L’wren Scott ubila se 2014. Kompanija je bila u dugovima, londonska revija - otkazana. Mick Jagger bio je daleko. Njujorški mediji pisali su da je vezala kravatu oko vrata, a potom i crnu satensku maramu, i oduzela sebi život obesivši se o kvaku u svom domu na Manhattanu.

Da li je bila usamljena i depresivna, nezadovoljna titulom devojke poznate rok zvezde, jesu li je stigla sećanja iz detinjstva i saznanje kako je usvojena, da li je očajavala zbog približavanja 50. rođendana, ili je zaista prestala da se oseća živom kada je njena moda prestala da postoji?

Pa je odlučila da joj oda počast misteriozno-ubistvenom akrobacijom na vratima svoje luksuzne sobe. Bleda i crnokosa, visoka i mršava kao sablasna figura na modnim skicama, ležala je mrtva na podu, kao neka od njenih zgužvanih haljina posle holivudske žurke. 

Alexander McQueen uzeo je gomilu narkotika i pilula za spavanje, isekao vene nožem i satarom, a onda se obesio u ormanu koristeći svoj omiljeni braon kaiš. Majka mu je umrla nedelju dana pre toga. Njegov psihijatar rekao je da se osećao ispražnjeno i izolovano nakon svake revije. Moda mu je bila jedini deo života gde je bio ostvaren. Sve drugo bilo je nedovoljno. I umro je onako kakve su mu i kreacije bile: mračno i dramatično, ludački zastrašujuće i krvavo. 

John Galliano otpušten je iz Diora 2011, nakon što je pijan i drogiran snimljen kako veliča Hitlera i omalovažava Jevreje. Preživeo je. Trebalo je samo da se nađe neko dovoljno lud i hrabar da mu dâ drugu šansu. To je uradio Renzo Rosso, hrabri vlasnik i predsednik OTB (Only The Brave) grupacije, u čijem su vlasništvu Diesel, Marni, Viktor & Rolf, i Gallianovo novo utočište Maison Margiela. 

Viktor i Rolf prestali su sa produkcijom ready to wear odeće, ostajući samo na visokoj modi i parfemima. Jean Paul Gaultier uradio je isto. Od ove sezone, Donatella Versace odlučila je da svoju Atelier Versace kolekciju ne prikazuje na reviji, tokom Nedelje visoke mode u Parizu, nego su modeli  prikazani samo u vidu online kataloga.

Sličan pristup imao je i Riccardo Tisci za Givanchy, pre nego što će 2012. potpuno ukinuti couture, da bi mu se vratio 2015, prikazujući ga zajedno sa muškom kolekcijom. Nakon napuštanja Givenchyja, Tisci će verovatno zameniti Donatellu na čelu Versacea. Tako se nastavlja lanac promena u velikim kućama.

Katarska Mayhoola grupa, koja poseduje Valentino, Pal Zileri i Balmain, navodno je u pregovorima oko preuzimanja Lanvina koji pod Bouchrom Jarrar nije uspeo da dosegne finansijske uspehe Albera Elbaza. Nakon neslaganja sa većinskom vlasnicom Lanvina, Shaw-Lan Wang, Alber Elbaz napustio je kompaniju, a samo nekoliko meseci pre toga izjavio je kako se sada od dizajnera ne očekuje samo da dobro obavljaju svoj posao, onaj modni, dizajnerski i kuturijerski, nego će morati da postanu kreativni direktori, uključujući u svoje aktivnosti i one finansijske, menadžerske, dakle - direktorske poslove. Potom bi morali da postanu i marketinški stručnjaci koji bi te svoje kreacije učinili vizuelno dopadljivim pa čak i agresivnim. „Ekran mora da vrišti, baby!“, rekao je tada Elbaz. „Ali ja više volim da šapućem“, zaključio je. No ako se setimo njegovih kampanja za Lanvin, pa još i saradnje sa H&M-om videćemo kako je njegova vizija bila sve samo ne tiha. Možda se ovde nije radilo o tišini. Možda je on bio samo umoran. Raf Simons bio je iskreniji kad je o tome reč. Pošto je odlučio da ne obnovi svoj ugovor sa Diorom, priznao je kako je produkcija šest velikih kolekcija godišnje iscrpljujuća. Sezonski modni vrtlog ograničavao je njegove kreativne ideje.

Pa su se kolekcije pojavljivale nedovoljno obrađene i možda nejasne ili nedorečene. Posmatrajući Simonsov minimalistički pristup za Jil Sander, ali i njegov ulično-mladalački stil za sopstveni brend, dolazak u Calvin Klein čini se kao savršen pogodak. Prva capsule kolekcija Calvin Klein by Appointment objavljena je na zvaničnom Instagram profilu brenda. I nekako slučajno u to vreme pojavio se i prvi Simonsov intervju za američke medije. Njujork je sada njegov dom, tu će biti i sedište Raf Simons brenda, timovi su tu, nema više dugih putovanja i stresova. Njegov partner i njihov pas odomaćili su se, i sve je lepo i krasno. I onda pobedi Trump. Podižu se zidovi na granicama, prozivaju se  muslimani, a hrabre žene marširaju Amerikom. Zastrašujuće! Ali, umesto da sedi i plače, on je odlučio da se pobuni. Svakako to neće učiniti samo rečima, nego će svoj revolt prikazati radom. Ovakva apokaliptična situacija navela ga je na duboka sozercanja o modi i umetnosti, o eliti i otpadnicima.

Dugo je imao odnos ljubavi i mržnje prema modi. Smatrao ju je nižom formom kreativnog izraza, nižom od industrijskog dizajna i, svakako, nižom od arhitekture. A onda ga je neko ošamario, probudio i rekao kako mora da promeni stav. To što on radi sa odećom lepo je i inspirativno, i važno je mnogim ljudima. Ukoliko ne počne tako da gleda na stvari, nikada neće biti zadovoljan svojim poslom. Ta poruka ga je promenila i on je najzad shvatio sav značaj svog poziva i prihvatio ga kao pozitivan i plodonosan proces. I opet će biti šest kolekcija godišnje, ovoga puta bez haute couturea, ali sa muškim linijama. Ako se ponovo desi da ideje ne budu imale vremena da se razviju i zaključe, možda to bude Trumpova krivica. Videćemo. I predsednik Keringa, François-Henri Pinault, izrazio je svoju zabrinutost nekim Trumpovim odlukama, i naglasio koliko je sloboda različitosti bitna za njegovu kompaniju. „Različitost porekla, mišljenja i uverenja jeste deo našeg identiteta i našeg uspeha“, napisao je na Keringovom zvaničnom Twitter nalogu. Sa druge strane, suparnički predsednik i izvršni direktor suparničke grupacije LVMH, Bernard Arnault, uopšte nije zabrinut zbog Trumpove pobede. Ali, zabrinut je zbog Marca Jacobsa. Brend je u krizi. Prodaja opada u svim segmentima osim u kozmetici.

Novo lice kampanje za proleće 2017. jeste ćerka Courtney Love i Kurta Cobaina, Frances Bean Cobain. Kako će se ova zapanjujuća kombinacija Jacobsa i grungea, i iznenađujuća saradnja Katie Grand i potomaka poznatih roditelja odraziti na prodaju, saznaćemo za nekoliko meseci. Ali Jacobs ne izgleda kao neko ko bi se mnogo brinuo za finansijske probleme u kompaniji. Ili on tu svoju zabrinutost pokazuje na drugačiji način: egzotičnim letovanjima sa egzotičnim mladićima. Tako da i on i Simons i Prada, uprkos ekonomskim poteškoćama, uspevaju da opstanu u poslu. Jacobsova opuštenost i određena doza neodgovornosti, Simonsov geometrijski utilitarizam i Pradina intelektualna poigravanja sa muškim i ženskim arhetipovima naizgled su oslobođeni od emocija. Čist račun - duga suknja!  Ili kratka, sasvim je nevažno. Bitan je taj račun. 

Samo u poslednjih godinu dana svoje kreativne direktore promenili su: Christian Dior, Yves Saint Laurent, Valentino, Marni, Lanvin, Chloé, Jil Sander, Ermenegildo Zegna, Roberto Cavalli, Oscar de la Renta, Salvatore Ferragamo i Carven. Richemont grupa će u narednim mesecima zameniti nekoliko svojih izvršnih direktora. Alfred Dunhill, Jaeger-LeCoultre, Piaget i Vacheron Constantin dobiće novo rukovodstvo. Johann Ruper, predsednik grupacije, izjavio je da su kompaniji potrebni mlađi menadžeri koji bolje razumeju savremeno luksuzno tržište. Konfuzija se nastavlja početkom novog modnog meseca. Pa nakon Tiscijevog odlaska Givenchy neće imati reviju za jesen 2017. u zvaničnom programu Nedelje mode.

Dizajnerski tim završiće kolekciju i prikazaće je na privatnoj prezentaciji za kupce. Laura Kim i Fernando Garcia sastaviće revije za Oscara de la Rentu i Monse. Ali, New York Fashion Week ostaje bez nekoliko velikih imena: Rodarte i Hood By Air preći će u Pariz, Proenza Schouler to će uraditi sledeće sezone, a Vera Wang, Band Of Outsiders i DKNY održaće različite vrste prezentacija umesto uobičajenih modnih revija. Tommy Hilfiger, Rebecca Mincoff, Rachel Comey, Rachel Zoe i Tom Ford odlučili su se za Los Anđeles. U Milanu, starom i napuštenom trendu kombinovanja muških i ženskih revija, koji je ostao prisutan samo kod Armanija, u proteklim sezonama vratili su se mnogi dizajneri, uključujući i Pradu i Michelea za Gucci, a za sledeću jesen i Dolcea i Gabbanu. Prada koristi oprobani model glavnih muških kolekcija sa ženskim pretkolekcijama, ostavljajući glavne ženske kolekcije bez muških modela, i držeći se modnog kalendara. Vȇtements prikazuje svoje revije u okviru pariske Nedelje visoke mode, iako su kolekcije samo obične stilizacije svakodnevne garderobe i nemaju veze sa visokom modom. Upravo taj spoj buržujske ekskluzivnosti i posthipsterskog uličnog stila pokazuje koliko je Demna Gvasalia odličan kreativni direktor.

Takve pozicije idealne su za ljude poput njega. Stari kuturijeri i kreativni geniji polako (ili brzo) nestaju, umaraju se i povlače. Prepuštaju svoje pozicije mladim menadžerima i stilistima. Oni koji uspeju da prežive hiperprodukciju, hiperiskorišćavanje i hiperodbacivanje, nakon neke pauze vratiće se poslu u nekoj novoj kući (Slimane, Pilati, Facchinetti, Theyskens, Ford, pa i Simons) pokušavajući da nas uvere da je (stara) moda još živa. Podržavaće ih nekoliko nezavisnih i tvrdoglavih starih majstora poput Lagerfelda i Dolcea i Gabbane. Menadžeri će nastaviti da menadžerišu po novim tržištima, stilisti da stilizuju po novim generacijama, a Kardashianovi da kardashijanizuju po svemu. Moda će nastaviti da ih posmatra i iskorišćava, da im se divi i smeje. Zaplakaće nad samom sobom što ih je sve pustila na sebe. Zaplakaće kao prostitutka kakva zapravo i jeste. I nastaviće da živi kao dama. Kakva zapravo i jeste. 

Tekst: Veljko Gavrilović

Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>https://www.instagram.com/elleserbia/