Da li su vam imena Marsala, Rose Quartz, Serenity i Sand Dollar poznata? Ne? Možda će vam pomoći ako vam kažem da ih vidite svuda (zaista mislim „svuda“), samo do sada niste znali njihova imena. Austrijski filozof Ludwig Wittgenstein smatrao je da su granice našeg jezika granice našeg sveta i u tom pogledu moglo bi se zaključiti da živimo u svetu od dvadesetak boja, jer da – reč je o bojama, i ne – naš jezik nema adekvatne ekvivalente. 

Sa tom problematikom se Lawrence Herbert, osnivač Pantone korporacije za standardizaciju boja, susreo ranih 60-ih godina i ozbiljno zamislio nad problemom kako stvoriti univerzalni jezik boja. Svaka kompanija drugačije definiše nijanse i ako tražite da nešto bude „krem“, „bež“ ili  „bela kafa“ ne možete sa sigurnošću znati šta ćete zapravo i dobiti, to jest koliko se vaša definicija određene boje poklapa sa tuđom. Iako po struci inženjer, Herbert je i vizionarskog uma i uviđao je mnogo širu sliku od tadašnje postojeće te je njegovo rešenje bilo da se definiše unificirani, globalni sistem u kom će svaku nijansu pratiti ID broj i odgovarajuće ime.

Na taj način, ukoliko neko iz Njujorka želi da mu nešto bude odštampano u Tokiju, samo otvori knjigu i kaže: „Želim Pantone 123.“ Konkretno ta boja (radi se o maslačak žutoj), ali i bilo koja druga, izgledaju potpuno isto svuda u svetu. Tako je malo-pomalo, nijansu po nijansu, građen prvi univerzalni sistem boja kojih je u početku bilo samo deset. Od tog trenutka deli nas pedeset godina i trideset i dve hiljade unikatnih nijansi, među kojima ima mnogo više od pedeset nijansi sive, verujte. Tačan broj je trista pedeset, zapravo.

Suočeni sa ovom cifrom verovatno se pitate ima li uopšte preostalih boja, a da ih Pantone nije registrovao, istražio i imenovao. Ima. I to barem još toliko. Pantone potraga za novim bojama i nijansama je neprestana, a institut neretko radi i boje po narudžbini. Tako, čak neki klijenti ili poznate ličnosti imaju personalizovanu boju, kao na primer Jay-Z koji je u  saradnji sa Institutom stvorio svoju Jay-Z Blue.

Možda zvuči neobično, ali ljudi iz Pantonea vrlo verovatno bi odgovorili da ništa nije neobično i da je upravo to ono što ih izdvaja i vodi napred u nova istraživanja. Kako njih, tako inspiriše i ostale.

Jedan brazilski dizajner nezavisno od instituta 2012. godine upario je boje ljudske kože sa Pantoneovim nijansama, i kategorisao ih prema toj skali pa se tako zna da je, recimo, koža brazilske umetnice Angelicae Dass jednaka nijansi 7522 C.  Zasluga za prvu boju u istoriji, brendiranu po liku takođe pripada Pantoneu.

Reč je o nijansi žute, tzv. Minion Yellow koja je svoj naziv dobila po minjonima iz animiranog filma Despicable me, za koje je ova boja specijalno i napravljena. Ova nijansa žute opisana je kao boja koja podiže svest dok istovremeno povećava inteligenciju, originalnost i snalažljivost uma, što je sve što mali minjoni jesu. To je takođe i boja radosti, optimizma i nade, pa nije ni iznenađujuće što su ovi popularni likovi uvek tako veseli.  

Upravo ovaj opis, dat kao validno objašnjenje zašto je odabrana ova nijansa, svedoči o stavu korporacije da uloga boja u dizajnu nije najbitniji faktor, već njihova uloga u društvu i sama psihologija istih. Skoro 80 odsto ljudskog iskustva dobijeno je čulom vida, i boja zauzima izuzetno istaknutu poziciju u procesu primanja i slanja informacija i oduvek je bila sastavni deo načina na koji različite kulture izražavaju svoje stavove i osećanja u skladu sa nekim događajem.

Naše lične palete, ono što volimo da nosimo inače, ili samo u određenom trenutku, dosta kazuju o tome kako se osećamo, a na isti način i trenutni pravci u dizajnu otkrivaju makroraspoloženje u društvu. To svojstvo boje ju je i učinilo tako moćnim sredstvom, a Pantone se nametnuo kao njen zastupnik u savremenom svetu. 

Sa velikim uticajem na sve oblasti od dizajna i mode, preko filma i umetnosti pa do svakodnevice, Pantone, tražeći način da oslika zeitgeist već više od decenije objavljuje svoje boje godine. Svakog decembra Pantone objavljuje svoj izbor za predstojeću godinu kao i razloge zbog kojih će ona biti predstavljena određenom bojom. Bez izuzetka, odabrane nijanse su najdirektniji odraz onoga što se u društvu događa, šta mu je potrebno ili čemu bi trebalo da teži.

Tako je za 2006. godinu, u svetlu dubokih ekonomskih kriza koje su počele da potresaju SAD a samim tim i svet, odabrana boja pod imenom Send Dollar. Pored naziva koji jasno implicira „stabilnost“, koja je kao pesak, i sama nijansa, potpuno neutralna, oslikava zabrinutost zbog ovakvog ekonomskog stanja.

Kao logičan nastavak, posle kulminacije pomenute krize 2008. godine, Mimosa žuta je predstavnica 2009.  jer „u vremenu ekonomske nesigurnosti i političkih promena, optimizam je vrhovno načelo, a nijedna druga boja ne dočarava nadu i ohrabrenje bolje od žute.“

Nakon Turquoise koja je 2010. trebalo da predstavi tropsko utočište i ponudi beg od svakodnevnih životnih i svetskih problema, 2011. i njena rozikasta Honeysuckle imala je potpuno suprotan zadatak, da ulije dovoljno samopouzdanja, podigne motivaciju, probudi duh i natera nas da se suočimo sa svim izazovima od kojih smo pobegli prošle godine ušuškani u tirkiznu. 2014-a bila je godina inovacija, a pozivnicu za oslobođenje od poznatog, za širenje svesti, kreativnost i originalnost, svetu je uručila Radiant Orchid koja je zamišljena da privuče pažnju, zainteresuje oko, i da početnu varnicu imaginaciji. Najspecifičnije do sada su Rose Quartz & Serenity odabrane za godinu u kojoj smo trenutno, i to je prvi put da je Pantone odabrao dve boje umesto jedne.

U skladu sa društvenim pokretima koji se tiču rodne fluidnosti, rodna zamagljenost je uticala na trendove u pogledu boja u svim oblastima dizajna pa tako i Pantone kombinacija za 2016. razbija stereotipe promovišući rodnu ravnopravnost, ali i osporava tradicionalnu percepciju udruživanja boja. 

Ukoliko niste sigurni koja paleta je ona koja će oplemeniti vaš život, za početak vodite se jednostavnim pravilom poznatog Calvina Kleina koji je držao Pantone uzorak u kuhinji kao primer za sve one koji mu kuvaju kafu, a da ih uputi kako ona treba da izgleda.

Odatle pređite na odluku da budete srećni kao Mimosa žuta, smireni kao Aqua Sky ili hrabri i strastveni kao Chili Pepper, pustite da boja upliva u vaš život, a ona će svoje mesto pronaći svuda. Rečima Herberta Lawrencea: Bog je stvorio svet za sedam dana, a osmog je pozvao Pantone da ga oboji.

Zapratite ELLE na Viberu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>http: //www.viber.com/ellesrbija