Kada su čelnici francuskog Vogue magazina 2011. odlučili da objave editorijal sa desetogodišnjim modelom Thylane Loubry Blondeau, sigurno nisu ni slutili da će taj njihov potez pokrenuti cunami socioloških i pisiholoških istraživanja. Thylane je uslikana sa crvenim ružem, koketnom frizurom, u zlatnoj haljini i visokim potpeticama, raskalašno izvaljena među jastučićima u animal printu. Njene fotografije su ušle u modne anale, ali i planetarnu debatu o (hiper)seksualizaciji dece. Iako je editorijal zamišljen navodno kao parodija na modnu industriju i biranje sve mlađih modela, Vogueu nije oprošteno. 

Iste godine modna kuća Abercrombie & Fitch izbacila je na tržište bikini sa jastučićima pod nazivom „push-up trougao”, namenjen devojčicama od 8 godina i time stala u red sa ostalim diktatorima „neumesnog prikazivanja dece”.

Modna industrija je optužena i da forsira trend visokih potpetica u veličinama 28 i 30 (mala Suri Cruise bez štiklica od treće godine ne izlazi na ulicu); kozmetičke firme su okrivljene za to što je lak za nokte postao must have čak i u vrtiću, i što se kašnjenje u školu smatra opravdanim ako je razlog jednosatno stavljanje make upa; Daily mail je upozorio da su u Velikoj Britaniji sve popularnije organizovane proslave koje nude usluge šminkera, oblikovanje obrva, lažne tetovaže, manikire, pedikire, VIP makeovere i slično, a sve to za devojčice koje često imaju samo tri godine; Facebook je preplavljen slikama devojčica sa napućenim ustima i u izazovnim outfitima; neko je izračunao da su 1997. godine devojčice stare od 12 do 19 godina u SAD-u potrošile više od 8 milijardi dolara na proizvode za ulepšavanje... Stvar se, reko bi se, prilično otrgla kontroli i svetonazori traže krivca, ali upiru li prst u pravom smeru?

Majka trogodišnje Mimi koja se u planetarno popularnom rijalitiju Toddlers & Tiaras domogla krune osvojivši titulu Miss Nevada 2013, u jednoj epizodi izjavljuje: „Učiniću sve što je potrebno da uspe. Ako želi da se kvarcuje, kvarcovaće se, ako hoće periku, imaće je. Ne želim da mi dete bude striptizeta, mada znam da bi bila sjajna u tome“.

U čemu je problem sa ovom izjavom? U tome što je majka spremna da kvarcuje trogodišnjakinju, u tome što je žena već sad kod svog deteta prepoznala talenat za igranje oko šipke, ili u tome što je spremna da uradi ama baš sve da joj ćerka uspe u šoubiznisu?

Mimi je jedna od stotine devojčica koje producentima emisije (i svojim roditeljima) obezbeđuju profit time što natapirane, iskvarcovane, sa prst debelom šminkom u izazovnim kostimima poziraju, igraju, menjaju sexy poze i zavodničke izraze lica, koketno vrte glavama i prevrću okicama dok publika sastavljena od mama, strina i poslenika ove entertainment industrije pada u trans.

Pretvaranje devojčica u male sex bombe je postupan i zahtevan proces. Kako na takmičenju postoje tačke u kojima se od njih očekuje da zablistaju osmišljenom koreografijom i talentom, neki roditelji su otišli toliko daleko da se jedna kandidatkinja, uz blagoslov roditelja, publici predstavila obučena u prostitutku, druga je pušila lažnu cigaretu na pozornici, a treću je majka depilirala voskom pre nastupa. Roditelji pretendentkinja na beauty tron čak unajmljuju trenere i troše od 300 do 5.000 dolara po takmičenju, a mnogi ne zaziru ni od toga da svojoj maloletnoj deci stavljaju veštačke grudi i zadnjice, kako bi ostavile što jači utisak na žiri.

U jednoj od epizoda Toddlers & Tiaras, majka petogodišnje Avae, Erica, ohrabruje svoju ćerku da igra u kavezu, pošto je dete prethodno tražilo instrukcije od profesionalnih striptizeta za svoju tačku. „Mnogo smo iscrpljeni“, reći će Erica, „ali sve ovo je samo posao koji nam donosi dovoljno novca za najbolje stvari u životu. Potrošila sam desetine hiljade dolara na izbore za malu Miss ove godine, ako ne i više“.

Izbori za male lepotice su svakako unosan biznis (ne samo za roditelje) i baš taj momenat roditeljskog koristoljublja dovodi nas do pitanja – koliko je eksplicitno izlaganje dece tuđim pogledima opravdano, i koliko je moda kriva za izazivanje opšte histerije zbog najezde malih Lolita, koje su sasvim sigurno, potencijalne žrtve pedofila?

Godinu dana pre nego što će naša devojčica sa početka priče, Thylane, stati pred objektiv Vogueovih fotografa zaživeo je termin koji je kod nas preveden kao „Lolita sindrom”. Ne, on ne kategoriše određenu kategoriju pedofila, već – čitavo društvo. Autorka ove kovanice, M.G. Durham u svojoj studiji The Lolita Effect tako naziva seksualizaciju devojčica kojom smo preplavljeni kroz medije i popularnu kulturu. Inspiracija za termin joj je bio čuveni roman Vladimira Nabokova, napisan za vreme njegovog boravka u Sjedinjenim Američkim Državama 1955. godine, intrigantna i šokantna priča o četrdesetogodišnjem pedofilu Humbertu koji iskorićava dvanaestogodišnju devojčicu Dolores Haze, za koju se ispostavlja da je zapravo jako napredna i iskusna za svoje godine i da joj Humbert nije prvi ljubavnik. No, vratimo se M.G. Durham.

U svojoj studiji ona ukazuje na mitove o seksu koji se perpetuiraju kroz medije. Prvi mit kaže da je najvažniji aspekt ženstvenosti izgled, drugim rečima: seks je vezan, pre svega, uz imidž, a ne uz emocije. Drugi mit govori o savršenom telu i ističe kako mediji namerno u programima namenjenima tinejdžerima prikazuju devojke „savršenih" proporcija, po kojima bi idealna žena trebalo da ima struk konfekcijske veličine 32, a grudi 40 (što je u realnosti nemoguće). Treći mit sugeriše devojčicama: „vaša tela su seksualno privlačna odraslima, i to je u redu”. Upravo ova poslednja teza najviše zabrinjava. Ispada ne samo da su mediji i čitava industrija današnjeg konzumerističkog društva prihvatili decu kao legitiman seksualni objekat, brišući granicu između seksualne zrelosti i nezrelosti, već se toj istoj deci imputira da je takav trend sasvim u redu – da je poželjan čak!

Time su se, izgleda, vodile i šestogodišnjakinje koje su učestvovale u istraživanju objavljenom u časopisu LiveScience. Mogle su da biraju između sexy i lutke neutralnog izgleda. Skoro 68 odsto njih izjavilo je da sexy lutka izgleda baš onako kako bi one htele da izgledaju, a 72 posto je izjavilo da bi sexy lutka bila popularnija od one druge. Logično percipiranje seksualnosti za odraslu osobu, ali da li je i za decu koja još ne znaju sva slova?

Ko sa „osnovkama” zaigra kompjutersku igricu pod nazivom Miss Bimbo, u kojoj je krajnji cilj udaja za milijardera, a glavna metoda preterivanje u plastičnim operacijama i održavanje vitke linije raznim preparatima za dijetu shvatiće da deca izgleda brže shvataju ove relacije. Mene je osmogodišnja sestričina ubedljivo pobedila.

Kada sam bila u njenim godinama ceo svet je ludeo za čuvenim hitom Lambada, a outfit (top do ispod grudi i kratka suknjica) bili su apsolutni must have. Danima sam plakala roditeljima na ramenu sve dok nisam iskukala svoj ljubičasti komplet sa dve crne palmice i, sećam se, osećala sam se izvanredno u njemu. Ta sreća je trajala sve dok moji roditelji nisu zaključili da preterano uživam u svom razgolićenom pupku. Uprkos svoj drami i histeriji zbog takve odluke, moji „cenzori” su ostali nepokolebljivi.

Tako je moj Lambada komplet neslavno završio karijeru, a verujem da bi se isto dogodilo i da sam tog leta rešila da prošetam cipelice na štilke ili da stavim „push-up trougao”. Drugim rečima, modna i kozmetička industrija mogu da proizvode šta hoće i koliko god hoće, zna se ko drži novčanik i ko određuje šta je trend za njegovo dete. Čisto sumnjam da je Thylane sama došla kod Annae Wintour i tražila joj editorijal.

Najpoznatije Lolite

Brigitte Bardot

Brigitte je karijeru započela još sa 18 godina, a 60-ih je dobila nadimak „sex mače". Od tada se često spominje kao najveći sex simbol Evrope. U eseju Lolita Sindrom, nazvana je „lokomotivom ženske istorije”.

Brooke Shields

Sa nepunih 12 godina Brooke je u filmu Pretty Baby glumila dete prostitutku, a sa 14 godina se u filmu Blue Lagoon pojavila u toplesu. Osnivačica agencije Ford Models za mladu Brooke je izjavila kako je „ona dete profesionalac – izgleda i misli kao odrasla osoba".

Lori Maddox

Za Lori postoji jedan trač koji kaže da je nevinost izgubila sa samo 13 godina i to sa Davidom i Angie Bowie. Ova devojka je bila poznata kao groupie sedamdestih, naročito po vezi sa Jimmyjem Pageom iz Led Zeppelina, s kojim je bila kada je imala samo 14 godina. Priča se da ju je Jimmy zaključavao kako bi je sakrio od drugih zvezda, ali i da ju je uhodio mesecima pre nego što je našao.

Neda Arnerić

Bila je sve ono što Lolita treba da bude. Kao šesnaestogodišnjakinja se pojavila u filmu Višnja sa Tašmajdana i za njom su uzdisali svi tadašnji Jugosloveni.

France Gall

Reč je o francuskoj verziji Lolitae. Svoj prvi hit Ne sois pas si bête ostvarila je sa samo 16 godina. Sa punih 18 godina snimila je duet sa Sergeom Gainsbourgom, Les Sucettes. Ova pesma na prvi pogled predstavlja priču o nevinoj devojčici koja voli lizalice, ali zapravo je bila ispunjena insinuacijama na oralni seks.

Tekst: Jasmina Lazić