Naslovna | Lifestyle | Zdravlje | Noćni i dnevni san - koji je zdraviji?

Noćni i dnevni san - koji je zdraviji?

foto: Profimedia

Jeste li vi od onih koji tokom dana ili vikenda pokušavaju da nadomeste neprospavane noći? Ako jeste, onda će vas interesovati nastavak ovog teksta.

Svi znamo da je nedostatak sna povezan sa mnoštvom problema. Čini se da svaki deo našeg bića oseća poseldica nespavanja, od mozga i srca do imunog sistema. Nema sumnje da je boravak od 7 do 9 sati u Zemlji snova dobar za nas. Ali, možda se pitate, da li je spavanje noću jednako dobro kao i spavanje preko dana?

Treba uzeti puno toga u obzir pre nego se da konačan sud o ovome. Jedan od faktora je okruženje, recimo. Može biti nezgodno naspavati se u vreme kad su svi ostali budni i bave se svojim dnevnim poslovima. Mora se računati i sa faktorima na hemijskom nivou, kao što je činjenica da se hormon sna, melatonin, luči samo u tami.

Odnos svetla i telesnog sata

Pri prelazu iz dnevne u noćnu smenu, prvi i možda najveći protivnik s kojim se suočavamo je obaj lični telesni časovnik. Naravno, na kraju se svako navikne da spava danju umesto noću, ali ne bez problema jer telesni sat mora da se prilagodi novom vremenu sna.

Telesni sat govori vašem mozgu da li je vreme za buđenje ili za spavanje. U suštini, on zavisi od svetlosti i tame - oseća da treba da budete svesni i oprezni kada ste izloženi svetlosti, čak i veštačkoj. Stručnjaci kažu da nije puno potrebno da bi se telesni sat zbunio. U stvari, nešto tako malo, kao svetlo sa vašeg pametnog telefona ili noćna lampa mogu da ga poremete. 

Pošto funkcioniše u zavisnosti od trenutne količine svetla, vaš telesni sat vas može sprečiti da od sna dobijte sve što donosi noćno spavanje. Važno je sprečiti dnevno svetlo da prodre u prostoriju u kojoj spavate da se vaš telesni sat ne bi poremetio. Naravno, tu još postoje i faktori kao što su dnevni zvuci okruženja i buka. Sve bi trebalo da ih minimalizujete.

Nemogućnost da se kvalitetno spava tokom dana može preći i u zdravstveni problem, zbog svih štetnih efekata manjka sna na telo i um. Pored svetla i okruženja, u jednačini postoji još jedan veoma važan faktor, a to je melatonin. 

S obzirom da se on luči samo u tami, odgovor koji nam naučnici daju je sledeći:

Koliko god se potrudili da u toku dana nadomestimo noćne neprospavane sate, za naše telo i organizam, značajniji su oni tokom noći.

Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>> https://www.instagram.com/ellesrbija/


KOMENTARI
Inicijalizacija u toku...

NAJČITANJE