Ambiciozan fotograf Douglas Kirkland koji je tada (1962) bio relativno nepoznat, poslat je u Pariz od strane američkog magazina “Look,” da fotografiše francusku dizajnerku, tada 79-godišnjakinju, čije je modele nosila čuvena Jackie Kennedy u Beloj kući.

Produkt ovog poznansta rezultirao je u tri nedelje življenja i fotografisanja same ikone o kojoj je Kirkland znao jako malo. Ali, kako on objašnjava “Brzo sam učio...”

Nakon punih 53 godine, Douglas Kirkland je odlučio da ispriča svoju priču. Povodom izdanja nove knjige koja sadrži fotografije koje je tada napravio, famozne “Coco Chanel: Three Weeks/1962”, Douglas je nedavno dao kratak intervju magazinu Marie Claire u kom je opisao ko je zapravo bila Coco Chanel, i koliko je susret sa njom promenio njegov život i karijeru.

Posebna ljubav koju je osećao prema ‘Mademoiselle’ (kako ju je upravo tako zvao) i 21 dan njegovog života, koji je proveo živeći, dišući i fotografisajući je u njenom ateljeu u Parizu, Kirkland objašnjava “Tokom te tri nedelje, moj život se zauvek promenio.”

S obzirom da nije znao ni reč francuskog, Mademoiselle se postarala da se dobro zabavi, pre nego što mladog Kirklanda oslobodi muka.

“Na početku Coco je pričala sa mnom samo na francuskom i bio sam u užasnoj dilemi šta da radim, kako da se ponašam pošto nisam znao ni reč francuskog,” objasnjava on. “ Posle otprilike nedelju dana, kada sam koračao hodnicima, naleteo sam na nju, licem u lice. Rekla je ‘salut’ i pogledala me, ali, ja nisam zaista znao šta da kažem. Odmah potom, na perfektnom engleskom mi je rekla ‘I just said hello to you.’ Od tog trenutka nastavila je sa mnom da razgovara samo na engleskom.”

Ali, igra mačke i miša se nastavila za ovog mladog, samoproklamovanog ‘nesofisticiranog’ kanadskog fotografa. Pre nego što je dobio dozvolu da napravi bilo kakvu fotografiju same Chanel, morao je prvo da slika njene kolekcije, na manekenima i modelima.

“Nakon svega pojavila se ta otvorenost kada sam počeo nju da fotografišem” priznaje on.

Na pitanje da li je Mademoiselle bila ‘zatvorena’ osoba, odgovorio je potvrdno.

“Jeste, iako se meni otvorila na neki svoj neobičan način. Još uvek nisam 100% siguran šta je to bilo, do dana današnjeg... Dozvolila mi je da joj se još približim. Ponekad kažem samom sebi: da li sam joj ja bio kao dete koje nikada nije imala, ili kao sećanje na neku dalju ljubav iz njene prošlosti?”

I dalje se pitamo, kakav je zapravo bio odnos Coco Chanel i Douglasa Kirklanda, ali, to je totalno drugi nivo, čak i nama nedostižan.

“Imao sam nenormalnu sreću da joj se približim. U mom umu želeo sam da uradim ono što se naziva foto-novinarstvo. Da budem muva na zidu. Tih i da posmatram.”

Ono što je onda video, i samim tim, ono što mi sada vidimo je, autoritativna žena, koja je čitav svoj život izgradila svojim rukama. Tadašnje iskustvo je ono koje Kirkland najviše pamti i čuva.

“Posmatrajući je kako radi, kako kreira haljinu ili kaput - bilo je gotovo kao da sam video kako nastaje neka prelepa skulptura, izvajana njenim rukama. Koristila je svoje ruke; koristla ih je vešto. Imam i sliku na kojoj je možete videti kako radi rukama, a ruke joj deluju umorno. Ona mi je rekla: ‘moje ruke izgledaju upravo tako, zato što i jesu umorne. Videle su svašta. Ovako ja komuniciram.’ Te reči su bile veoma značajne za mene.”

Zahvalnost je uvek osetna u Kirklandovim rečima.

“Uzela me je pod svoje.” Kasnije kada se Douglas pridružio ekipi u magazinu Life, njegova karijera je krenula da ređa uspehe u zlatnom dobu Holivuda: Marilyn Monroe, Audrey Hepburn, Judy Garland, Elizabeth Taylor… 

“Većinu svog života proveo sam inspirisan Mademoiselle” dodaje on zamisljeno.

Tekst: Branislava Lazin