave kakvih se ne bi postideo ni veliki Baz Luhrmann, reditelj i ljubitelj opulentne scenografije poznat po filmovima Veliki Gatsby i Moulin Rogue. Sećam se 2007. i proslave 60 godina Diora u Versaillesu kada smo šampanjac pili iz čaša od najskuplje belgijske čokolade dok su na koktelu posle revije u veličanstvenom vrtu L’Orangerie paunovi bezbrižno šetali među nama gostima. Ko može da zaboravi besprekorne ručno rađene vagone iz kojih su modeli izlazili za reviju Louisa Vuittona u martu 2012?

Optimizam je skupa igračka u modi jer se izuzetno brzo razbije, a popravke nema. Moda je ciklična, ide iz jednog ekstrema u drugi, ali otkako se na sceni pojavio toliko puta spominjani Instagram, ista ta moda udara glavom o zid. 

Ko su najuticajniji ljudi mode danas?

Deca. Doslovno deca. Ili blogeri koji su se okrenuli Instagramu ili nova generacija top modela društvenih mreža. Samo sestre Hadid imaju preko 50 miliona fanova na Instagramu. S druge strane, ako se francuski Vogue proda u 200.000 primeraka barem dva puta godišnje, može da se smatra srećnim.

Za sve te moćne igrače sada je stvoren novi termin koji glasi: influenseri.

foto: Profimedia

Oni su ti koji utiču na to šta, kako i kada. Njihova fotografija iz Voguea obići će ceo svet jer ceo svet ih gleda. Taj njihov uticaj neprikosnoven je jer danas ni najpoznatije beauty kuće ne mogu da se bore sa prodajom kozmetike Kylie Jenner, Kylie Cosmetics koja ima više prijatelja na Instagramu nego nekoliko najvećih pariskih kuća zajedno. 

Ne radi se tu više o Instagramu jer influenseri su ga sasvim praktično iskoristili i pretvorili u svoje oružje. Nekada je Instagram bio platforma sama za sebe, a danas je on samo pomagalo, odskočna daska za one koji imaju milione fanova iza sebe. Instagram je po svom konceptu mrtav jer više ne služi samom sebi koliko je rob novca, ugovora i sponzorskih objava. 

Gde su u toj celoj priči dizajneri?

Čak ni deset najvećih imena ne može da se suprotstavi jednoj Hadid ili Jennerki. Uostalom, zašto bi finansijski direktor jedne modne kuće dozvolio reviju od dva miliona evra, a toliko su navodno koštale one Galliana, Jacobsa i McQueena, ako može da angažuje influensere da svojoj generaciji virtualno prodaju proizvode. Revije više nisu paltforma za prodaju parfema kako je to nekad bilo. Sada su to influenseri. Gde je onda relevantnost dizajnera? Šta im je odskočna daska ako pompezne revije to više nisu? To su pitanja na koja konkretnog odgovora nema jer industrija se menja iz dana u dan i u duhu dobre, stare grčke mitologije „jede svoju decu”. Opstaju samo najjači. Opstaju ta deca. I naravno, Karl Lagerfeld, ali i on je morao da sklopi dogovor sa đavolom i da bude toliko kul da je spalio svoju krštenicu. 

Tekst: Grgo Zečić

Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>https://www.instagram.com/elleserbia/