Čim kročite iz kola u polje jasmina, u malenom gradu Gras u Francuskoj, čini vam se da ste se nekim čudom našli u samoj bočici parfema. Na prostranom polju koje se pruža pred vama, pedesetak ljudi bere mirisne cvetove.

Ovo imanje pripada porodici Mul koja je već vekovima poznati uzgajivač cveća. Od 1987. godine Chanel ekskluzivno otkupljuje sve cvetove sa njihovih polja. Jasmin iz Grasa najskuplji je sastojak parfema Chanel N°5.

Od njega je Ernest Beaux davne 1921. godine napravio originalni miris po nalogu Gabielle Chanel, te se on koristi i dan-danas. Na samom imanju je mala fabrika u koju se cveće transportuje kako bi se iz njega ekstrakovao dragoceni miris.

Da bi sve proteklo kako treba, celu proceduru nadgleda Christopher Sheldrake, poznati parfimijer i direktor sektora za istraživanje i razvoj parfema Chanel:„Jasmin miriše drugačije u različito doba dana: uveče je taj miris vrlo snažan i senzualan, a popodne prilično blag. Najlepši je u rano jutro kada ima onu cvetnu, svežu notu, kao da u sebi sadrži određeni tračak voća, pa ga tada i ubiramo. Prednost što je fabrika na samom polju jeste u tome što odmah možemo da ekstrakujemo miris. Ako se cveće stavi u kese i transportuje, ono fermentira, upari se i promeni miris. Svake godine berba je u isto vreme, a postupak je identičan i zato imamo isti miris svih ovih godina.”

Koji je najdelikatniji momenat u procesu pravljenja parfema?

Prva veoma važna stvar jeste činjenica da cveće mora da se bere u pravom trenutku u toku dana, druga je to što je neophodno da se miris što pre ekstrakuje, a sam ekstrakt mora da se čuva vrlo pažljivo. Mi ga čuvamo u obliku mirisne smole koja se naziva concrete. Ona sadrži dosta voska iz cveća, koji pomaže konzervaciji mirisa. Kada želimo da koristimo materijal, concrete pretvaramo u absolute, pa njega onda stavljamo u svoje parfeme. Parfimijer potom u laboratoriji meša sastojke koje mora pažljivo da sjedini da bi u tom sastavu bili minimum tri godine. Neki sastojci vrlo su delikatni, poput citrusa (limun, pomorandža, mandarina) i lako se mogu oštetiti oksidacijom ili prevelikom količinom svetlosti. Moramo da nađemo način da zaštitimo miris.

Kada je Chanel N°5 u pitanju, formula je ostala nepromenjena već 93 godine. Parfem je uspeo da preživi sve modne trendove, generacijski jaz, različite ukuse, a vole ga žene svih životnih dobi. U čemu je po vašem mišljenju njegova tajna?

Da znamo u čemu je tajna, koristili bismo je kod svih svojih parfema (smeh). Moja interpretacija je sledeća: Gabrielle Chanel je svojim dizajnom želela da oslobodi žene u svakom smislu, to se prvo odnosilo na uklanjanje korseta, žipona i prevelikih šešira, a potom i na način ponašanja tj. stanje duha. Kada je stvarala svoj prvi miris, ona je parfimijeru Ernestu Beauxu rekla kako želi parfem koji miriše na ženu – nešto mekano, udobno, a opet skupo i nedokučivo, nešto što niko neće moći da kopira. I tako je stvoren miris koji je 100 odsto ženstven, nešto na šta su žene volele i vole da mirišu. N°5 ne sadrži sastojke koji su vremenom izašli iz mode tj. note duvana, začina, životinjske note ili mirise kože. N°5 je od samog početka imao veoma mudar odabir sastojaka. Tokom svih ovih godina u svetu parfimijera, etički i pravno, mnoge stvari su se promenile. Brojne kompanije morale su da promene način na koji su pravile neke parfeme, na primer zabranjena je upotreba pojedinih sastojaka životinjskog porekla, neki mošusi su nestali, određene biljke u nekim zemljama su izumrle... Chanel je, mislim, jedina kuća koja je od samog početka imala svog parfimijera koji je vodio računa o kvalitetu mirisa. Na taj način uspeli smo da očuvamo kvalitet svih sastojaka i same kompozicije. U Chanelu ne prodajemo formulu, već parfem, a cilj parfimijera jeste da očuva istu emociju, a to smo mi oduvek i radili. Na kraju, mnogo faktora utiče na to da je Chanel N°5 i dan-danas fantastičan parfem.

Ako biste mogli da zamislite ženu koja nosi Chanel N°5, kako biste je opisali?

Sa jedne stane, imamo originalan miris Extrait de Parfum, a sa druge, Eau Première. Original je vrlo elegantan, namenjen je zrelijoj ženi, vrlo ženstvenoj, ali u isto vreme veoma seksi. To je za jednu raskošnu ženu. Vrlo je senzualan, puderast je i mošusan. U novom milenijumu rekonstruisali smo originalnu formulu i napravili Eau Première. Koristili smo moderne tehnologije i dobili savremen miris, ali upotrebljavajući stare sastojke dobro poznatog parfema. On je namenjen mlađoj ženi, poput vas, lagan je, transparentan, svež, veoma ženstven, ali ipak devojački. Eau Première je Chanel N°5 za novi milenijum.

Rekli ste kako vaša inspiracija dolazi odasvud, šta u vezi s tim ćete pamtiti?

Kada sam bio mlađi, iznajmio sam stan. Bio je prazan, renoviran i vrlo čist. U kupatilu se nalazio ugradni drveni komad nameštaja sa tri fioke, takođe prazan. Kada sam otvorio jednu, mirisala je na šminku. Bio sam toliko fasciniran tim mirisom da je nikada nisam koristio. Pokušao sam kasnije da rekonstruišem njen miris… Pomešao sam kedar, benzoin i geranijum i tako je nastao akord koji sam nazvao „kozmetička fioka”. Koristio sam ga  u mnogim mirisima koje sam kasnije dizajnirao. To je podsetnik kako tri različita sastojka mogu da naprave čitavu atmosferu.

Koji mirisi svakodnevnog života vam se dopadaju?

Postoje mirisi svakodnevnog života koji vas diraju u dušu: miris kafe, tostiranog hleba, pekare… Svako od nas ima neka svoja mirisna iskustva i sećanja. Vrlo sam nostalgičan kad je reč o mirisu engleskih vrtova u zoru, mirisu vlage, jutarnje rose, sveže pokošene trave. Sećam se plaža u Indiji u podne i mirisa ambargrisa kitova koji more izbacuje na obalu. U životu mirise vezujemo za sećanja. Čak i svaka zemlja ima svoj miris, ponekada možete da ga osetite čim izađete iz aviona. Miris Bombaja, na primer, vrlo je gust, u vazduhu se oseća vonj začina i ljudi. Kada sam ranije dolazio u Pariz, on je takođe imao svoj specifičan miris – na kafu i Gauloises cigare.

Koji parfem vi koristite?

To je nešto što sam kreirao za sebe... Najbliže tome iz Chanel kolekcije je Coromandel.

Kojom idejom se vodite kada pravite parfem?

Naš posao je da stvorimo san i želju. Da kreiramo parfem za koji žene, kada ga pomirišu, treba da kažu – to je taj. Pravimo nešto što je seksi, poželjno, koristimo sve svoje iskustvo da pronađemo tu nedokučivu, magičnu kombinaciju.

Tekst: Branislava Kostić