Kažu da su za njih boje život, svetlost i čista emocija. Igra njima je za njih poseban eksperiment, a svaki deo tog procesa imenuju kao dragocen. Christoph Brach i Daniera ter Haar osnivači su poznatog dizajnerskog studija iz Holandije, koji je u Parizu nedavno predstavio svoju kolaboraciju sa brendom Ikea. Kolekcija TESAMMANS već na prvi pogled odiše njihovom estetikom, dok svaki njen komad predstavlja pravo malo umetničko delo. U specijalnom intervjuu za magazin Elle, govorili su o tome kako je izgledao ceo proces stvaranja, koliko su boje zaista bitne, ali i koju su viziju utkali u projekat koji su predstavili.

Kako gledate na kolaboraciju sa brendom IKEA i koliko je ona bitna za vašu ideologiju i koncept?

Kada smo dobili upit od Ikee za saradnju, nismo bili svesni šta se zaista dešava. Raw Color je interdisciplinarni studio koji se bavi izradom fotografija, brendinga, konstalacija i dizajnom, što je važno napomenuti jer mi nismo klasični produkt dizajneri već stvaramo celokupni koncept. Naš fokus je na vizuelnom zbog čega su nam boje na prvom mestu, a tek nakon toga dolaze oblici. Svaki predmet koji napravimo zapravo je jedna priča u boji. Stvar je u kontrastu, svetlu, njihovoj dubini, ali i svemu onome što boje predstavljaju. Zato je ovaj projekat za nas baš važan jer kroz kolekciju TESAMMANS prenosimo samu srž našeg studija. Naravno, bilo nam je mnogo uzbudljivo da sarađujemo sa svim tim sjajnim ljudima, timovima i priključimo se Ikea globalnoj zajednici, što je za jedan mali studio iz Ajndhovenu u Holandiji stvarno velika stvar.

PH197397.jpg
Modified by DALIM SOFTWARE 

Ne mogu a da ne pitam kako je vaša igra i priča sa bojama uopšte počela? U kom trenutku ste odlučili da se fokusirate na njih i preuzmete ih kao svoj zaštitni znak?

Za to se moramo vratiti sedamnaest godina unazad gde cela priča sa našim dizajn studiom počinje. Radili smo veliku studiju koja se temeljila na dubljem tumačenju boja povrća - bundeve, cvekle, šargarepe... Mešali smo ih, kombinovali i gledali sve procese kroz koje su boje prolazile. Taj projekat nazvali smo Raw Color i sa njim otišli u Milano gde smo ga i predstavili. Nakon toga počeli smo da dobijamo mejlove i objave gde su nas imenovali kao Raw Color misleći da se naš studio tako i zove. Međutim, nakon dugog traženja idealnog imena i pravca, shvatili smo da nam je naziv bio pred očima, te smo ga prećutno i simpatično prisvojili.

Boje su deo ne samo vašeg profesionalnog, već i poslovnog života. Šta sve one znače za vas?

To je možda najverodostojnije dočarati pričom o našem domu koji jako podseća na ovo mesto gde se sada nalazimo. Taj prostor je deo stare fabrike gde smo uspeli da lociramo naš studio, a iznad njega i naš porodični prostor u kom živimo. I sve što se u njemu nalazi za nas je neka vrsta projekta jer smo baš svaki komad radili u saradnji sa mnogim našim prijateljima koji su dizajneri. Tako nam je jedan prijatelj radio kuhinju, drugi ormane, dečije krevete i tako dalje. A najnoviji projekat koji smo skoro završili bio je dugačak ormarić koji je specijalno za nas dizajnirao prijatelj iz Barselone. Što se tiče boja, u našem domu ima dosta elemenata od jasenovog drveta, zidovi su u bojama, a i detalji su jarkih boja - crteži naše dece, umetnička dela koja volimo, kao i neki naši radovi koji su nam posebno dragi. Verujemo da kombinatorika svega navedenog čini jedan dom. 

PH197428.jpg
Modified by DALIM SOFTWARE 

Ne verujem da jedna fotografija na kojoj vidiš idealan enterijer to i jeste jer dom se ne može preslikati, dom se stvara. U njemu je vaša duša. Iako smo svesni da boje nisu za svakoga, za nas su važan deo svakodnevice i naših identiteta.

Gledala sam i vaš podcast koji takođe prati vašu viziju. Šta je bilo vaša inspiracija za TESAMMANS kolekciju i kako ste birali komade koji će biti u njoj?

Naravno da smo imali gomilu koncepata, ali nastajali su na potpuno organski način. Počeli smo sa velikim komadima, pa je tako bar vrlo lagano nastao. Takođe kolica. Zatim abažur. Rekli bismo da smo krenuli sa nekim ključnim objektima. Recimo, radili smo i na jednom primeru stolice, ali nam se na kraju to nije dopalo. U svakom procesu neke stvari ostaju, neke otpadnu. Ali ono što nam je bilo veoma korisno jeste i brifing od Ikea tima koji je imao vrlo jasne i konkretne predloge, ideje i sugestije. Kada pogledate kolekciju, jasno vam je da smo se fokusirali na interakciju boja sa fokusom na životnu sredinu, interakciju sa korisnicima, ali i proizvodom. Naravno da je tome prethodilo mnogo sastanaka i pitanja. Da li je komad dovoljno lep? Održiv? Ima li dobru funkciju i cenu? Koje su to dimenzije koje su u redu za isporuku? Ali ni u jednom trenutku nismo osećali da nešto nije moguće, što je zapravo i najlepši deo celog procesa. Sve ovo uradili smo timski, zato smo danas ponosni na sve proizvode koje predstavljamo.

Koji je vaš omiljeni komad iz kolekcije?

Uh, teško pitanje. To je kao da birate svoje najdraže dete. Ali imamo nekoliko omiljenih komada i veoma smo zadovoljni kako su ispali. Na primer, keramička posuda i vaza. Volimo tu kombinaciju boja i mislimo da su to vredni komadi. A šta bi bio tvoj izbor?

PH197391.jpg
Modified by DALIM SOFTWARE 

Veoma mi se dopadaju lampa sa abažurom, sat i jastuci.

Složili bismo se. Ima dosta crvene boje koja je zastupljena i kod nas u kući. Volimo kada vidimo komad i jasno ga identifikujemo kao naš. Na primer sat koji si pomenula, koji je pravi mali kinetički komad. A prilično je teško napraviti proizvod koji fizički komunicira sa vama na ovom Ikeinom nivou prodaje, a da je na kraju proizvod koji možete razumeti. Kada smo prvi put razmišljali o ovom satu, pomislili smo kako bi bilo dobro uraditi ga u saradnji sa Ikeom. I nekoliko godina kasnije, upravo to se i desilo.

PH197363.jpg
Modified by DALIM SOFTWARE 

Kada je reč o enterijeru, priznajem da sam u potpunosti beige person. Ali nakon što sam videla ovu kolekciju, pomislila sam da bih ipak mogla da ubacim neku boju u svoj prostor. Mislite li da se ljudi često plaše da praktikuju i kombinuju boje kako bi izbegli greške?

Mislimo da nas je svet naučio da ne koristimo boje u domu, ali i u životu generalno. Verujemo da je pravi trenutak da se oslobodimo tih predrasuda i krenemo u obučavanje ljudi da koriste boje. Prilično je zanimljivo šta sve boje mogu učiniti. Razmislite, sve zabavne stvari u životu su u boji. Rođendanske zabave, konfete, parkovi, kao i dečiji pogled na svet. A onda, kako odrastamo, život postaje jednobojan. Crna, bela, bež, siva - jedino te boje smatraju se dovoljno ozbiljnim. Ali, ako se vratite na korene i pogledate prirodu, shvatićete koliko je boja oko nas. Drveće, trava, nebo, more, plodovi. Razumemo da korišćenje boja u prostoru može biti smeo potez, ali vas pozivamo da se usudite na to.

Dizajneri imaju snažno mišljenje o masovnoj proizvodnji, ali konačno smo od jednog malog studija videli ovakvu saradnju sa Ikea brendom. Zašto je važno dozvoliti ljudima da grade svoju svakodnevnu sreću i udobnost kupujući komade koji bi mogli biti mnogo skuplji?

Cene proizvoda malih studija uvek su visoke i te proizvode nije uvek lako prodati, ali to nije razlog zbog koga ih mi pravimo. Ipak, Ikea percepcija potpuno je drugačija. Sjajno je što ljudi koji ne žele ili ne mogu da priušte neke veoma skupe komade u ovakvim kolaboracijama ipak mogu dobiti kvalitet i nečiji jedinstven dizajn za vrlo povoljnu cenu. Za nas je ovo fenomenalna priča u kojoj smo mnogo dobili - ljudi nas prepoznaju po komadima u boji i jasno identifikuju naš rad. Zar to nije sjajno? Zamišljam samo da će svaka porodica koja ode u Ikeu videti naš rad i znaće da je to specijalno dizajniran produkt za njih.

PH197411.jpg
Modified by DALIM SOFTWARE 

Biće zanimljivo videti vaše proizvode širom sveta...

Tako je! I u svim tim domovima. Nadam se da će to ljudi da dele sa nama i pozivamo ih na to. Jedva čekam da vidim naše proizvode kako su prilagođeni i ukombinovani sa svim tim senzibilitetima i enterijerima. I da, pratićemo sve na društvenim mrežama jer verujem da će to tek biti posebni doživljaji.