Milan Zejak spada u one dizajnere koji osvajaju simpatije modnih insajdera,  iz senke, bez velikog medijskog prisustva, puštajući da njihove kreacije pronađu put do svih ljudi koji cene i poštuju moderan dizajn. Onaj dizajn koji krasi autentičnost, dobar, precizan kroj i kvalitet izrade.  

Pre nego što sam se našla sa Milanom, koji se prvi put domaćoj modnoj sceni “poklonio” 2007. godine na Fashion Selectionu,  priznao mi je da ne voli da se fotografiše. Da je stidljiv.

Međutim, čim me je dočekao njegov veliki osmeh u  Gradstoru Design Hub,  gde se inače prodaju njegovi modeli, znala sam da je to samo maska i da ćemo kliknuti, kao i što jesmo.

Koji je ključni momenat u srednjoj školi kada si shvatio da više voliš da dizajniraš odeću od samog crtanja?

Nekako je došlo prirodno. Od malena sam crtao i verovao sam u to da ću biti strip crtač. Kasnije sam shvatio da zapravo želim da dizajniram.

Dolaziš iz talentovane porodice koja je sigurno velikim delom uticala na tvoj stil, profesionalno opredeljenje. U kome si nalazio uzore?

Iako roditelji i nisu bili posebno entuzijastični kada su shvatili da ću se baviti crtanjem i dizajniranjem, podrška nije izostala. Dugo sam verovao da su sestre bolji crtači od mene, ali sam ja, kao najmlađi, ipak imao luksuz da se time i bavim.

Koliko ti je bio težak početak? Sada kada se osvrneš na dane studija…

Imao sam jako dobru profesorku u školi koja je pomogla da sudar sa nepoznatom materijom prođe prilično lagano, posebno ako se uzme u obzir to da sam došao iz gimnazije, a ne neke stručne škole. Uz puno rada i truda, sve se može ostvariti.

Na kojoj kolekciji si najviše i najduže radio i zbog čega?

Na poslednjoj, jeans kolekciji. Iako je po obimu mala, sve odevne predmete modelovao sam ja. Bile su mi potrebne godine rada da se osmelim i upišem kurs za konstrukciju i modelovanje odeće jer je tokom školovanja modelovanje bilo najveći bauk: dizajneri i modelari su bili jasno podeljeni i nije postojala nikakva saradnja između nas, što je smešno s obzirom da smo bili u učionicama koje su jedna do druge. Pred kraj mog prethodnog angažmana osetio sam se spremnim da se posvetim kroju i na drugi način, da naučim kako da ga prebacim u treću dimenziju - do tada se moj dizajn svodio na crtež i izbor materijala. Na poslednjoj kolekciji radio sam oko pola godine; dugo sam razrađivao samu ideju, a onda razvijao kroj po kroj. Kad sam modeluješ, dizajnerski proces je potpuno drugačiji: imaš potpunu kontrolu i ne brineš da li će modelar pravilno pročitati skicu.

Da li lako nalaziš materijale?

U Srbiji se ništa od repromaterijala ne pronalazi lako, čak ni pozamanterija, ali i ovde, naravno, postoje izuzeci kada su proizvođači i uvoznici u pitanju. 

Da li ostvariš sve onako kao što zamisliš kada su materijali i detalji u pitanju?

Ne uvek. Prvo ideju prenesem na papir, pa onda tražim materijal koji sam zamislio - što je teži način.

Svi koji prate tvoj Facebook profil svedoci su činjenice da si pored mode, veliki zaljubljenik u muziku. Da li je muzika jedan od pokretača tvoje kreativnosti? Koliko iz nje crpiš inspiraciju za kreacije?

Za moj proces dizajniranja je specifičano to što mnogo crtam, škrabam i često se dešava da jedan isti odevni predmet crtam i menjam do iznemoglosti dok vremenom ne dobije finalni oblik. Ne umem najbolje da definišem šta me inspiriše...

Muzika me verovatno interesuje koliko i moda - čak sam se oprobao i kao DJ. Bilo je zanimljivo, ali za mene previše stresno! Nakon toga sam jednom mesečno birao muziku u malom klubu u komšiluku za šta sam se ozbiljno pripremao. Pratim dešavanja na stranoj muzičkoj sceni, volim da sam informisan kada su u pitanju nova izdanja ili izvođači, ali ne bih rekao da me muzika inspiriše kada je dizajn u pitanju.

Zbog čega toliko voliš Bjork?

Bjork mi je srednjoškolski crush. Do 13-14. godine sam bio pod muzičkim uticajem sestara, a onda samo počeo da razvijam sopstveni ukus. U tom periodu je naišla i Bjork, što je njima bilo čudno. Sećam se da sam je prvi put video na tv-u, ali kada sam je prvi put čuo u klubu, to je bilo to. 

Stalno čujemo kako bez intenzivnog rada nema uspeha, bez obzira na talenat.  Šta bi ti rekao da je najbitnije za uspeh jednog dizajnera? 

Verujem da mnogo rada donekle može da nadoknadi nedostatak talenta. Danas, igrom slučaja, povremeno imam uvid u radove nekih studenata i pokazalo se da koliko se neko trudi i zalaže, toliko se i razvija. Neko postojanje osećaja mora postojati, ali ne znači da neko s manje talenta ne može uspeti.

Šta za tebe znači „Imati stila“ i kojim ikonama stila se diviš? 

Kao dete sam bio opsednut ženskom lepotom, posebno lepoticama zlatnog doba Holivuda, kasnije jakim, buntovnim i neshvaćenim ženama kakva je Courtney Love, međitim kada dizajniram, na umu imam plave tanane žene, prozirnog tena, gotovo vilinskog izgleda - ili bar skandinavskog. Ne znam, koliko god da mi je lako da primetim ženu od stila, teško mi je da je definišem.

Nedavno si prikazao lookbook za svoju novu kolekciju. Kako izgleda proleće Milana Zejaka?

Ležernija nego bilo koja kolekcija do sad, voluminoznija, lagana i možda za malo mlađu ciljnu grupu.

fotografija - Ilija Milosavljević; model - Marijana Stracenski, Fox Fashion Agency; frizura - Miško Ninić; Unlimited hair & makeup design šminka - Goran Kukolj; nakit - Svetlana Vukov; obuća - Lidija Jovanović

Koje je tvoje iskustvo kao saradnika nekadašnjeg sajta Blog a Porter?

Do saradnje je došlo igrom slučaja, prijateljica mi je predložila da pišem i radim ilustracije za sajt. Pošto nisam posebno talentovan za pisanje, moj odeljak sam koristio za objavljivanje ilustracija koje sam radio na osnovu sopstvenog i dizajna kolega koji su izlagali na  Belgrade Fashion Weeku, kao i editorijala i bilo je jako zanimljivo. Taj sajt je pružao insajderski pogled na modu i žao mi je što ne postoji više.

Koliko pratiš domaću modnu scenu?  Da li bi nekog izdvojio?

Više pratim stranu jer mi je zanimljivija. Sa naše scene izdvojio bih Vladu Savića, njegov rad je pravo osveženje.

U čemu uživaš van mode i posla?

U crtanju, muzici, druženju sa prijateljima, kada nađem vremena, volim da kuvam, a često posećujem i roditelje u rodnom Kovinu.

Čime si trenutno zauzet i šta planiraš u narednom periodu?

Završavam ilustraciju koju sam radio za neko Instagram takmičenje. Radim i na seriji ilustracija koju je trebalo da prikažem tokom proleća, ali ću to, zbog nedostatka vremena, možda odložiti.

Šta bi poručio mladim i budućim dizajnerima?

Da budu uporni, da crtaju, da rade, da se usavršavaju i da budu informisani - neka prate sve što se dešava na stranoj i domaćoj sceni.

Razgovarala: Dženet Koko

Zapratite ELLE na Viberu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>http: //www.viber.com/ellesrbija

O novoj kolekciji i svemu što prati put jednog dizajnera i ilustratora naša Dženet Koko je razgovarala sa talentovanim Milanom Zejakom.